Testkørsel

Østjyder skal dele havnen i Aarhus med Letbanen

Alle østjyder skal vænne sig til, at Letbanen nu fylder i gadebilledet, når de nye letbanetog testkøres.

Aarhus Letbane har siden maj testkørt de nye letbanetog i Aarhus. I første omgang på en lukket teststrækning mellem Brendstrupgårdsvej og Paludan-Müllers Vej i Skejby, hvor testkørslerne blev udført uden at forstyrre andre trafikanter. Nu er teststrækningen i Aarhus udvidet fra Skejby til Randersvej, Nørrebrogade og havnefronten og krydser dermed også veje, cykelstier og fodgængerovergange.

Letbanen er stadig en byggeplads

- Fra nu af skal østjyder være ekstra opmærksomme, når de går eller cykler langs havnefronten i Aarhus, fortæller Claus Pedersen, Sikkerhedschef hos Aarhus Letbane.

For udover at være testområde for de nye letbanetog er havnestrækningen også stadig en byggeplads.

- Folk skal huske, at vi stadig er i gang med at bygge Letbanen. Selvom vi er i slutfasen af anlægsarbejdet, kan det være farligt at krydse sporene. Der kan komme store arbejdskøretøjer og ujævne overflader, som man kan falde over – og nu kan der altså også komme et letbanetog forbi, forklarer Claus Pedersen.

Havnestrækningen er noget særligt

Når letbanesporene står klar til drift den 23. september, udgør havnen i Aarhus en helt særlig del af letbanestrækningen.

- Havnefronten adskiller sig fra resten af strækningen, fordi Letbanen kommer til at blande sig med den øvrige trafik uden adskillelse i form af bomme og hegn.

Den åbne forbindelse mellem by og hav betyder, at havnefronten bliver et attraktivt område at færdes for fodgængere og cyklister.

- De åbne trafikforhold langs havnen i Aarhus giver fodgængere og cyklister mulighed for at krydse letbanesporene langs det meste af havnen, fortæller Claus Pedersen.

Allerede nu kan Aarhus Letbane mærke effekterne af byudviklingen på havnefronten i Aarhus. Barrieren mellem by og havn er væk, og det har konsekvenser på byggeplads- og testområdet.

- Vi ser i stigende grad, at folk krydser letbanesporene på trods af, at der stadig bygges på strækningen. Nu, hvor der også kører letbanetog på havnen, er folk altså nødt til at holde øje med, hvad der sker omkring dem. Derfor har vi også sat røde advarselsskilte op langs hele teststrækningen, fortæller Claus Pedersen.

Havnens færdselsregler

Mens Aarhus Letbane generelt opfordrer alle trafikanter til at følge færdselsreglerne, når de færdes langs letbanestrækningen, kommer der andre spilleregler langs havnefronten i Aarhus.

Den fri færden langs havnen stiller nye krav til øvrige trafikanter, og her har Aarhus Letbanes Sikkerhedschef følgende råd, der også gælder i bygge- og testfasen:

- Fodgængere og cyklister anbefales at benytte fodgængerovergange, når det er muligt. Skal man krydse letbanesporene, er det vigtigt at huske på, at det er en transportkorridor for både arbejdskøretøjer og letbanetog. Det er altså ikke nogen god idé at færdes på eller lige op ad sporene, forklarer Claus Pedersen.

Også Letbanen tilpasser sig de snart åbne trafikforhold på strækningen. Letbanen vil nemlig både under testkørsel og almindelig drift køre med lav hastighed og ”på sigt”. Bliver det nødvendigt, kan letbaneføreren ringe med en klokke eller et horn for at advare fodgængere og cyklister.

Når Letbanen er i drift, skal fodgængere og cyklister ligeledes nemt kunne fornemme, om de kan komme i vejen for Letbanen. Letbanesporene har derfor fået en særlig betonbelægning, og små ”marcipanbrød” i form af afrundede metalstykker på en halv centimeters højde vil komme til at markere, hvor letbanetogene kører.

Sikkerhedskampagne på vej

Letbanen er et nyt transportmiddel, som øvrige trafikanter skal lære bedre at kende.

- På den ene side er Letbanen et moderne, miljøvenligt og hurtigt transportmiddel – men det er også lydløst, vejer 50 ton, har lang bremselængde og kan ikke undvige, hvis man står i vejen for det, forklarer Claus Pedersen.

Østjyderne skal vænne sig til de nye letbanetog. Derfor kan trafikanter se frem til lanceringen af en sikkerhedskampagne, som sættes i gang i forbindelse med at letbanetogene skal testkøres i en såkaldt ”Trial Run”. Det betyder, at østjyder i løbet af sommeren vil opleve Letbanen køre næsten som under normal drift – dog uden passagerer.

Sikkerhedskampagnen er udviklet i et samarbejde mellem bureauet Advice, Aarhus Kommune og Aarhus Letbane.

Allerede nu er der sat røde advarselsskilte op langs teststrækningen i Aarhus, som advarer om, at der testkøres og at man skal krydse letbanesporene via fodgængerovergange. 

 

Læs mere om Letbanen og havnefronten i Aarhus:

Fra vision til virkelighed: By og havn smelter sammen

Slut med jernbanebomme langs havnen i Aarhus

Følg Letbanens fem sikkerhedsråd

Respekter lyssignalerne – kører du over for gult eller rødt lys, risikerer du at komme i vejen for et letbanetog

Benyt altid fodgængerfelterne, når du vil krydse letbanesporet

Se dig for til begge sider, når du krydser letbanesporene – letbanetog kan komme fra både højre og venstre.

Gå aldrig langs letbanesporene – et letbanetog er støjsvagt, let at overhøre og bredere end sporene.

Cyklister bør altid krydse letbanespor vinkelret – ellers kan cyklens hjul hænge fast i skinnerne.

Spørgsmål

Læs de oftest stillede spørgsmål om Letbanen - og svarene herpå.

Nyheder

Følg med i aktuelle aktiviteter, mens første etapes anlægsarbejde færdiggøres.

Kontakt

Spørgsmål og kommentarer til Letbanen er velkomne.

Arkiv

Hvornår var det nu det var? Søg tilbage i Letbanens arkiver.