I 2024 nåede det samlede passagertal op på mere end 6.3 millioner, og det sætter igen passagerrekord for Aarhus Letbane.
Med 1.583.565 passagerer, der rejste med Letbanen i fjerde kvartal af 2024, afslutter Aarhus Letbanen året med en stigning på 10,2 procent sammenlignet med 2023 og giver dermed Letbanen endnu et år med positiv vækst.
”Det er virkelig gode nyheder, og vi er naturligvis begejstrede”, udtaler Michael Borre, administrerende direktør ved Aarhus Letbane. ”Vi havde forventet at se en stigning i passagertallet, og efter første halvår af 2024 forventede vi også, at vi ville nå over de 6 millioner”, fortsætter han. ”Men at se, at samtlige kvartaler vækster, er virkelig positivt. Det understøtter de driftsudvidelser, som blev indført i køreplanen i sommer, med en forventning om et stigende passagertal”, afslutter han.
Flere afgange og byudvikling er afgørende
Udover at østjyderne for alvor har fået øjnene op for Letbanen, så spiller både flere afgange og byudvikling en stor rolle.
I 2024 blev der indsat flere afgange på både L1 og L2 i forbindelse med ny køreplan, og det er med til at forklare den store stigning i passagertallet. Fra august 2024 blev der indsat otte ekstra afgange mellem Ryomgård og Grenaa og to ekstra afgange mellem Odder og Aarhus dagligt. Det betyder, at passagerne kan køre til begge endestationer hver halve time frem til kl. 20.00 i hverdagen.
Tallene fra 2024 viser også, at væksten er størst på de stop, hvor nye bydele skylder op. På Torsøvej ses en stigning på 17,2 procent, og i Lisbjerg vækster begge stop markant. Lisbjerg Bygade har en stigning på 18,9 procent og Lisbjergskolen vækster med hele 39 procent.
”Flere afgange og byudvikling har stor indflydelse på Letbanens vækst. Med de nye køreplaner for 2024, der tilføjer ekstra afgange på både L1 og L2, er det tydeligt, at øget frekvens og en by i udvikling skaber grundlaget for passagerfremgang”, udtaler Michael Borre. ”Vi er allerede sammen med Midttrafik i gang med at se på mulighederne for endnu flere afgange i forbindelse med den nye køreplan, der kommer til sommer”, slutter han.
En bæredygtig succeshistorie
Rekorden understreger Letbanens rolle som en vigtig del af Østjyllands infrastruktur og viser, at kollektiv og bæredygtig transport er en værdifuld løsning for både byen og de omkringliggende kommuner. Letbanen bidrager ikke kun til at binde østjydernes hverdag bedre sammen, men også til at skabe en mere klimavenlig fremtid.
”En vækst på 10 procent er virkelig flot, og det er meget tilfredsstillende”, lyder det fra Mie Krog, bestyrelsesleder ved Aarhus Letbane. ”Det er fantastisk at se, hvordan flere og flere vælger Letbanen i hverdagen. Det viser, at vi er på rette vej med vores ambition om at gøre Aarhus til en mere sammenhængende og bæredygtig by”, slutter hun.
Aarhus Letbane fortsætter med at bringe by og land tættere sammen i Østjylland og arbejder løbende på forbedringer, der skal gøre rejsen endnu mere effektiv, behagelig og bæredygtig.
Aarhus Letbane ser frem til at byde endnu flere passagerer velkommen i de kommende år.
Mere end 80 procent af Letbanens passagerer rejser i hverdagen mandag til fredag på den 110 kilometer lange strækning. Mere end 54 procent af passagererne rejser med L2 i Aarhus C mellem Aarhus H og Universitetshospitalet, og mere end 30 procent rejser på L1 mellem Grenaa og Aarhus H. Knap 15 procent af passagererne rejser med L2 mellem Odder og Aarhus H.