Operatør

Keolis SA skal køre letbanen sikkert gennem Østjylland

Aarhus Letbane Drift I/S har netop skrevet kontrakt med den verdensomspændende transportkoncern Keolis SA, der skal stå for driften af letbanen.

Koncernen kører i dag busser på de danske veje og letbaner over hele verden.

En af selskabets første opgaver er at tilrettelægge og gennemføre uddannelsen af 80 nye letbaneførere, som skal ansættes i 2016.

Keolis Aftale

Driftsselskabets bestyrelsesformand, Flemming Knudsen, trykker hånd med Keolis' danske direktør, Peter Lanng Nielsen. I baggrunden ses bestyrelsesmedlem i driftsselskabet, Peter Thyssen

Der var enighed i bestyrelseslokalet, da Keolis SA i maj blev udpeget som operatør af Aarhus Letbane efter en udbudsrunde med deltagelse af to andre selskaber. Og efter en såkaldt standstill-periode er kontrakten nu underskrevet. Forud for beslutningen om at vælge Keolis lå en længere proces med dialogmøder og forhandlinger med alle tre tilbudsgivere for at kvalificere kvaliteten i de enkelte løsningsforslag.

– Tilbuddet fra Keolis stod i sidste ende stærkest på de afgørende parametre. Det handler blandt andet om en samlet vurdering af pris og kvalitet, men det er bestemt også et stort plus, at Keolis har bred erfaring med letbanedrift og ikke mindst indfasning af nye letbanesystemer. Koncernen har gennemført samme opgave, som vi står over for i Aarhus, i byer som Bergen i Norge og Dijon i Frankrig, forklarer Ole Sørensen, projektleder i Aarhus Letbane Drift I/S.

Franske rødder

Keolis er en verdensomspændende transportkoncern med hovedkontor i Paris. Selskabet opererer i 15 lande over hele verden, blandt andet i Danmark, hvor 450 busser fragter passagerer på vegne af de offentlige trafikselskaber Movia, Midttrafik og Nordjyllands Trafikselskab. I Nottingham i England, Queensland i Australien og Waterloo-regionen i Canada sikrer Keolis velfungerende letbanedrift. Selskabets største forretningsområde er dog togdrift i Storbritannien, Holland, USA, Tyskland og Frankrig.

– Keolis er en af de ledende letbaneoperatører i verden, og jeg er meget tryg ved at overlade driften af Aarhus Letbane til dem, siger Flemming Knudsen, formand for Aarhus Letbane Drift I/S.

8o nye letbaneførere

Blandt de første opgaver på den nye operatørs skrivebord er at tilrettelægge uddannelsen til letbanefører. Arbejdet tager udgangspunkt i rammer fastlagt af Trafikstyrelsen, som også efterfølgende skal godkende uddannelsesforløbet. Et adgangskrav bliver, at de kommende letbaneførere kan sætte flueben ved en række helbredsoplysninger. Det kræver et almindeligt kørekort (B) at få adgang til førerrummet.

– Vi forventer, at der skal ansættes cirka 80 letbaneførere fra august 2016 frem til fuld drift i anden halvdel af 2017. De skal uddannes i flere hold og være klar til, at letbanen kommer i drift fra maj 2017. Efterfølgende vil Keolis løbende ansætte og uddanne nye letbaneførere, siger Ole Sørensen. 

Blandt operatørens øvrige opgaver er styring af trafikken fra depotet på Aarhus H, klargøring og rengøring af togene samt diverse administrationsopgaver.

På danske plader

Keolis SA er allerede etableret i Danmark ved datterselskabet Keolis Danmark. Til udførelse af driften af Aarhus Letbane vil der blive etableret et nyt datterselskab under navnet Keolis Aarhus Letbane. 

 

Spørgsmål

Læs de oftest stillede spørgsmål om Letbanen - og svarene herpå.

Nyheder

Følg med i aktuelle nyheder om letbaneprojektet.

Kontakt

Spørgsmål og kommentarer til Letbanen er velkomne.

Arkiv

Hvornår var det nu det var? Søg tilbage i Letbanens arkiver.