Nytårsstatus

2017: Glæden gemt − mellemregningerne glemt

Mere end fem års anlægsarbejde kulminerede torsdag 21. december klokken 10.30, da det første letbanetog trillede ud fra perronen ved Dokk1.

2018 byder på åbning af hele den 110 kilometer lange strækning fra Grenaa over Lystrup via Aarhus til Odder. Det betyder derfor et farvel til anlægschefen for Danmarks første letbane, Jørgen Hansen, der her gør status over 2017 og milepæle i 2018.

Ved overgangen til 2018 gik anlægget af Letbanen ind i sin afsluttende fase - i al fald for første etapes vedkommende. Efter knap fem års anlægsarbejde – fra tanker over tegnebræt til ibrugtagning – takker anlægschef ved Aarhus Letbane I/S, Jørgen Hansen, af med udgangen af februar. Her gør han status over op- og nedture i 2017 og kigger ind i 2018, der byder på to markante milepæle i fortællingen om Danmarks første letbane.

Jeg har været med til at anlægge Danmarks længste græsplæne. Udover at have været anlægschef på Danmarks længste byggeplads fra Odder i syd til Grenaa i nord, så har jeg også været med til at anlægge landets længste græsplæne, kan man sige. Det er den knap otte kilometer lange letbanestrækning med græs fra Nørreport i bunden af Randersvej og strækningen op ad bakken, rundt om Danmarks Radio på Olof Palmes Allé og ud til Universitetshospitalet i Skejby.

Det var den helt store test. Alt det, vi har bygget og anlagt fra 2013 og frem, blev køreklart i juni måned. Nu skulle anlægget bestå den store test: Kunne de forskellige parallelsystemer fungere sammen − kørestrømsanlæg, signalanlæg, sporskifte og så videre? Hvordan ville Letbanen blive modtaget i trafikken? Det var en spændende oplevelse, og heldigvis lykkedes det.

Mellemregningen er væk nu. Det var en af de største nedture, da vi fik at vide, at vi ikke måtte gå i drift som planlagt 23. september. I den efterfølgende periode var vi noget forknyttede alle sammen i organisationen. Men samtidig var der en stærk fælles ånd − vi ville vende det hele til en god oplevelse. Vi ville kæmpe videre, for kampen skulle vindes. Det blev den heldigvis 21. december, da det første letbanetog brød det udspændte, røde bånd og trillede ud på skinnenettet. I dag sidder vi med glæden over, at ingen smed håndklædet i ringen. Og mellemregningerne har vi glemt.

Alle passagerer og ansatte smilede hele dagen. Torsdag 21. december var en spændende dag. Hvordan ville østjyderne tage imod den nye trafikant i bybilledet? Jeg var selv passager på den første tur, og det var virkelig med en stor stolthedsfølelse. Ja, alle i organisationen gik rundt og var glade den dag. Efterfølgende har jeg fået god respons fra brugerne med ord som behageligt, dejligt, hurtigt, støjsvagt og gode sæder. Det er detaljer, som vi har brugt mange timer på, og det varmer, at der bliver lagt mærke til det.

Fra anlæg til drift. Organisatorisk markerede årsskiftet en stor ændring, idet vi i løbet af 2018 kommer til at gå fra et anlægsfokus til et driftsfokus. Det betyder også, at jeg stopper som anlægschef med udgangen af februar. Omstillingen har været undervejs i nogle måneder nu, og flere parter i samarbejdet får nye roller. For eksempel skal togproducenten Stadler som partner i ASAL-konsortiet ikke længere levere letbanetogene. Fremadrettet skal de stå for vedligeholdelsen af dem. Keolis er operatør og skal sørge for driften, mens Aarsleff Rail har vedligehold af skinnerne. Man kan sige, at vi går fra at være en lille organisation til at få et større perspektiv med flere parter ind over.   

Den sidste finish. 2018 byder først og fremmest på de sidste arbejder og test af skinnerne – og ultimativt to sporåbninger. På strækningen mod Grenaa vil anlægsarbejderne være færdige i løbet af foråret, og så skal signalsystemer og kørestrømsanlægget testes. Bygningsmæssigt er strækningen mod Odder færdig, og vi har kørt flere tusinde testkilometer her. Næste skridt er nu at nå til enighed med Trafikstyrelsen om, hvornår processen for de sidste tilladelser kan gå i gang. Når Letbanen åbner mod Odder, tager vi også strækningen mellem Universitetshospitalet og Lisbjergskolen i brug. Når vi åbner mod Grenaa, åbner strækningen fra Lisbjergskole til Lystrup også, og så er Danmarks første letbane i fuld drift.

Jeg har været med til at skrive et stykke Danmarkshistorie. Da vi i letbaneselskabet begyndte på projekt Aarhus Letbane tilbage i 2012, vidste ingen helt præcist, hvad det var. For ingen havde tidligere anlagt en letbane i Danmark. Undervejs i de fem år, der nu er gået, har vi da også måttet ringe rundt i hele verden for at høste erfaringer. Bogstaveligt talt. Blandt andet har vi hentet hjælp fra Australien, hvor vi fandt de nyeste modeller for testkørsler af en letbane. Det er fantastisk tilfredsstillende at se en organisation, der har arbejdet godt sammen og hele tiden haft fokus på succeskriteriet om at nå i mål. 

Se billeder fra året der gik

Danmarks Laengste GraesplaeneDen Helt Store TestMellemregningen Er Vaek NuAlle Ansatte Smilede Hele DagenFra Anlaeg Til DriftDen Sidste FinishVaeret Med Til At Skrive Et Stykke Danmarkshistorie

Spørgsmål

Læs de oftest stillede spørgsmål om Letbanen - og svarene herpå.

Nyheder

Følg med i aktuelle aktiviteter, mens første etapes anlægsarbejde færdiggøres.

Kontakt

Spørgsmål og kommentarer til Letbanen er velkomne.

Arkiv

Hvornår var det nu det var? Søg tilbage i Letbanens arkiver.