JETRA14

Portræt

Mød letbanens direktør

Aarhus Letbane henter direktør fra DSB Vedligehold - læs hans ambitioner for Danmarks første letbane.

Der bliver ikke meget af at sidde i en direktørstol, når direktøren hedder Claus Rehfeld Moshøj. Førstemanden for anlægsselskabet Aarhus Letbane I/S foretrækker at være der, hvor tingene sker og sikre sig, at der er fart på projektet med at anlægge Danmarks første letbane i Aarhus.

Målet er at få de første letbanetog på skinner, så byens borgere og besøgende kan køre med letbanen, når Aarhus bliver europæisk kulturhovedstad i 2017. Så tiden skal udnyttes fuldt ud i anlægsselskabet, som siden 1. november er vokset fra to til syv medarbejdere.

Vi har spurgt Claus Rehfeld Moshøj, hvad jobbet som direktør for Aarhus Letbane I/S får af betydning for ham personligt og professionelt?, og bedt ham løfte sløret for hans ambitioner for letbanen.

Hvad betyder jobbet som direktør for anlægsselskabet Aarhus Letbane I/S for dig personligt og professionelt?

Personligt kan jeg godt lide at være der, hvor tingene er halvkomplicerede. Aarhus Letbane er Danmarks mest interessante baneprojekt p.t, og jeg finder stor udfordring i, at vi så at sige starter på en blank spilleplade.

I projektet får jeg lov at bygge en organisation op helt fra grunden, at sætte mit eget hold og skabe en egen kultur. På det tekniske område er alt også i spil. Der eksisterer ingen letbaner i Danmark, så både teknik og regler på området skal defineres. Og så er det en udfordring, at projektet skal gennemføres i en politisk kontekst og helt ude i forreste række, hvor det får betydning i folks hverdag.

Hvordan skal dine erfaringer bidrage til, at de første letbanetog kommer på skinner i Aarhus inden 2017?

Jeg har rundet alle aktiviteter i branchen. Nogle mere end andre men nok til, at jeg vil kunne trække på mine erfaringer.

Jeg har været med til at købe og udvikle materiel, jeg har arbejdet aktivt med finansiering, planlægning og anlæg i Banedanmark, og så har jeg arbejdet på operatørsiden. Deraf ved jeg en del om, hvad der skal til for at drive en effektiv banevirksomhed. Og det skal vi alt sammen tage med, når vi anlægger letbanen.

Hvad bliver i dine øjne den største udfordring i arbejdet med at anlægge Aarhus Letbane?

Det bliver at få alle systemer til at spille sammen. Rigtig mange forestiller sig, at det svære er at grave vejene op, anlægge perronerne eller at indkøbe togene. Men det svære er, at få alt det, vi ikke kan se, til at hænge sammen. Man kan jo sagtens købe to stumper, som lever op til alle kravene, men som ikke passer sammen. Vi skal bruge de næste fire år på at sikre sammenhængene, så vi kan få letbanen ud at køre.

Hvordan kan letbanen ideelt set bidrage til udviklingen i Aarhusområdet og i regionen?

Letbanen skal være med til at løfte Aarhus fra verdens mindste storby til metropol. Aarhus Kommune og Region Midtjylland er ambitiøse og i en rivende udvikling. Letbanen skal skubbe på og støtte op om den udvikling, så metropolen bliver en løftestang for alle i regionen.

Claus Rehfeld1