Ny havnefront

Spirende optimisme trumfer byggerod på havnen

Byggerod og anlægsarbejde koster lige nu klager, goodwill og gæster på First Hotel Atlantic, der ligger ved havnefronten. Alligevel kigger hoteldirektør Mark Bering med begejstring ud på Aarhus’ spirende bydel, hvor letbanen bliver en vigtig del af bybilledet. Også direktør Conni Simonsen fra Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet og arkitekt Erik Wihlborg ser et stort potentiale i området.

Borebisser, bilkøer og byggeplads er langt fra det foretrukne lydtapet til et weekendophold i det centrale Aarhus. Derfor har byggerierne på havnefronten og anlægsarbejdet til letbanen i en lang periode kunnet aflæses i negative tilbagemeldinger fra gæsterne på First Hotel Atlantic.

– Alligevel holder vi fast i at fortælle gæsterne den gode historie om alt det, der er i gang på havnefronten. For det synes folk er positivt. Man kan ikke både blæse og have mel i munden, så vi må tage anlægsfasen med som en del af den sindssygt positive byudvikling, siger hoteldirektør Mark Bering.

I orkanens øje

Hotellet ligger for enden af åen på Europaplads og bliver nabo til det nye Dokk1, som blandt andet skal huse Hovedbiblioteket og Borgerservice. Det får besøgstallet i området til at vokse. Under Dokk1 får letbanen et standsningssted.

– Man taler om 3.000 besøgende om dagen, som kommer til at kigge over på vores hotel. Hvis det kan blive en ulempe, skal jeg gøre mit arbejde skidt, smiler Mark Bering.

– Tidligere har havnen været et sted, hvor besøgende parkerede, hvis der ikke var flere pladser tættere på Strøget. Nu skyder både erhverv og private boliger op hernede og skaber et fuldstændigt unikt bymiljø, som man endda kan køre til med en helt ny letbane. Hotellet ligger midt i orkanens øje. Derfor ser jeg kun noget positivt, selvom jeg kigger ud på byggerod, fortsætter han.

Samspil mod nord

En af tilflytterne i området er Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet, der sammen med Århus Maskinmesterskole er rykket ind i Navitas. Skolens ledelse ser på samme måde frem til øget synlighed i et pulserende havnemiljø.

– Byen har i mange år vendt ryggen til havnen, men nu strømmer folk med åen herned. Jeg har hørt om nogle, der frygter, at vi får en mennesketom havnefront som på Kalvebod Brygge i København. Det kan umuligt ske. Vores studerende myldrer ind og ud af bygningen, der bliver masser af liv ved Dokk1, og havnen bliver hjem for private borgere samt små og store virksomheder, siger direktør Conni Simonsen.

– Og så kommer der en letbane, som gør det nemt at komme hertil for de unge. Den kommer også til at give et fantastisk samspil med vores afdeling på Katrinebjerg og andre universitets-enheder i Skejby, fordi man hurtigt kan køre frem og tilbage. Letbanen giver dynamik i havneområdet, mener hun.

Smag for nye muligheder

På den anden side af Havnegade har udsigten til, at flere kommer til at færdes i havneområdet, fået arkitekt og direktør i Arkmedic, Erik Wihlborg, til at brygge på en ny idé. Når letbanen kører, åbner han en kaffebar i bygningen over for standsningsstedet på Skolebakken, hvor han har kontor.

– Der kommer til at blive et rend af mennesker på havnen. Vi udnytter potentialet i det flow, der bliver på Skolebakken, og frister alle, der skal med letbanen, med friskbygget kaffe, kage og aviser, forklarer Erik Wihlborg.

– Der kommer formentlig til at åbne en del nye butikker hernede. Faktisk tror jeg, at vi vil se centrum rykke på havnen, for sådan er det gået i andre byer med den her slags byudvikling. Det er stort, og man vil gerne være en del af det, når man har til huse på havnen, konstaterer han.

Spørgsmål

Læs de oftest stillede spørgsmål om Letbanen - og svarene herpå.

Nyheder

Følg med i aktuelle nyheder om letbaneprojektet.

Kontakt

Spørgsmål og kommentarer til Letbanen er velkomne.

Arkiv

Hvornår var det nu det var? Søg tilbage i Letbanens arkiver.