Keolis

Jagten på letbaneførere er gået ind

I maj 2015 blev den verdensomspændende transportkoncern Keolis udpeget som operatør af Aarhus Letbane. Nu er Keolis gået i gang med at sætte holdet, der skal sikre høj driftskvalitet, når Danmarks første letbane ruller ud på skinnerne i 2017.

En del af de kommende medarbejdere vil komme på skole i udlandet under uddannelsen, fortæller Peter Lanng Nielsen, dansk direktør i Keolis.

Sikkerhedschef, driftschef, trafikkontrollører og letbaneførere er blot nogle af de stillinger, som Keolis skal besætte frem mod 2017. Her ruller letbanetog for første gang ud på dansk grund. Og som letbaneoperatør skal Keolis have mange kasketter på:

− Vi skal køre togene, holde dem rene og sørge for, at de kører til tiden. Vi arbejder tæt sammen med Stadler Rail, der står for den tekniske vedligeholdelse af letbanevognene. Sammen er det vores opgave at sikre høj driftskvalitet af Aarhus Letbane, siger Peter Lanng Nielsen, Keolis’ danske direktør.

Han tilføjer, at Keolis forventer at kunne ansætte de første medarbejdere allerede nu i efteråret.

Uddannelse i Tyskland og Norge

Eftersom Aarhus Letbane bliver Danmark første af sin slags, kan medarbejdere i Keolis ikke få praktisk uddannelse inden for landets grænser.

− Derfor sender vi flere af de kommende medarbejdere til udlandet for at blive uddannet. Blandt andet sender vi nogle til Tyskland, hvor Stadler har en afdeling med faciliteterne til det. Desuden vil vi sende medarbejdere til Bergen i Norge, hvor vi også er operatør på letbanen, forklarer Peter Lanng Nielsen.

Planen er, at Keolis på sigt skal uddanne medarbejdere i Aarhus. Men indtil da vil en håndfuld medarbejdere blive sendt udenlands for at tilegne sig viden og praktisk erfaring, som de senere skal give videre som undervisere for kommende medarbejdere.

100 ansættelser på sigt

Med 16 letbanesystemer verden over som referencer må Keolis siges at have solid erfaring med denne type driftsopgave. Specielt et af systemerne har givet rigtig gode erfaringer, som kan anvendes i Aarhus:

− Letbanen i Bergen i Norge kører med de samme tog, som man har valgt i Aarhus. Derfor kan vi i høj grad trække på vores erfaringer derfra. Desuden er Bergen geografisk tæt på, så det er nemt at sende vores kommende medarbejdere derop, så de kan se et letbanetog i drift, siger Peter Lanng Nielsen.

Han fremhæver også den lave sprogbarriere som en styrke, de danske medarbejdere kan drage fordel af, når de skal på uddannelsesophold på den norske vestkyst.

Pt. pågår en række godkendelsesprocedurer hos Trafikstyrelsen i Danmark. Det gælder blandt andet operatørlicens og sikkerhedsgodkendelser, så Keolis fremtidige medarbejdere kan give passagererne sikre og kundevenlige rejser med Danmarks første letbane.

På sigt forventer Peter Lanng Nielsen, at selskabet kommer til at beskæftige omkring 100 medarbejdere, hvoraf størstedelen vil være letbaneførere.

Links

Spørgsmål

Læs de oftest stillede spørgsmål om Letbanen - og svarene herpå.

Nyheder

Følg med i aktuelle nyheder om letbaneprojektet.

Kontakt

Spørgsmål og kommentarer til Letbanen er velkomne.

Arkiv

Hvornår var det nu det var? Søg tilbage i Letbanens arkiver.