Letbanen mellem Odder og Aarhus har fået en flyvende start med masser af passagerer straks efter åbningen den 25. august.
Bekymringer om, hvorvidt kunderne ville vende tilbage til banen mellem Odder og Aarhus efter næsten to års pause, blev omgående gjort til skamme efter Letbanens åbning på strækningen lørdag den 25. august.
Selv om åbningen først blev annonceret fredag eftermiddag, var der godt med passagerer med Letbanens første afgang fra Odder lørdag kl. 5.37. Resten af weekenden kørte de nye letbanetog af typen Stadler Tango typisk med 40-50 procent belægning, hvilket svarer til 100-130 passagerer i snit.
Mandag den 27. august – første hverdag for den nye letbanestrækning – var kunderne for alvor tilbage. Afgangene i myldretiderne var fyldt til sidste ståplads, og det har været situationen hele den første uge i drift.
– Kunderne har taget særdeles godt imod Letbanen. Vi har fra starten kørt med fyldte tog i myldretiderne, men også midt på dagen er der mange passagerer. Det er meget positivt. Vi ser det både som et udtryk for, at Letbanen har været savnet, og at den udfylder en vigtig rolle for den kollektive transport i området, siger Aarhus Letbanes direktør Michael Borre.
Mindre forsinkelser
Med åbningen af strækningen mellem Odder og Aarhus har Aarhus Letbane ikke blot udvidet letbanestrækningen med 30 kilometer. Selskabet er også begyndt at køre med den anden af to typer letbanetog, det knapt 40 meter lange Stadler Tango med plads til 256 passagerer. Samtidig blander man for første gang en letbanestrækning, der kører på banesignaler mod Odder med strækningen i det centrale Aarhus, hvor letbaneførerne kører ’på sigt’. Endelig er den tre kilometer lange strækning mellem Universitetshospitalet i Skejby og Lisbjergskolen også åbnet.
– Det er en ny og mere kompleks driftssituation, men det er gået godt. Vi har haft nogle aflyste afgange og enkelte afgange har kørt med forsinkelser på 4-5 minutter. Det er forventeligt i en indkøringsfase, og på sigt får vi samme høje rettidighed, som vi har på den indre strækning, siger Michael Borre.
Bilist på afveje
Tirsdag den 28. august oplevede Letbanen et uheld på strækningen mellem Aarhus H og Lisbjerg. En bilist kørte af ukendte årsager tværs over letbanesporene på Hack Kampmanns Plads mellem DOKK1 og Toldboden og forårsagede en kollision med et letbanetog. Cyklister og fodgængere må gerne krydse sporet det pågældende sted, men ikke køretøjer. Af samme årsag er letbanesporene både markeret med lodrette steelere og små klodser i belægningen – såkaldte ’marcipanbrød’.
Driften på strækningen blev genoptaget efter to timer.
Fotos: Asger Christiansen og Jens Hasse/Chili Foto