Oslo / februar 2012

Transportsystem

I sne, gus og slud skal østjyderne ud

Regn, frost og sol, der på skift sender temperaturen op og ned, slider voldsomt på køretøjer. Det påvirker også Aarhus Letbane, der ligger midt i det nordeuropæiske klimabælte med skiftende tø- og frostvejr.

Samtidig er også Aarhus’ havnære placering en udfordring. Havgus og salt øger nemlig risikoen for rust og nedbrydning af metal, hvilket er blandt de største trusler mod stål, som udgør et af de primære materialer i letbaner.

Behagelig letbanerejse

Med det formål at sikre østjyderne en både behagelig og rettidig letbanekørsel stiller anlægsselskabet Aarhus Letbane skarpt på leverandørernes evne til at levere en letbane, der kan klare de klimamæssige udfordringer.

– Letbanen skal kunne holde til temperatursving og forskellige vejrforhold, så vi undgår nedbrud og store forsinkelser, og vi skal kunne tilbyde passagererne et indeklima, der er behageligt i såvel stærk sol som fugtigt vejr, sne og kulde, forklarer Claus Rehfeld, der er direktør i Aarhus Letbane.

Klog af andres skade

Ud over at henvise til en række internationale normer i sit udbudsmateriale beder Aarhus Letbane samtlige tilbudsgivere redegøre for, hvordan de vil imødegå de klimamæssige udfordringer, som letbanen skal agere i. Claus Rehfeld uddyber:

– Vi har jo set, hvordan blandt andre Oslo og Gøteborg har fået store problemer med kvaliteten af deres letbaner, der ikke har fungeret helt, som man ønskede, under nordeuropæiske vejrforhold. Den situation vil vi meget nødig sætte os selv og østjyderne i.

Studietur til Bergen

Netop for at undgå de samme udfordringer, som eksisterende letbaneanlæg oplever, har Aarhus Letbane fulgt etableringen af Bybanen i Bergen tæt. Bergen er et oplagt sammenligningsgrundlag, fordi byen klimamæssigt minder meget om Aarhus med sin havnære placering og hyppige temperaturudsving omkring nulpunktet.

– Dialogen med Bergen har i den grad klædt os på til at udarbejde et skarpt udbudsmateriale, der stiller krav til leverandørerne på alle væsentlige punkter, fortæller Claus Rehfeld.

Konstruktionen rundt

I selve vognene sætter Aarhus Letbane især fokus på rustbeskyttelse, dørenes lukkemekanismer og klimaanlægget. Det betyder forhåbentlig, at østjyderne vil opleve, at letbanen føles tørre, tempererede og med en jævn varmefordeling – og at der ikke vil opstå hyppige vejrrelaterede forsinkelser. 

Aarhus Letbane forventer at indgå aftale med en leverandør af letbanevogne i foråret 2014.

Claus Rehfeld Moshøj, direktør for Aarhus Letbane I/S. Foto: Jens Hasse, Chili foto & arkiv