Opstart

Sæt kryds i kalenderen: 23. september går det løs!

Den forventede opstartsplan for Letbanen er på plads. Udrulningen af Danmarks første letbane kommer til at foregå i etaper.

Midttrafik ændrer derfor først køreplanen for bybusserne sidst på året. 

Forventningsfulde østjyder kan med godt reservere lørdag den 23. september 2017, som bliver Letbanens officielle åbningsdag.

Måske har du set Letbanen suse af sted i det nordlige Aarhus? Allerede nu er der gang i testkørslerne, og de fortsætter hen over sommeren på skinnerne fra Aarhus H til Skejby. 

Men 23. september bliver den første mulighed for at komme med ombord. Sensommer-lørdagen er nemlig udnævnt til Letbanens officielle åbningsdag. Og på åbningsdagen bliver der gode muligheder for at prøve Danmarks første letbane. 

Åbning i etaper

Ifølge den forventede opstartsplan kommer Letbanen til at åbne med tre afgange i timen på strækningen fra Aarhus H til Universitetshospitalet i Skejby. Fra den 29. oktober er det planen, at Letbanen accelererer til fuld drift med op til otte afgange hver time mellem Aarhus H og Skejby.

I uge 48 bliver det også muligt at køre på strækningerne Aarhus-Odder og Skejby-Lisbjerg. Der er planlagt fuld drift til Lisbjerg fra dag ét. Letbanen til Odder derimod åbner med én afgang i timen og kører med fuld drift fra årsskiftet. 

I februar 2018 begynder Letbanen at køre til Grenaa. Her åbner også strækningen Lystrup-Lisbjerg, og dermed vil samtlige 110 km letbane være i drift. I begyndelsen kører Letbanen med én afgang i timen til og fra Grenaa. Fra uge 13 i 2018 forventes der udvidet til fuld drift på alle strækninger, dog med undtagelse af strækningen mellem Ryomgård og Grenaa. Her vil den planlagte halvtimesdrift i myldretiden på hverdage først kunne ske i fjerde kvartal af 2018, når infrastrukturen er fuldt opgraderet. 

Tidskrævende godkendelser 

Forsinkelsen i forhold til den oprindeligt forventede åbning skyldes især, at det har taget længere tid end ventet at få godkendt de næsten 3.000 sikkerhedsdokumenter, som er påkrævet for at køre letbane i Danmark. Samtidig har de nødvendige sikkerhedstest af det samlede letbanesystem været mere tidskrævende end planlagt.

– Men når man tænker på, at Danmarks første letbane er et komplekst milliardprojekt spredt over 110 km og fire kommuner, som vi har arbejdet på i fire år, synes jeg, at godt tre måneders forsinkelse er til at leve med, siger Claus Rehfeld Moshøj, direktør i Aarhus Letbane. 

Ændringer i bybusplan afventer 

Bybusserne ændrer ikke køreplan, før Letbanen er i drift på strækningen mod Odder i begyndelsen af december. Erstatningsbusserne vil fortsætte i perioden frem til åbningen mod Odder og Grenaa.

De regionale busruter 100 og 202, som er tilpasset efter den nye letbane, ændrer derimod køreplan ved det ordinære køreplanskifte 25. juni 2017.

Spørgsmål

Læs de oftest stillede spørgsmål om Letbanen - og svarene herpå.

Nyheder

Følg med i aktuelle aktiviteter, mens første etapes anlægsarbejde færdiggøres.

Kontakt

Spørgsmål og kommentarer til Letbanen er velkomne.

Arkiv

Hvornår var det nu det var? Søg tilbage i Letbanens arkiver.