Nyhedsbrev #34

Vidste du...

Tidligt om morgenen lørdag den 25. august rullede det første letbanetog med kunder fra Aarhus H i retning mod Lisbjergskolen. Godt et kvarter senere kunne spændte kunder ligeledes stige på Letbanen fra Odder Station mod Aarhus H.

Åbningen af de to strækninger betød samtidig debut til letbanetoget af typen Tango. Bliv klogere på de to forskellige typer af letbanetog, snup en Tango med Jørgen Leth, og få flere fakta om teknikken her i ”Vidste du…?”

… at det er blevet tid til Tango?

… at togene er designet til forskellige strækninger?

… at komforten er i top?

… at du kan lade både dig selv og din telefon op i Letbanen?

… at du kan snuppe en Tango med Jørgen Leth?

____________________________________________________________

… at det er blevet tid til Tango?

Hidtil har det alene været togtypen Variobahn, der har fragtet kunder rundt i midtbyen, men nu er den større model, Tango, også kommet i drift.

Med en topfart på 80 km/t vil Variobahn primært betjene den indre strækning i Aarhus og strækningerne fra Odder i syd til Lisbjerg og Lystrup i nord, hvor hastigheden maksimalt kommer op på 80 km/t.

Den større model, Tango, kommer med en topfart på 100 km/t til at folde sig ud på den længere strækning mellem Aarhus og Grenaa, når den bliver åbnet. Indtil da vil Tango køre på nogle afgange i det centrale Aarhus og på strækningen til Odder. Tango vil fortsætte med at supplere Variobahn på turen til Odder, når strækningen mod Grenaa er åbnet.

Top

… at togene er designet til forskellige strækninger?

Både Variobahn og Tango er produceret af den schweizisk-tyske togproducent Stadler, og designmæssigt er togtyperne udviklet til primært at køre henholdsvis bynært og opland.

By-modellen Variobahn er 32 meter lang og indrettet med en del flere stå- end siddepladser. Desuden er de seks dobbeltdøre placeret centralt, så de rejsende hurtigt kan stige af og på.

Storebroren Tango er 39 meter lang og har en mere avanceret luftaffjedring samt flere og større sæder. På den måde servicerer togtypen bedre pendlerne på længere distancer, så rejsetiden bedre kan benyttes som effektiv arbejdstid.

Afhængig af togtypen vil der være mellem 84 og 108 siddepladser og mellem 132 og 148 ståpladser i et letbanetogsæt, men selvom der er forskel på både størrelse og indretning, ligner de to togtyper hinanden i design.

Der er nemlig blevet udviklet en særlig front til Tango, som har stor lighed med fronten på Variobahn. Desuden er begge togtyper holdt i de samme farvenuancer, der både gør letbanetogene elegante og letgenkendelige i de østjyske byer og landskaber.

Top

… at komforten er i top?

Det skal være let at tage med Letbanen. Derfor har Aarhus Letbane i særlig høj grad prioriteret at sikre god tilgængelighed for alle: Børn og voksne, pendlere og turister, ældre og handicappede.

I tæt samarbejde med blandt andet Handicap- og Ældrerådene i Aarhus Kommune er håndtag, holdestænger, stopknapper, overflader og piktogrammer blevet designet specielt til letbanetogene. Desuden er der store flexarealer ved alle indgangsdørene med pladser forbeholdt handicappede eller gangbesværede.

Kraftige klimaanlæg sikrer et godt og behageligt indeklima og dugfri ruder på fugtige regnvejrsdage. Sæderne har en kraftig polstring og er betrukket med uld, hvilket bidrager yderligere til det gode indeklima i letbanetogene. Og endelig er belysningen i letbanetogene udført med LED-teknologi. Den særlige teknologi giver et naturligt lys, sparer energi og reguleres automatisk efter mængden af dagslys.

Top

… at du kan lade både dig selv og din telefon op i Letbanen?

Uanset om du ønsker at udnytte transporttiden til en lille morgen- eller eftermiddagslur eller til at få noget arbejde fra hånden, kan det lade sig gøre i et af de komfortable letbanetog.

I alle letbanetogene er der gratis Wi-Fi, ligesom der er placeret strømudtag til opladning af for eksempel smartphones og bærbare computere flere steder.

Top

… at du kan snuppe en Tango med Jørgen Leth?

Det kan du rent faktisk, og det gælder om at holde øje med det firecifrede tal på siden af letbanetogene. Det første tal angiver togtypen: 1 er Variobahn og 2 er Tango. Det næste tal fortæller, hvilken ende du står ved: 1 er forenden eller A-enden, og 2 er bagenden eller B-enden. De sidste to tal er letbanetogets unikke nummer.

Så ser du for eksempel talkoden 1104, står du i A-enden af et Variobahn-tog med det unikke nummer 04.

Men hvor er Jørgen Leth så? Jo, ham finder du i Variobahn-togsættene 1101/1201 og 1107/1207. Og nu også i Tango 2101/2201. Dels speaker han i letbanetogenes højttalere, dels optræder hans digte og citater som en del af udsmykningen. Rigtig god fornøjelse!

Top

Se billeder af Tango og Variobahn

Tango OdderbanenVariobahn Indre StraekningVariobahn InterioerTango InterioerTango FrontVariobahn Front

Spørgsmål

Læs de oftest stillede spørgsmål om Letbanen - og svarene herpå.

Nyheder

Følg med i aktuelle nyheder om letbaneprojektet.

Kontakt

Spørgsmål og kommentarer til Letbanen er velkomne.

Arkiv

Hvornår var det nu det var? Søg tilbage i Letbanens arkiver.