Innotrans

Danmarks første letbanetog på verdens største togmesse

Onsdag 21. september havde Aarhus’ og Danmarks første letbanetog premiere på togmessen Innotrans i Berlin, der er verdens største af sin slags.

Sammen med togproducenten Stadler præsenterede Aarhus Letbane tidligere i dag et af de i alt 26 letbanetog, der skal køre i Aarhus og omegn i 2017 på Danmarks første letbane. 

Letbanetoget er af typen Variobahn, der især skal betjene kunderne i og omkring Aarhus samt på strækningen mellem Aarhus og Odder. Variobahn er derfor udstyret med hele fire døre på hver side, så passagererne kan komme ubesværet ind og ud – også i myldretiden. Aircondition, wi-fi, niveaufri indstigning og stor rummelighed sørger sammen med næsten lydløs eldrift for høj komfort i letbanetoget med plads til 84 siddende og 132 stående passagerer. 

- Samarbejdet med Stadler er virkelig godt og professionelt, og vi er særdeles tilfredse med både design, indretning ikke mindst kvaliteten af de letbanetog, som vi får fra fabrikken, sagde Aarhus Letbanes direktør Claus Rehfeld Moshøj i forbindelse med præsentationen på togmessen Innotrans i Berlin. 

De Variobahn-letbanetog som Aarhus Letbane har købt, kører allerede i flere europæiske byer, bl.a. Bergen i Norge, Croydon i England og Mainz i Tyskland. Mens den grundlæggende teknik således er velkendt og gennemprøvet, har Aarhus Letbane sat sit eget præg på design og indretning af letbanetogene. For at sikre kunderne den bedst mulige rejseoplevelse, tilbyder letbanetogene bl.a.: 

  • God tilgængelighed for alle: Letbanen er indrettet til både børn og voksne, pendlere og turister, ældre og handicappede. Blandt andet har Handicap- og Ældrerådene i Aarhus Kommune været med til at design håndtag, holdestænger, stopknapper, overflader og piktogrammer i letbanetogene.

  • Kraftigt klimaanlæg. Letbanetogene er udstyret med kraftige airconditionanlæg, der også på fugtige regnvejrsdage sikrer et behageligt indeklima og dugfri ruder.

  • Moderne LED-teknik: Belysningen i togene er udført med LED-teknologi, der giver et naturligt lys, sparer energi og automatisk tilpasser sig mængden af dagslys.

  • Elegante farvenuancer: Letbanetogenes miks af grå og blå afspejler letbanens nærhed til vandet i Østjylland, mens den markante røde farve giver letbanen identitet og samtidig markerer vigtige funktioner som døre og holdegreb.

  • Komfortable sæder: Sæderne har ekstra polstring, og betrækkene i uld er leveret af den anerkendte tekstilvirksomhed Kvadrat, der hører hjemme i Ebeltoft.


Også den schweizisk-tyske togproducent Stadler er begejstret for samarbejdet med Aarhus Letbane. 

- Vi er stolte af denne ordre, der er den første af sin slags fra vores naboland Danmark. Vi er overbeviste om, at dette køretøj lever op til de høje skandinaviske krav til et moderne, komfortabelt og økonomisk letbanetog, sagde Ulf Braker, direktør for den tyske del af virksomheden, under præsentationen. 

Over 130.000 besøgende

Med præsentationen på Innotrans når Aarhus Letbanes første letbanetog ud til et enormt publikum. Innotrans afholdes hvert andet år i Berlin og er verdens største fagmesse for jernbaneindustrien: Næsten 3.000 firmaer fra 60 lande deltager i Innotrans, der besøges af flere end 130.000 fagfolk i denne uge. 

Mens togmessen i Berlin markerer den officielle verdenspremiere for Aarhus Letbanes letbanetog, står de to første tog faktisk allerede i Aarhus på letbanens nye Trafik- og Servicecenter i Banegraven i Aarhus. 23. juni ankom det første Variobahn-tog og 15. september fulgte det første letbanetog af typen Tango. 

Tango, der også produceres af Stadler, er større, hurtigere og endnu mere komfortabelt end Variobahn og skal især betjene den lange strækning mellem Aarhus og Grenaa.

Innotrans AInnotrans BInnotrans CInnotrans D

Spørgsmål

Læs de oftest stillede spørgsmål om Letbanen - og svarene herpå.

Rejse

Se hvor og hvordan, du kan rejse med Letbanen fra maj 2017.

Kontakt

Spørgsmål og kommentarer til Letbanen er velkomne.

Arkiv

Hvornår var det nu det var? Søg tilbage i Letbanens arkiver.