Togdesign

Stilren letbane får østjysk identitet

Det bliver enkle og funktionelle letbanetog af høj kvalitet, der fra 2017 skærer sig gennem terrænet på strækningen Grenaa-Aarhus-Odder.

Det står klart, efter at den grundige designproces nu er afsluttet. Lokale kræfter har undervejs været dybt involveret i arbejdet.

Randersvej 2Tog

Totalentreprenøren ASAL-konsortiet har samarbejdet med en arkitekturgruppe bestående af Aarhus’ stadsarkitekt samt repræsentanter fra Aarhus Letbane og Midttrafik om at designe togene. Også eksterne designere, underleverandører og Aarhus Letbanes råd for tilgængelighed har taget del i arbejdet.

– Letbanen kommer til at spille en fremtrædende rolle i de østjyske byer og landskaber. Derfor er det afgørende, at togene er i harmoni med omgivelserne. Letbanen skal være her længe, og design og materialer er nøje udvalgt, så togene også fremstår elegante om 10, 20 og 30 år, fortæller Claus Rehfeld Moshøj, direktør i Aarhus Letbane.

Flere regionale præg

Letbanetogene bliver grå med et strejf af blåt, som harmonerer med nærheden til havet. Men ikke kun visuelt får togene et regionalt præg. Den internationalt anerkendte tekstilvirksomhed Kvadrat, som hører hjemme i Ebeltoft, leverer sædebetrækkene, hvis farve og vævning er skabt i samarbejde med kunstnerduoen AVPD.

Variobahn Interior

Af andre væsentlige designelementer kan blandt andet nævnes:

  • God tilgængelighed for alle: Letbanens indretning er tænkt til både børn og voksne, daglige pendlere og turister, ældre og handicappede. Blandt andet er håndtag, holdestænger, stopknapper, overflader og piktogrammer designet, så de tilgodeser ældre og handicappede.
  • Moderne LED-teknik: Belysningen i togene bygger på LED-teknologi, der sikrer et naturligt lys, sparer energi og automatisk reguleres efter mængden af dagslys. Også togenes for- og baglygter er med LED-teknik.
  • Elegante farvenuancer: Mikset af grå, blå og sort bliver tilført den mere markante rød, som er letbanens identitetsfarve. Indvendigt går grå og blå igen, men tilsat lysere farver på loft og vægge. Her er rød valgt som farve til blandt andet holdegreb, stopknapper og døre.

To typer af tog med hver deres opgaver

På letbanestrækningen vil der køre to forskellige typer tog. De to har forskellige opgaver:

Variobahn Letbane

  • Sporvognene (trams) vil især køre på den indre strækning i Aarhus og til Odder og er derfor indrettet med mange ståpladser og færre siddepladser samt centralt placerede dobbeltdøre, så passagerer hurtigt kan stige på og af. Denne type har en længde på 32,3 meter, kan køre 80 km/t og har plads til 224 passagerer.

Tango Letbanetog

  • Letbanetogene (tram-trains) vil især køre på de lange stræk til Grenaa, hvor passagererne sidder længere tid i toget. Derfor er der mange siddepladser og færre ståpladser. Desuden er sæderne mere komfortable, ligesom togene har luftaffjedring. Denne type har en længde på 39,2 meter, kan køre 100 km/t og har plads til 266 passagerer.

Selvom der er forskelle i størrelse og indretning, vil de to togtyper ligne hinanden. Til sporvognstoget har togproducenten Stadler nemlig udviklet en unik front, der har stor lighed med den på sporvognen.

– Aarhus Letbane bliver et reelt og attraktivt alternativ til regionaltog, busser og biler. Design og valg af materialer afspejler, at offentlig transport sagtens kan være moderne, miljøvenlig, hurtig og komfortabel og samtidig præsentere sig i et stilrent og tidsløst design, siger Claus Rehfeld Moshøj.

Spørgsmål

Læs de oftest stillede spørgsmål om Letbanen - og svarene herpå.

Nyheder

Følg med i aktuelle nyheder om letbaneprojektet.

Kontakt

Spørgsmål og kommentarer til Letbanen er velkomne.

Arkiv

Hvornår var det nu det var? Søg tilbage i Letbanens arkiver.