Testkørsler

Letbanen øger antallet af testkørsler

Fra torsdag 20. juli blander letbanetogene sig for alvor med den øvrige trafik, når antallet af testkørsler øges og nye signalanlæg tages i brug.

Aarhus Letbane har siden maj testet teknikken i letbanetogene og infrastrukturen på strækningen mellem Aarhus H og Universitetshospitalet i Skejby. Torsdag 20. juli indledes næste fase i forberedelserne til åbningen af indre strækning den 23. september. Flere testture på letbaneskinnerne kræver øget opmærksomhed fra alle trafikanter.

Mens arbejdet hidtil har handlet om at teste og tilpasse de tekniske systemer på letbanetog, spor, køreledningsanlæg og signaler, handler næste testfase om at øve ibrugtagningen af letbanesystemet.

- Hele systemet skal afprøves. Vi skal teste om letbanetog, signalanlæg og øvrig infrastruktur fungerer som det skal, forklarer letbanens direktør, Claus Rehfeld Moshøj.

Signalanlæg tages i brug

Dermed kommer Aarhus Letbane et skridt nærmere den endelige ibrugtagning af letbanesystemet. Intensiveringen af testkørslerne foregår over de næste seks uger på alle hverdage mellem kl. 13.00 og 03.30. Planen er at indlede med tre afgange i timen og så langsomt øge frekvensen til seks afgange i timen.

Testkørslerne skal bl.a. teste samspillet med de nye signalanlæg.

- Frem til nu har vi kørt ganske forsigtigt gennem byen og haft testpersonale til at løbe foran letbanetogene for at sikre overkørslerne i vejkryds. Nu begynder vi at køre, som vi skal, når Letbanen sættes i drift. Det vil sige, at vi øger hastigheden og kører efter signalanlæggets anvisninger, fortæller Claus Rehfeld Moshøj.

Alle trafikanter skal vænne sig til Letbanen

Alle trafikanter kommer til at mærke, at Aarhus Letbane sætter både farten og frekvensen op. Letbanen er et nyt transportmiddel, der skal integreres i det aarhusianske trafikbillede, og særligt i begyndelsen kan det medføre farlige situationer.

- Vi skal alle sammen lære at omgås letbanetogene. På trods af navnet vejer et letbanetog 50 tons, det kan ikke styre uden om forhindringer og bremselængden er lang. Til gengæld kører det hurtigt og er så lydsvagt, at det kan være svært at høre. Vi skal med andre ord vænne os af med uvaner som at køre over for gult, blive hængende i krydset ved venstresving eller løbe over vejen uden at se sig for, hvis vi vil undgå konflikter med letbanetogene.

Overhold færdselsloven

For at hjælpe trafikanterne med at vænne sig til Letbanen, har Aarhus Letbane sammen med Aarhus Kommune lanceret en sikkerhedskampagne. Skilte, foldere, plakater, informationsbreve og en video på Facebook skal hjælpe fodgængere, cyklister og bilister til at omgå byens nye trafikant så sikkert som muligt.

- Det bedste råd er helt enkelt: Følg færdselsreglerne, så sker der ikke noget, siger Claus Rehfeld Moshøj.

I forbindelse med intensiveringen af testkørslerne, vil Aarhus Letbane også udføre beredskabsøvelser med politi og brandvæsen for at være bedst muligt forberedt på eventuelle ulykker. 

Variobahn Navitas Juli 2017Variobahn Uni Juli 2017PRM Letbanen Skruer Op For TestPRM Letbanen Skruer Op For Test 2

Følg Letbanens fem sikkerhedsråd

Respekter lyssignalerne – kører du over for gult eller rødt lys, risikerer du at komme i vejen for et letbanetog

Benyt altid fodgængerfelterne, når du vil krydse letbanesporet

Se dig for til begge sider, når du krydser letbanesporene – letbanetog kan komme fra både højre og venstre.

Gå aldrig langs letbanesporene – et letbanetog er støjsvagt, let at overhøre og bredere end sporene.

Cyklister bør altid krydse letbanespor vinkelret – ellers kan cyklens hjul hænge fast i skinnerne.

Spørgsmål

Læs de oftest stillede spørgsmål om Letbanen - og svarene herpå.

Nyheder

Følg med i aktuelle aktiviteter, mens første etapes anlægsarbejde færdiggøres.

Kontakt

Spørgsmål og kommentarer til Letbanen er velkomne.

Arkiv

Hvornår var det nu det var? Søg tilbage i Letbanens arkiver.