Det store ombygningsprojekt ved Aarhus H er skudt i gang, og selv om det kommer til at foregå tæt på Letbanens spor, forventer Aarhus Letbane minimal påvirkning af den daglige drift i 2025.
Igennem længere tid har Aarhus Letbane arbejdet tæt sammen med Banedanmark for at sikre, at ændringerne i driften sker med mindst mulig gene for passagererne. Letbanen bliver primært påvirket på strækningen mellem Aarhus H og Kongsvang. Her udfører Banedanmark arbejde tæt på Letbanens spor, og det medfører midlertidige hastighedsnedsættelser i perioden april til juni 2025. Ændringerne er allerede indarbejdet i køreplanen, og det forventes ikke, at passagererne vil blive yderligere påvirket. Derudover er Letbanens køreledninger blevet opdelt i kortere sektioner, så kørestrømmen kan afbrydes lokalt, når Banedanmark skal arbejde tæt på Letbanens infrastruktur i 2026.
I løbet af 2026 vil Banedanmark i perioder arbejde helt tæt på Letbanens spor. Helt ned til tre meters afstand, og det kræver nøje koordinering og planlægning for at sikre en stabil drift for passagererne. Det er i disse perioder at arbejdet med sektionering af kørestrømmen giver værdi.
Derudover er der løbende dialog med Banedanmark for at sikre, at Aarhus Letbane hurtigt kan reagere, hvis der opstår uventede situationer, der kan påvirke Letbanen.
”Vi har forberedt os grundigt, så vores forventning er, at passagererne vil opleve så få gener som muligt,” siger Thomas Damm Honore, senior projektleder ved Aarhus Letbane. ”Men der er også tale om et projekt af en vis størrelse, og der er selvfølgelig ingen garanti for, at der ikke opstår uforudsete hændelser,” fortsætter han. ”For at være så godt forberedt som muligt på det uforudsete, arbejder vi meget tæt sammen med Banedanmark og Midttrafik og er klar til at justere, hvis nødvendigt,” slutter han.
I Banedanmark er man meget glade for det tætte samarbejde.
”Ombygningen i Aarhus er kompleks og omfattende, og det kommer til at påvirke omgivelserne, når vi elektrificerer, fornyer og digitaliserer jernbanen. Vi er derfor i tæt dialog med Aarhus Letbane og koordinerer arbejdet, så vi kan gennemføre vores projekt tæt på Letbanens infrastruktur med mindst mulig påvirkning af passagererne. Det løbende samarbejde og de fælles forberedelser har været og er helt centrale for, at projektet kan lykkes,” siger projektleder i Banedanmark, Eddie Boe Nielsen.
Den største påvirkning, Banedanmarks projekt får for Letbanens passagerer, sker i foråret 2026, hvor hele Banedanmarks spor ved Kongsvang skal graves op og sænkes. Det betyder, at Letbanen mellem Aarhus H og Odder lukkes i fire uger. Arbejdet vil være så omfattende, at det ikke er muligt at opretholde driften.
Aarhus Letbane er i fuld gang med at planlægge en række arbejder på eller ved banen i perioden for at sikre, at lukningen udnyttes optimalt. Arbejderne, der rummer både egne arbejder og eksternes, planlægges, så driften påvirkes mindre resten af året. Blandt andet skal der skubbes en ny stitunnel ind under banen ved Malling.
En anderledes oplevelse
På grund af ombygningen på Aarhus H vil sporene, som DSB og GoColletive benytter, være lukket på skift. Det betyder, at der vil være flere tog og dermed flere afgange ved samme spor.
Derfor opfordrer DSB til, at deres passagerer bliver i ankomsthallen indtil nogle minutter før afgang i stedet for at gå ned på perronen i god tid, som der under normale omstændigheder opfordres til. I løbet af foråret åbner en ventesal, som passagererne kan benytte. Med flere passagerer i ankomsthallen på Aarhus H end normalt, kan der derfor opstå øget trængsel, og det kan give en anderledes oplevelse for Letbanens passagerer, når de ankommer til Aarhus H. Men adgangen til og ophold på Letbanens perron er, som den plejer.
Aarhus Letbane følger projektets udvikling nøje og opdaterer løbende på letbanen.dk, hvis der skulle ske ændringer. Midttrafik informerer om ændringer via Rejseplanen, Midttrafik live og på letbaneperronernes infoskærme.
Her påvirkes Letbanen
- Uge 17 2025: Ingen letbanedrift mellem Viby og Aarhus H fra lørdag kl. 02.00 til mandag kl. 04.30. Banedanmark udfører sporarbejde langs letbanen mellem Aarhus H og Kongsvang, og Aarhus Letbane udfører samtidig kørestrømsarbejde i området.
- April–juni 2025: Arbejde langs strækningen mellem Kongsvang og Aarhus H medfører lavere hastighed. Ændringerne er indarbejdet i køreplanen, så passagererne vil næppe bemærke det.
- Uge 17–20 2026: Letbanen mellem Aarhus H og Odder lukkes i fire uger. Letbanen udnytter perioden til egen vedligeholdelse og projekter.
Læs mere om Banedanmarks projekt her.