Portræt

Hun løfter Letbanen op fra jorden

Siden første spadestik blev taget i maj sidste år, har Mille Nielsen arbejdet på broen, der skal føre letbanen over Egådalen og Djurslandsmotorvejen. Hendes officielle titel er entrepriseleder i Per Aarsleff A/S, men Mille Nielsen kan også med rette kalde sig problemknuser, kvalitetskontrollør og dyrepasser. Tag med Mille Nielsen op på den nye letbanebro.

Der bliver talt rigtig meget om betonpiller og brodække i Egådalen, hvor der sjældent er lagt op til tøsesnak. Fire ud af ugens fem hverdage er Mille Nielsen nemlig eneste pige på byggepladsen, som agerer fødestue for den kommende letbanebro. Broen skal gøre det muligt for letbanen at køre mellem Skejby og Lisbjerg. Den bliver opført i tre etaper, hvor 347 meter bro slipper landjorden over Egådalen, 76 meter passerer den nye vej Klokhøjen og 69 meter bro strækker sig over Djurslandsmotorvejen.

– Jeg tænker tit på, at det er fascinerende at være med til at bygge noget, som kommer til at gøre mange menneskers hverdag nemmere. Lige nu kigger de fleste bilister måske op på vores kraner og bliver irriteret over byggerod og fartbegrænsninger. Men jeg kan med egne øjne se, hvordan broen tager form uge for uge, konstaterer Mille Nielsen.

Hun kigger ned på den firesporede vej oppe fra brodækket, som blev støbt kort inden jul.

– Det var et kæmpe klimaks i projektet, da betonbilerne rullede. I flere uger havde alle arbejdet for fuld kraft, for vi ville støbe inden jul, så betonen kunne hærde i ferien. Det er fedt, når hele holdet på den måde giver alt, for at ting kan lykkes, siger Mille Nielsen.

Garant for kvalitet

Hun er ansat i Per Aarsleff A/S og har arbejdet som pladsingeniør på letbanebroen, siden entreprenørvirksomheden og Danjord blev valgt som brobyggere. Designerne havde tænkt og tegnet i forbindelse med tilbuddet, så Mille Nielsen kunne hurtigt tage fat på at få forskellige materialer og komponenter bestilt.

I dag, hvor byggearbejdet er i gang på tiende måned, er hendes primære opgaver at kvalitetssikre projektet. Hun sørger blandt andet for, at alle har de rigtige tegninger, og at tegningerne bliver korrekt forstået og fulgt. Kan noget ikke lade sig gøre i praksis, skal Mille Nielsen tage teten på at finde løsninger.

– Når man graver i jorden kan der dukke uventede ting op. Og det er i sig selv kompliceret at bygge en bro. Først byggede vi hele rammen op i et stålstillads, så vi kan arbejde i højden. Faktisk kan man sige, at vi bygger en bro for at bygge broen, forklarer Mille Nielsen.

Et naturligt hensyn

Der var tidspres på i den indledende del af byggearbejdet. Egådalen er nemlig hjemsted for fredede oddere og flagermus, som kræver særlige hensyn. Det betyder, at gravemaskinerne ikke må køre under eller lige omkring broen i størstedelen af byggeperioden. Samtidig har det været nødvendigt at omlægge Egåens forløb over 100 meter.

– Vi havde kun tre måneder til at gøre terrænet klar, lægge åen om og støbe 13 store bropiller. Oppe på broen arbejder vi i et særligt gult lys, når det er mørkt, så flagermusenes føde ikke flyver op til os. Vi skal jo passe på vores dyr, smiler Mille Nielsen.

Et vildtkamera har indtil videre spottet flere dyr på byggepladsen i nattetimer. Odderen har Mille Nielsen og kollegerne ikke set, men de kan nå det endnu, for byggearbejdet fortsætter til oktober, hvor den nye letbanebro efter planen er færdig.

FAKTA OM LETBANEBROEN:

  • Broen bliver sammenlagt 492 meter lang
  • Den bliver rejst på 19 bropiller
  • På sit højeste sted bliver broen cirka 10 meter høj
  • Aarhus Byråd har besluttet at anlægge en supercykelsti på broen

Spørgsmål

Læs de oftest stillede spørgsmål om Letbanen - og svarene herpå.

Nyheder

Følg med i aktuelle nyheder om letbaneprojektet.

Kontakt

Spørgsmål og kommentarer til Letbanen er velkomne.

Arkiv

Hvornår var det nu det var? Søg tilbage i Letbanens arkiver.