Åbningsdato

Aarhus Letbane åbner den 23. september

Danmarks første letbane åbner i Aarhus den 23. september på strækningen fra Aarhus H til Universitetshospitalet i Skejby.

Strækningen til Odder følger i uge 48, mens sidste del af letbanesystemet til Grenaa er klar i begyndelsen af 2018.

Aarhus Letbane er klar til drift efter sommerferien: Første tur køres lørdag den 23. september på den centrale strækning mellem Aarhus H og frem til det nye Universitetshospital i Skejby via havnefronten og Randersvej.

I begyndelsen af december udvides letbanesystemet til at omfatte strækningen mellem Aarhus og Odder. Samtidig bliver der også forbindelse mellem Skejby og Lisbjerg. Tredje og sidste del af det samlede letbanesystem er strækningen mellem Aarhus H og Grenaa, der tages i brug i begyndelsen af 2018. På dette tidspunkt bliver det også muligt at køre fra Lystrup til Lisbjerg og derfra videre til Skejby og Aarhus. Dermed vil samtlige 110 km af Letbanen være i drift.

Åbningsdatoen er fastlagt efter et omfattende planlægningsarbejde sammen med ASAL-konsortiet, der anlægger Aarhus Letbane.

Oprindeligt skulle Letbanen have åbnet i det centrale Aarhus i juni, så der er tale om en forsinkelse på godt tre måneder.

- Det ville vi helst have undværet, men når man tænker på, at Danmarks første letbane er et komplekst milliardprojekt spredt over 110 km og fire kommuner som vi har arbejdet på i fire år, synes jeg, at godt tre måneders forsinkelse er til at leve med. Nu glæder vi os til snart at byde østjyderne velkommen i et moderne, komfortabelt og miljøvenligt transportmiddel, der vil være med til at løse nogle af de trafikale udfordringer, som vi har i regionen, siger Aarhus Letbanes direktør, Claus Rehfeld Moshøj.

Omfattende sikkerhedsgodkendelse tager tid

Forsinkelsen skyldes først og fremmest, at ASAL-konsortiet ikke kunne holde deres tidsplan. Letbanen er den første af sin slags i Danmark, og det har givet ekstra udfordringer. Særligt opgaven med at få godkendt de påkrævede næsten 3.000 sikkerhedsdokumenter samt udførelse af de nødvendige sikkerhedstests af det samlede letbanesystem har vist sig at tage længere tid end forventet.

- Sikkerhedsgodkendelserne er en særlig udfordring, fordi det er første gang man skal have en letbane ud at køre i Danmark. Der stilles skrappe sikkerhedskrav til letbaner, så det er en omfattende proces, men vi har en god og tæt dialog med myndighederne. Det afgørende er, at Letbanen bliver sikker og tryg for passagerer og andre trafikanter – så må vi acceptere, at det skubber lidt til åbningsdatoen, siger Claus Rehfeld Moshøj.

Testkørsler før sommerferien

Når Letbanen indleder driften den 23. september sker det i en opstartsfase med tre afgange i timen, der senere udvides til fuld drift med op til otte afgange hver time.

Aarhusianerne vil dog allerede inden sommerferien se letbanetog køre rundt i byen. Som en del af sikkerhedsgodkendelsen skal letbanetogene testkøres på hele strækningen fra Aarhus H til Skejby, og testkørslerne kommer til at foregå henover sommeren.

Åbningen af Danmarks første letbane vil blive fejret flere steder i Aarhus. Bl.a. vil der på åbningsdagen blive mulighed for at få en gratis tur med Letbanen.

 

Læs mere: Letbanen åbner efter sommerferien

Spørgsmål

Læs de oftest stillede spørgsmål om Letbanen - og svarene herpå.

Nyheder

Følg med i aktuelle aktiviteter, mens første etapes anlægsarbejde færdiggøres.

Kontakt

Spørgsmål og kommentarer til Letbanen er velkomne.

Arkiv

Hvornår var det nu det var? Søg tilbage i Letbanens arkiver.