Nyhedsbrev #22

Vidste du...

Nu begynder arbejdet med at elektrificere letbanen. Første opgave bliver at sætte fundamenter til kørestrømsmasterne, som skal sættes op på hele strækningen Odder - Aarhus - Grenaa.

Find flere fakta om elektrificering af letbanen nedenfor:

… at arbejdet med at elektrificere letbanen begynder nu?

… at omkring 110 km bane skal elektrificeres?

… at der skal rejses omkring 3.000 master?

… at letbanen kommer til at køre på 750 volt?

… at der er en række fordele ved at elektrificere letbanen?

--------------------------------------------------------------------------------------

 … at arbejdet med at elektrificere letbanen begynder nu?

Elektrificeringen af letbanen begynder i efteråret 2015 mellem Lystrup og Lisbjerg og fortsætter fra december på nærbanens strækninger. Første skridt er arbejdet med at etablere de fundamenter, som master og køreledningsanlæg skal placeres på. På nærbanen vil arbejdet ske om natten og i weekender, hvor togdriften vil være indstillet.

Top

… at omkring 110 km bane skal elektrificeres?

Arbejdet kommer til at omfatte jernbanestrækningen mellem Odder Station og Grenaa Station og desuden de 12 km ny bane, som strækker sig fra Grenaabanen ved Østbanetorvet og fortsætter ud ad Randersvej via Skejby og Lisbjerg, hvorefter letbanen kobles sammen med Grenaabanen igen sydvest for Lystrup.

Top

… at der skal rejses omkring 3.000 master?

Fordi masterne skal kunne holde til al slags vind og vejr, er de fremstillet af stål, som er varmgalvaniseret. I Aarhus by bliver masterne desuden malet.

Masterne vil være op til 8,5 meter høje, og ved vejkryds vil de være helt op mod 12 meter høje. Afstanden mellem masterne i Aarhus by bliver omkring 25 meter, mens afstanden mellem masterne på den øvrige del af letbanestrækningen bliver på omkring 60 meter.

Selve fundamenterne under masterne er mellem 3 og 5,5 meter lange.

Top

… at letbanen kommer til at køre på 750 volt?

Da letbanen vil køre i by og blandet trafik, kommer den af sikkerhedsmæssige årsager til kun at køre på 750 volt jævnstrøm. Til sammenligning kører S-togene i København på 1.500 volt jævnstrøm, mens jernbanen kører med vekselstrøm på 25.000 volt.

Letbanen vil blive drevet af en kombination af vindenergi og strøm fra Studstrupværket.

Top

… at der er en række fordele ved at elektrificere letbanen?

Elektrificering betyder blandt andet mindre støj fra togene og reduceret luftforurening i byen. Desuden bliver de løbende driftsomkostninger lavere, fordi fremdrift, vedligeholdelse og udgifter til værksted er billigere sammenlignet med dieseltog. Og så kan de eldrevne letbanetog accelerere og køre hurtigere end de dieseldrevne tog, ligesom bremseenergien kan genbruges.

Top 

 

Spørgsmål

Læs de oftest stillede spørgsmål om Letbanen - og svarene herpå.

Nyheder

Følg med i aktuelle nyheder om letbaneprojektet.

Kontakt

Spørgsmål og kommentarer til Letbanen er velkomne.

Arkiv

Hvornår var det nu det var? Søg tilbage i Letbanens arkiver.