Sikkerhed

Brems for gult

Manglende respekt for det gule lys skaber farlige situationer i trafikken - ikke mindst i de kryds, som Letbanen kører igennem.

I to ud af tre uheld, hvor aarhusianerne kommer til skade i trafikken, er gul- eller rødkørsel en medvirkende årsag til uheldet. Derfor samarbejder Østjyllands Politi, Aarhus Letbane og Aarhus Kommune i uge 17-18 om kampagnen Aarhus bremser for gult.

Kampagnen skal sætte fokus på en adfærd, som kan have store konsekvenser for både trafiksikkerheden og trafikafviklingen. Og det er desværre nødvendigt at minde trafikanterne om, at gult lys betyder stop. Ud af 445 adspurgte bilister kender halvdelen ikke reglen for, hvornår det i følge færdselsloven er tilladt at kører over for gult og en tredjedel af alle de adspurgte bilister svarer selv, at de kører over for det gule lys.

- Det er vigtigt, at vi får sat fokus på problemet med gul- og rødkørsel. Man må simpelthen ikke sætte travlhed over egen og andres sikkerhed. Biler, der kører over for gult, kan blive fanget midt i et kryds, hvor de blokerer eller forsinker den øvrige trafik. Det giver problemer for både trafiksikkerheden og fremkommeligheden, siger Bünyamin Simsek, rådmand for Teknik og Miljø.

Hårde opbremsninger er farlige

Hos byens nye Letbane har man i løbet af årets første tre måneder oplevet flere episoder, hvor bilister tager chancer i trafikken. Især om eftermiddagen og aftenen, hvor mange formodentlig har travlt med at komme hjem fra arbejde. Når en bilist kører overfor gult eller rødt lys, kan Letbanen blive tvunget til hårde opbremsninger, der kan medføre skader på Letbanens passagerer.

- Vi har heldigvis ikke oplevet episoder med personskade, men vi oplever i gennemsnit fire episoder om ugen, hvor der blandt andet er risiko for kollision. Et letbanetog vejer 50 tons og skal bruge 46 meter til at bremse ned, hvis det kører 50 km/t. Derfor er det også en rigtig dårlig idé - og potentielt meget farligt - at ignorere det gule eller røde lys i de kryds, som Letbanen passerer, fortæller Jens Michael Toft, Sikkerheds- og driftschef hos Aarhus Letbane.

Østjyllands Politi bakker om kampagnen med kontrol og særlig fokus på gul- og rødkørsler i kampagneperioden.

- Gult lys betyder stop på lige fod med det røde og skal tages mindst lige så alvorligt. Det kan skabe nogle rigtigt farlige situationer og giver en bøde på 2.000 kroner, hvis man alligevel ser sit snit til at køre over. Kø-rer man efter hastighedsbegrænsninger og vejrforhold, bør man i udgangspunktet altid kunne nå at stoppe for det gule lys, siger Jesper Bøjgaard, politiinspektør ved Østjyllands Politi.

FAKTA: 

Aarhus bremser for gult er en treårig kampagne. Den første kampagneperiode starter i uge 17, 2018. Kampagnen vil blive gentaget i efteråret.

Kampagnen består blandt andet af folierede letbanetog, tiltag på Facebook og politikontrol.

 

Se videoen "Aarhus bremser for gult!"

Spørgsmål

Læs de oftest stillede spørgsmål om Letbanen - og svarene herpå.

Nyheder

Følg med i aktuelle nyheder om letbaneprojektet.

Kontakt

Spørgsmål og kommentarer til Letbanen er velkomne.

Arkiv

Hvornår var det nu det var? Søg tilbage i Letbanens arkiver.