Drift

Letbane til Odder: En kortere rejse mellem syd og nord

Letbanen er kommet fra start med masser af kunder på den nyåbnede strækning mellem Aarhus H og Odder.

Letbanetogene har rullet på skinnerne i næsten fem uger og skabt ny sammenhæng i den kollektive trafik på tværs af kommuner. Læs mere, og få tre østjyders reaktioner på opstarten.

Det har været en lang rejse og ikke uden forhindringer på vejen. Men sidst i august begyndte Letbanen endelig at køre med kunder mellem Aarhus og Odder. Samtidig åbnede også strækningen mellem Universitetshospitalet i Skejby og Lisbjergskolen.

Også på de nyåbnede strækninger tilbydes østjyderne en komfortabel rejseoplevelse, og på en typisk dag er der nu 320 afgange, hvoraf særligt dem i myldretiden er fyldte til sidste ståplads. Faktisk var Letbanen allerede på første hverdag efter Odderbanens åbning så fyldt, at der opstod kapacitetsudfordringer i morgenmyldretiden. Derfor har Midttrafik indsat en ekstra morgenafgang kl. 7.45 fra Aarhus H.

Siden driftsstart har rettidigheden gennemsnitligt ligget på 91,6 procent, hvoraf flere dage allerede nu ligger tæt på 100 procent. Med åbningen af strækningerne mellem Odder og Aarhus samt videre til Lisbjergskolen er letbanestrækningen ikke blot udvidet med mere end 30 kilometer. Et nyt og mere komplekst driftssystem er nu også en realitet. I starten har det betydet enkelte afgange, som har været forsinkede eller aflyste. Efter en indkøringsfase forventes dog samme høje rettidighed, som har været gældende på indre strækning.

Det tager ca. 40 minutter at køre fra centrum af Aarhus til endestationen i Odder, og særligt for rejsende mellem nord og syd har Letbanen gjort en forskel. Det er nu muligt at rejse uden skift fra byerne syd for Aarhus til Lisbjerg i nord. For eksempel kan en tur mellem Tranbjerg og Universitetshospitalet i Skejby klares på 35 minutter.

Her kan du læse reaktioner på opstarten fra to pendlere og en forretningsdrivende.

Helle Jørgensen, bosiddende på Trøjborg, studerende på Erhvervsakademi Aarhus

1 Kunde Helle Lav Oploesning

Først bus, så tog. Helle Jørgensen, der til dagligt læser international handel og markedsføring på Erhvervsakademi Aarhus i Viby, er med Letbanens åbning mod Odder fri for dobbelt op på kollektiv transport. I dag tager hun Letbanen på strækningen mellem Ringgaden i nord og Viby i syd. Fra hun går ud ad døren på Trøjborg, til hun træder ind på Erhvervsakademiet, går der kun 25 minutter.

Letbanen glider forbi morgentrafikken. – Hvis Letbanen kommer til tiden, ved jeg, at jeg ikke misser undervisningen på grund af morgentrafikken, som kan forsinke busser eller biler. Letbanen er let at hoppe af og på, og den føles ikke så tæt, som en bus kan være.

Det er fremtidens transportmiddel. – Da jeg boede i København, brugte jeg S-tog, så jeg er vant til at bruge kollektiv trafik. For mig at se er Letbanen vejen frem, og den er en stor gevinst for en storby som Aarhus.

 

Niels Baj Rye, bosiddende i Odder, sektionsleder i Aarhus Kommune  

1 Kunde Niels Baj Rye Lav Oploesning

På et sæde i Letbanens moderne vogne sidder Niels Baj Rye med sin bærbare computer. Han er på rejse mellem bopælen i Odder og arbejdspladsen på Aarhus Rådhus. Førhen valgte han den regionale busrute 100 som transportmiddel, men i dag er han flittig bruger af Letbanen i hverdagene. Den 40 minutters rejse bruger han på avislæsning, arbejde eller vindueskig gennem Letbanens store ruder. 

Jeg udnytter tiden. – Tid er en vigtig faktor for en familiefar som mig, når der skal træffes valg om transportmiddel. Jeg vil helst ikke alt for tidligt af sted om morgenen og gerne hurtigt hjem om eftermiddagen. Jeg kan udnytte tiden i Letbanen på en anden måde, end hvis jeg skulle køre bil eller tage bussen.

Gerne færre forsinkelser. – Jeg har endnu ikke oplevet, at Letbanen er ankommet senere end forventet, som det ofte skete, da jeg tog bussen. Dog har jeg gentagne gange oplevet forsinkelser undervejs på turen, og det er selvfølgelig ikke fedt, når man er fast pendler. Jeg håber, at der er tale om et opstartsproblem, og at der snart bliver rettet op på driftsstabiliteten.

 

Rico Jørgensen, restauratør på Malling Kro

1 Kunde Rico Tina I Restauranten Lav Oploesning


Blot 40 meter fra Letbanens skinner ligger Malling Kro. Siden 1884 har det gamle jernbanetog ”Oddergrisen” fragtet rejsende på den 12 kilometer lange strækning mellem Aarhus og Malling. De seneste to år har banen været lukket, men nu er Malling Kro atter en stationskro. Med åbningen mod Odder transporterer Letbanen gæster lige til døren – og det glæder Rico Jørgensen, som ejer og driver Malling Kro på 24. år sammen med sin bedre halvdel, Tina Schou. 

Smag på flere vine. – Den korte afstand til Letbanen er noget, der tiltaler mange af vores gæster. Med Letbanen kan de lade bilen stå hjemme og nyde lidt mere af de gode vine. Jeg er sikker på, at Letbanens tilstedeværelse er noget, vi kommer til at mærke på antallet af bookinger til blandt andet julefrokoster. Malling er et område i vækst, og med den nye letbane vil der formentlig være endnu flere, der ser mod syd, siger Rico Jørgensen.

Vi har budt naboen varmt velkommen. – Vi har forberedt os på at byde den nye nabo velkommen. Tidligere på året fik vi nemlig anlagt en solterrasse, som vender ud mod stationen, så vores gæster kan betragte de flotte letbanetog, der er milde mod ørerne. Frem til efterårsferien tilbyder vi gæsterne en kontantrabat svarende til billetprisen, når de viser deres billet i kroen, siger Rico Jørgensen.

Spørgsmål

Læs de oftest stillede spørgsmål om Letbanen - og svarene herpå.

Nyheder

Følg med i aktuelle nyheder om letbaneprojektet.

Kontakt

Spørgsmål og kommentarer til Letbanen er velkomne.

Arkiv

Hvornår var det nu det var? Søg tilbage i Letbanens arkiver.