Tilgængelighed

Letbanen skal lette hverdagen for alle

Offentlige transportmidler kan være en udfordring for personer med et handicap. Måske er afstanden mellem perron og tog kun afmålt efter skridt frem for kørestolshjul, og måske er skærmen på billetautomaten kun synlig, hvis man står oprejst.

Aarhus Letbane arbejder for at imødekomme de særlige behov, så letbanen bliver for alle. Derfor får Letbanen input fra forskellige interessegrupper.

Forestil dig, at den store jyske fodboldklub, som du hepper på, netop har spillet et brag af en kamp i Parken. Nu nærmer klokken sig 21, og du skal til at vende snuden hjemad mod Jylland. Du kan sagtens komme ned på perronen, selvom du sidder i kørestol, for der er elevatorer. Men da du skal købe billet, er der frit udsyn til at aflure koden til dit kreditkort, da skærmen til billetautomaten sidder så højt oppe, at du ikke kan skjule den med kroppen.

Det er ikke noget problem for dig at komme ind i toget, for der er personale til at hjælpe dig. Men du kan ikke komme af igen, for da toget rammer Jylland, har klokken passeret midnat, og så har hjælpe-personalet fri.

− Som handicappet, der vil bruge offentlige transportmidler, er der bare elementære begrænsninger, konkluderer Peter Bach-Nielsen, der selv lider af muskelsvind og derfor sidder i kørestol.

En konstruktiv dialog

Peter Bach-Nielsen sidder også i Aarhus Kommunes Handicapråd, og med den kappe på er han med i letbanens advisory board. Det er et forum, hvor Aarhus Letbane får input fra forskellige interessegrupper til, hvordan Danmarks første letbane kan udformes, så den bliver let at bruge for alle.

− Som repræsentant for Handicaprådet er jeg rigtig glad for, at vi bliver taget med på råd. Vi har en glimrende dialog med folkene fra Aarhus Letbane, siger Peter Bach-Nielsen, der i letbanens advisory board også har selskab af repræsentanter fra Ældrerådet.

Claus Rehfeld Moshøj, direktør i Aarhus Letbane, fortæller, at tilgængelighed for alle er en vigtig parameter i planlægningsarbejdet:

− Det er vigtigt for os, at Letbanen bliver for alle, og at det bliver nemt og bekvemt at rejse med den. Derfor har vi inviteret blandt andre Handicaprådet og Ældrerådet i Aarhus Kommune samt Cyklistforbundet til at komme med deres input til, hvordan det at rejse med letbane bliver godt set med deres øjne, og de bidrager med mange gode vinkler til vores arbejde med tilgængelighed, siger Claus Rehfeld Moshøj.

- Vi arbejder indgående med at designe og indrette både letbanetog og perroner, så de fungerer optimalt for alle passagerer. Og der er mange knapper, vi kan skrue på: Fra valg af overflader, farver og kontraster over placeringer af knapper, stropper og stænger at holde fast i til indretning af fleksrum til kørestole og barnevogne, forklarer han.

I øjenhøjde på flere niveauer

Det er allerede besluttet, at afstanden mellem letbanens døre og de nye perroner kun bliver cirka fem centimeter, så en kørestol kan komme ind og ud uden hjælp.

− En udfordring er også, at de forskellige knapper på standere på perronerne skal sidde i en højde, der passer til de forskellige passagerer. De bør ikke sidde, så man som kørestolsbruger skal læne sig fremad for at kunne trykke på dem, for så går kørestolens fod- og hvilestøtter imod fødderne, og det duer ikke. Også en ting som at man som kørestolsbruger gerne skal kunne indtaste en pinkode på en skærm, uden at andre kan se den, er vigtig. Hvis man kunne køre skærmen op og ned, så alle kunne nå, ville det være rigtig godt, forklarer Peter Bach-Nielsen.

Det er input som disse, der indgår i arbejdet med at designe og indrette de nye letbanetog, så de tilbyder den bedst mulige tilgængelighed for alle.

- Der er mange ønsker og lovkrav til indretningen af letbanetog og perroner. De kan handle om alt fra håndtag og stopknapper til ledelinjer på perronerne, der skal hjælpe blinde og svagtseende rejsende. Vi samler alle inputs, og herefter er det så op til os at optimere tilgængeligheden i letbanen, siger Claus Rehfeld Moshøj og understreger, at rejsende med letbanen kommer til at kunne bruge den samme billettype som i de øvrige kollektive transportmidler i Midtjylland.

I løbet af 2015 skal Letbanen forsøge at indfri så mange af ønskerne som muligt, når de endelige beslutninger omkring tilgængeligheden i Aarhus Letbane bliver taget.

En beslutning er dog allerede taget: Når letbanen kører i 2017 vil rejsekort være standard i Midttrafik, og rejsekortstanderne på perronerne bliver derfor de samme standere, som står i resten af landet.

Spørgsmål

Læs de oftest stillede spørgsmål om Letbanen - og svarene herpå.

Nyheder

Følg med i aktuelle nyheder om letbaneprojektet.

Kontakt

Spørgsmål og kommentarer til Letbanen er velkomne.

Arkiv

Hvornår var det nu det var? Søg tilbage i Letbanens arkiver.