Godkendelse

Letbane til Grenaa og Lystrup: Få seneste status

Aarhus Letbane forventer nu at kunne åbne strækningerne Grenaa-Aarhus H og Lisbjergskolen-Lystrup sidst i marts 2019.

Direktør Michael Borre beklager, at det er tre måneder senere end hidtil forventet. Den nye tidsplan er blandt andet lagt ud fra erfaringerne med godkendelsen af den nyåbnede strækning til Odder. 

Der kører nu letbane mellem Odder, Aarhus H og Lisbjergskolen, men endnu udestår åbningen af strækningerne Lisbjergskolen-Lystrup og Grenaa-Aarhus H. Få en status på de uåbnede strækninger.

Hvornår forventer I, at Grenaa-Aarhus H og Lisbjerg-Lystrup åbner?

Aarhus Letbane har sammen med assessor, ASAL-konsortiet og Keolis gennemgået det arbejde, der skal udføres for at få strækningen mellem Grenaa og Aarhus godkendt. Sammenholdt med erfaringerne fra godkendelsen af strækningen mellem Odder og Aarhus har vi lagt en realistisk tidsplan. Hvis alt forløber efter planen, forventer vi, at strækningen til Grenaa kan åbne omkring slutningen af marts 2019. Samtidig åbner strækningen mellem Lisbjerg og Lystrup. Dermed vil hele Letbanens etape 1 være åbnet for kunder.

Indtil for nylig forventede I at åbne i slutningen af 2018. Hvad er din kommentar til, at tidsplanen nu har rykket sig?

Vi er rigtig kede af, at vi med denne tidsplan skuffer en masse mennesker, og det beklager vi meget. Vi må erkende, at vi dels har haft brug for at uddrage noget læring af godkendelsen af strækningen til Odder, dels udføre en grundig vurdering af de udestående opgaver.

Læs mere her om overvejelserne bag den nyeste tidsplan.

Hvad er status på anlægsarbejdet?

Begge strækninger er teknisk færdigbyggede – dvs. at der er etableret skinneanlæg, kørestrøm, signalanlæg og omformerstationer, ligesom de eksisterende stationer er tilpasset letbanetogene. På strækningen mod Grenaa mangler der fortsat mindre finish-arbejder på enkelte standsningssteder og omkringliggende arealer. Det er altså ikke anlægsarbejdet, men godkendelsesprocessen, som forsinker åbningen.

Hvilke milepæle har I senest nået på disse strækninger?

Strækningen mellem Lystrup og Lisbjerg har været færdig længe, og siden juni i år har det samme været tilfældet for strækningen mod Grenaa. I juli indledte vi de første testkørsler ved lav hastighed af begge strækninger. Testarbejderne omfattede blandt andet test af fritrumsprofilet, dvs. hvor tæt faste genstande er på letbanesporene, og test af afstanden mellem letbanetog og perronforkanter. De to nye letbanestationer ved Hessel og Thorsager stod også klar midt på sommeren.

Hvad mangler der nu af test og godkendelser?

Der skal udføres test- og erfaringskørsel på begge strækninger. Strækningerne skal også godkendes til kørsel med kunder af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen. Arbejdet med at ansøge om myndighedsgodkendelse er i gang, mens test- og erfaringskørsel ved fuld hastighed (op til 100 km/t) forventes at begynde i løbet af oktober.

Hvad betyder det for godkendelsesprocessen, at I nu har fået godkendt strækningen til Odder?

Enkelte elementer, som eksempelvis godkendelse af Tango-letbanetogene, kan i et vist omfang overføres til strækningerne mellem Aarhus og Grenaa og mellem Lisbjerg og Lystrup. Godkendelserne er dog strækningsbestemte, så hovedparten af godkendelsesarbejdet begynder så at sige på et stykke blankt papir.

Med hvilken frekvens kommer Letbanen til at køre på strækningerne, når de åbner?

I første omgang kommer Letbanen til at køre til Grenaa med samme frekvens som den tidligere nærbane, dvs. med én afgang i timen. Fra Ryomgård og frem til Aarhus vil der være halvtimesdrift. Vi forventer, at hastighedsopgraderingen af strækningen træder i kraft i løbet af 2019, og så stiger topfarten fra 80 til 100 km/t. Sammen med nye krydsningsspor og lukning af flere ubevogtede overkørsler vil det fordoble frekvensen mellem Grenaa og Aarhus til to afgange i timen. Samtidig bliver der op til tre afgange i timen i myldretiderne fra Hornslet mod Aarhus.

På strækningen mellem Lisbjerg og Lystrup bliver der halvtimesdrift alle ugens dage.

Kan du give eksempler på rejsetider på de to strækninger?

De endelige rejsetider bliver fastlagt i forbindelse med efterårets testkørsler på de to strækninger. Foreløbige beregninger viser, at rejsetiden mellem Grenaa og Aarhus H forventes at blive ca. 69 minutter, mens det vil tage ca. 30 minutter at køre fra Hornslet til Aarhus H. Kommer man fra Djursland og skal videre til Skejby, tager det ca. 12 minutter at køre fra Lystrup til Universitetshospitalet i Skejby.

Se billeder af de nye stationer i Thorsager og Hessel

Thorsager 1Thorsager 2Thorsager 3Thorsager 4Hessel 1Hessel 2Hessel 3Hessel 5

Spørgsmål

Læs de oftest stillede spørgsmål om Letbanen - og svarene herpå.

Nyheder

Følg med i aktuelle nyheder om letbaneprojektet.

Kontakt

Spørgsmål og kommentarer til Letbanen er velkomne.

Arkiv

Hvornår var det nu det var? Søg tilbage i Letbanens arkiver.