Tog design

Danmarks første letbane får et elegant og funktionelt design

Enkelhed og kvalitet definerer designet af Danmarks første letbanetog, der blev præsenteret i dag i Aarhus.

Designet forener det elegante med det praktiske i letbanetogene, der tilbyder høj komfort og god tilgængelighed for alle passagerer.

Som et fremtrædende indslag i byer og landskaber har det været afgørende at designe Aarhus Letbane, så den både er let genkendelig og indgår i harmoni med det omgivende miljø. Letbanen skal være her i mange år. Derfor er både design og materialer nøje udvalgt med fokus på langtidsholdbarhed: Også om 10, 20 og 30 år skal Letbanen fremstå elegant og attraktiv.

Letbanen har fået sin egen let genkendelige designidentitet med tydelige referencer til den skandinaviske tradition for stilsikker minimalisme og høj funktionalitet. To ord er gået igen i alle faser af designprocessen: Enkelhed og kvalitet.

I en dansk sammenhæng er Aarhus Letbane et nyt transportmiddel, der fremstår som et attraktivt alternativ til bilen. Designet afspejler, at offentlig transport sagtens kan være moderne, miljøvenlig, hurtig og komfortabel og samtidig præsentere sig i et tidløst design, som østjyderne kan glæde sig over mange år fremover.

Sådan lød det, da Aarhus Letbane præsenterede designet af Danmarks første letbanetog, der kommer til at køre i Aarhus og omegn i 2017. Designet blev lanceret af de to ejere af Aarhus Letbane - Region Midtjylland og Aarhus kommune - repræsenteret ved hhv. regionsrådsformand Bent Hansen og rådmand for Teknik og Miljø, Kristian Würtz.

Regional sammenhængskraft og mobilitet

Regionsrådsformand Bent Hansen glædede sig over, at Letbanen øger mobiliteten i Østjylland og Aarhus. Hans vision er at skabe et net af nærbaner og letbaner i regionen.

- Som Danmarks andet vækstcenter har Østjylland meget at byde på: Fra uddannelsesinstitutioner, vidensarbejdspladser og en international havn i Aarhus til de mange kulturelle tilbud af international klasse og et unikt kuperet landskab med både skov og vand lige uden for døren. Alt det forbinder Letbanen på en måde, der både vil øge sammenhængskraften i Østjylland og sørge for, at væksten i regionen ikke drukner i trængsel og trafikpropper, sagde Bent Hansen.

Flere letbaneetaper på vej

Rådmand Kristian Würtz var enig og fastslog, at endnu flere aarhusianere på sigt skal kunne vælge Letbanen som deres foretrukne transportmiddel.

- Letbanen kommer til at sætte sit tydelige præg på Aarhus. I første omgang på første etape, men på sigt er det planen, at vi skal have mange flere letbaneetaper, så flest mulige aarhusianere og virksomheder får gavn af Letbanen, sagde han.

Internationalt samarbejde 

Designet af de kommende letbanetog er blevet til gennem et omfattende samarbejde under ledelse af en arkitekturgruppe. Gruppen har bestået af designspecialister fra ASAL-konsortiet, der leverer tog og infrastruktur til Letbanen, stadsarkitekten i Aarhus samt repræsentanter for Midttrafik og Aarhus Letbane. Arkitekturgruppen har også samarbejdet med eksterne designere, arkitekter og underleverandører.

Blandt underleverandørerne er tekstilvirksomheden Kvadrat, der hører hjemme i Ebeltoft og er internationalt anerkendt for tekstiler og vævninger af høj kvalitet. Kvadrat har blandt andet leveret tekstiler til Museum of Modern Art i New York og den nye Rigsdag i Berlin.

Til Letbanen har Kvadrat udviklet en særlig udgave af en skandinavisk klassiker inden for møbeltekstiler; Hallingdal. Det ikoniske tekstil er designet i samarbejde med kunstnerduoen AVPD og tilføjer Letbanen flere egenskaber på én gang: Kvalitet, funktionalitet, slidstyrke og skandinavisk design med et kunstnerisk islæt.

Med Aarhus Letbane har Østjylland gentænkt den offentlige transport og lagt grundstenen til en ny og forbedret infrastruktur, der er en forudsætning for fortsat vækst i regionen.

Spørgsmål

Læs de oftest stillede spørgsmål om Letbanen - og svarene herpå.

Rejse

Se hvor og hvordan, du kan rejse med Letbanen fra maj 2017.

Kontakt

Spørgsmål og kommentarer til Letbanen er velkomne.

Arkiv

Hvornår var det nu det var? Søg tilbage i Letbanens arkiver.