Baggrund, data og metode
Formålet med CO₂-beregningen er at sammenligne CO₂-udledningen fra forskellige transportmidler, herunder letbanekøretøjet og personbiler drevet af enten benzin, diesel, el eller som plug-in hybrid. Beregningen fokuserer udelukkende på udledningen forbundet med fremdrift – altså det brændstof eller den elektricitet, der bruges til at bevæge køretøjet.
For letbanekøretøjet tages der udgangspunkt i den gennemsnitlige udledning pr. passagerkilometer i 2023. Den samlede mængde elektricitet anvendt til fremføring i 2023 er divideret med det samlede antal personkilometer kørt samme år. Resultatet viser, at Letbanens udledning i 2023 udgjorde 21 gram CO₂ pr. personkilometer.
For personbiler er data hentet fra Danmarks Statistiks opgørelse over nyregistrerede bilers gennemsnitlige udledning i 2023, målt efter WLTP-normen. Ifølge statistikken udleder:
- En ny benzinbil i gennemsnit 127,9 gram CO₂ pr. kilometer
- En ny dieselbil 154,4 gram CO₂ pr. kilometer
- En plug-in hybrid 28,6 gram CO₂ pr. kilometer
Elbiler registreres af Danmarks Statistik med 0 gram CO₂ pr. kilometer, da de ikke udleder noget under selve kørslen. Men for at skabe et retvisende sammenligningsgrundlag med letbanekøretøjets elforbrug, tages der højde for CO₂-udledningen ved produktion af elektricitet. Energinet har opgjort udledningen fra det vestdanske elnet til 96 gram CO₂ pr. kWh. Da en gennemsnitlig elbil kører cirka 5 km pr. kWh, svarer det til et forbrug på 0,2 kWh pr. km – og dermed en udledning på 19,2 gram CO₂ pr. kilometer.
Alle biludregninger tager udgangspunkt i en bil med én fører og ingen passagerer.
I forbindelse med estimering af årlig udledning pr. pendler, regnes der med ca. 200 arbejdsdage om året, svarende til cirka 40 arbejdsuger – en tilgang, som også benyttes af Skattestyrelsen.
Navigation
Perspektivering af CO₂-besparelse
Valget af transportform kan spille en væsentlig rolle i det personlige klimaregnskab, men det kan være svært at forholde sig. Derfor har vi sat CO₂-besparelsen ved at vælge Letbanen frem for bil i perspektiv, ved at sammenligne den med udledningen fra velkendte hverdagsprodukter. På den måde bliver forskellen ikke bare et tal – men noget, man kan forholde sig til i sin hverdag.
Tal for de udvalgte hverdagsprodukter er hentet fra henholdsvis:
- Pommes fritter: 2,85 kg CO₂ pr kg, www.denstoreklimadatabase.dk
- Netflix: 0,163 kg CO₂ pr time, www.videnskab.dk
- T-shirt: 7 kg CO₂ pr. T-shirt, www.xn--klimatr-sxa.dk