Langs med banen

Letbanen skal hjælpe Nye med at blive bilfri

Visionen for byen Nye nord for Aarhus er klar: Den skal være bilfri.

Derfor arbejder Tækker Group, som er udvikler på by-projektet, ud fra en ny og gennemtænkt infrastruktur. Kort afstand til bymidten og nem adgang til den kommende letbane er helt centrale elementer.

I Nye er det planen, at biler skal parkeres væk fra husene, og at cykel- og gangstier skal forbinde byens områder og gøre det let for folk at lade bilen stå, når de skal ind til bymidten. Desuden skal letbanen sikre, at der er gode forbindelser ud af byen.

Arkitekter fra ni forskellige tegnestuer er nu godt i gang med de første tegninger over Nye, der kommer til at tælle op mod 15.000 indbyggere.

Freiburg som forbillede

Drømmen om bilfrie eller bilreducerede bydele er ikke urealistisk. I Freiburg i Tyskland ligger bydelen Vauban, som er kendt for sine bæredygtige principper. Infrastrukturen gør det attraktivt at benytte sig af offentlig transport, og der er investeret i lavenergibyggeri, passivboliger, solcelleanlæg, genbrug og delebiler.

I Vauban er idéen, at transport primært skal foregå til fods eller på cykel, og derfor er alle huse placeret i overkommelig gåafstand til skoler, forretninger og shoppingcentre. Der er kun 172 personbiler per 1.000 indbyggere i byen, og hvis folk har en bil, skal de parkere den i fælles garageanlæg, der ligger i udkanten af byen. Til gengæld spiller letbanen en vigtig rolle, og der er højst 400 meter til nærmeste standsningssted.

Links

 

Spørgsmål

Læs de oftest stillede spørgsmål om Letbanen - og svarene herpå.

Nyheder

Følg med i aktuelle nyheder om letbaneprojektet.

Kontakt

Spørgsmål og kommentarer til Letbanen er velkomne.

Arkiv

Hvornår var det nu det var? Søg tilbage i Letbanens arkiver.