Nyhedsbrev #33

Vidste du...

Når et letbanetog bremser ned ad Randersvej, producerer det strøm til et tog, der er på vej op ad Randersvej. Lige nu er seks ud af de i alt 26 letbanetog i drift – og de har tilsammen 208 afgange i døgnet.

Bliv klogere på de typer af letbanetog, du ser i bybilledet, og få flere fakta om driften her i ”Vidste du…?”

… at seks letbanetog er i drift?

… at flest rejser til og fra disse fem standsningssteder?

… at letbanetogene selv genererer strøm?

… at over ni ud af ti kunder i Letbanen er positive?

… at Letbanen allerede nu har 208 afgange i døgnet?

___________________________________________________________

… at seks letbanetog er i drift?

På en hverdag kører fem letbanetog på den 12 kilometer lange strækning mellem Aarhus H og Universitetshospitalet i Skejby. Derudover står et ekstra togsæt klar, hvis der skulle opstå et akut behov for forstærkning eller for at skifte et af de andre letbanetog ud.

Yderligere 20 ekstra letbanetog venter på at komme i drift. Det vil de komme løbende, og forventningen er, at de alle er på skinner i 2019.

Det type letbanetog, du kan køre med nu, er det 32 meter lange Variobahn. Det egner sig særlig godt til kortere rejser, da der er plads til, at flere kan stå op end sidde ned, og da de seks dobbeltdøre gør det hurtigt at stige på og af, også når der er mange kunder. Variobahn kommer også til at køre på strækningen Odder-Aarhus H-Lisbjerg-Lystrup.

Variobahn kører med en hastighed på 80 kilometer i timen. Det andet type letbanetog med navnet Tango har en topfart på 100 kilometer i timen. Tango, som har flere og større sæder, kommer især til at køre mellem Aarhus og Grenaa, hvilket skal gøre den længere tur mere behagelig.

Læs mere om de to togtyper her.

Top

… at flest rejser til og fra disse fem standsningssteder?

De fem steder, hvor flest kunder stiger på og af Letbanen, er: Aarhus H, Universitetshospitalet i Skejby, Olof Palmes Allé, Nørreport og Aarhus Universitet ved Nordre Ringgade. Færrest stiger på Letbanen på Stockholmsgade.

Det er, ikke overraskende, i myldretiden kl. 07.00-08.00 og 15.00-16.00 at Letbanen har flest kunder med.

I april 2018 undersøgte Midttrafik og Aarhus Letbane, hvor mange kunder kører med Letbanen på en almindelig hverdag.

Resultatet viste, at omkring 8.400 kunder var med Letbanen den dag. Det er et ganske positivt resultat – især hvis man tager i betragtning, at hele etape 1 ikke er i drift endnu. Sammenligner man med det antal, som benyttede bybuslinjen 1A, der tidligere kørte på samme strækning, er der 2.500 flere kunder med Letbanen, hvilket svarer til en stigning på 40 procent.

Top

… at letbanetogene selv genererer strøm?

2017 var et rekordår, hvor hele 43 procent af elforbruget i Danmark blev dækket af vindenergi. Letbanen kører udelukkende på elektricitet, og det samlede elforbrug svarer til, hvad én landvindmølle på tre megawatt producerer – det er det samme som 3.000 parcelhuses elforbrug.

Det er dog ikke al strøm, som letbanetogene skal have leveret, for de producerer faktisk selv strøm. Når et letbanetog bremser, bliver motoren til en generator, der producerer strøm.

Den strøm bliver brugt til blandt andet informationstavler i letbanetoget, og resten løber op i kørestrømsanlægget. På den måde kan et letbanetog, der bremser ned ad Randersvej, generere strøm til et andet letbanetog, som er på vej op ad Randersvej.

At letbanetogene kører på elektricitet, betyder, at de både eliminerer deres CO2-udslip og larmer væsentligt mindre end de dieseltog, som kørte på Aarhus Nærbane.

Top

… at over ni ud af ti kunder i Letbanen er positive?

Nu hvor letbanetogene har kørt siden december 2017, er det interessant at blive klogere på, hvem der bruger Letbanen, hvad de mener om den, og hvilket transportmiddel de brugte før.

Derfor spurgte Aarhus Kommune 760 rejsende i Letbanen om deres oplevelse. Undersøgelsens resultater viser blandt andet, at 92,1 procent har et positivt indtryk af Letbanen og kun 2,5 procent et negativt indtryk.

Næsten halvdelen af de adspurgte bruger Letbanen som transport til arbejde, og seks procent har skiftet bilen ud med Letbanen.

Respondenterne blev bedt om at sætte ord på deres oplevelse, og det går især igen, at Letbanen er ’bedre end bussen’, ’behagelig at køre med’ og ’kører til tiden’. 71 procent svarer da også, at de har skiftet bus ud med Letbanen.

Top

… at Letbanen allerede nu har 208 afgange i døgnet?

På de fleste tidspunkter i løbet af dagen, kan du rejse med Letbanen hvert 10. minut mellem Aarhus H og Universitetshospitalet i Skejby. Tidligt om morgenen og sent om aftenen hedder det typisk hvert kvarter.

Faktisk bliver det til hele 208 afgange i døgnet, hvilket på den nuværende strækning løber op i 1.300 kilometer om dagen. Det tal kommer kun til at vokse, i takt med at resten af den 110 kilometer lange strækning i Letbanens etape 1 åbner.

På Letbanens første 100 dage blev der kørt godt 120.000 kilometer.

Top

Se billeder fra Letbanens drift

Letbanetraef Ved StjernepladsenOp Ad RandersvejHavnefronten Paa En SommerdagMindet Og HavneudsigtLetbanen Ved VennelystparkenLetbanen Ved Nobelparken

Spørgsmål

Læs de oftest stillede spørgsmål om Letbanen - og svarene herpå.

Nyheder

Følg med i aktuelle nyheder om letbaneprojektet.

Kontakt

Spørgsmål og kommentarer til Letbanen er velkomne.

Arkiv

Hvornår var det nu det var? Søg tilbage i Letbanens arkiver.