NYHEDSBREV #23

VIDSTE DU...

Produktionen af Aarhus Letbanes første letbanetog er allerede i gang på producenten Stadlers fabrikker i Tyskland. Det kommer til Aarhus i første halvdel af 2016.

Læs flere nyheder om letbanen herunder:

... at letbanetog 001 er ved at blive samlet

... at 29 omformerstationer vil levere strøm til letbanen?

... at der er afholdt rejsegilde i letbanens 'hjerte'?

... at 505 dages brobyggeri er kogt ind til to minutters video?'

--------------------------------------------------------------------------------------

 … at letbanetog 001 er ved at blive samlet?

Produktionen af Danmarks første letbanetog er i fuld gang. Det første ud af de i alt 26 tog bliver gennemgået ekstra omhyggeligt af teknikerne, som skal sikre, at det lever op til Aarhus Letbanes høje kvalitetskrav.

Vognkassen til toget med stelnummeret 001 er svejset sammen hos en underleverandør. Herefter monterer producenten Stadler alt fra sæder til elmotorer og elektronik på sin fabrik nær Berlin.

Når letbanetoget er færdigbygget, skal det males i Aarhus Letbanes grå/røde farver og derefter fragtes til Aarhus, hvor det i 2016 vil indgå i test af letbaneanlægget.  

Top

--------------------------------------------------------------------------------------

… at 29 omformerstationer vil levere strøm til letbanen?

Langs med strækningen fra Grenaa til Odder vil i alt 29 omformerstationer sørge for, at letbanen får den rette elektriske spænding. Stationerne omformer kort fortalt højspændingen fra det offentlige net til de 750 volt jævnstrøm, som letbanen skal køre på.

Stationerne er cirka 60 kvadratmeter store og 3-3,5 meter høje. De bliver hver især malet i en farve, der passer til de omgivelser, hvor stationerne står. Pladsen, hvor stationerne står, får dog et større areal, da der også skal være plads til, at teknikere kan parkere og servicere stationen. 

Teknikere fra Aarhus Letbane har i efteråret 2015 afprøvet den første omformerstation i samarbejde med leverandøren Ansaldo STS. 

Top

--------------------------------------------------------------------------------------

… at der er afholdt rejsegilde i letbanens ”hjerte”?

I Banegraven vest for Ringgadebroen er byggeriet af letbanens kontrol- og vedligeholdelsescenter i fuld gang. I november blev der afholdt rejsegilde for byggeriet.

Centret er på cirka 6.500 kvadratmeter og fordelt på to etager. Dertil kommer cirka 4.700 kvadratmeter overdækket garage, hvor de 26 letbanetog kan holde parkeret om natten, når de ikke er i drift.

Top

--------------------------------------------------------------------------------------

… at 505 dages brobyggeri er kogt ind til to minutters video?

Et kamera har fulgt byggeriet af letbanebroen i Banegraven i de 505 dage, som det tog at opføre broen. Billederne er nu blevet speedet op til en to minutters video, hvor du kan se broen tage form.

Via den cirka 125 meter lange og op til otte meter høje, s-formede bro vest for Ringgadebroen skal letbanen krydse jernbanesporene på sin vej til og fra Aarhus H. Broen stod færdig i sommeren 2015.  

Video: Se de 505 dages arbejde på to minutter 

Top

Spørgsmål

Læs de oftest stillede spørgsmål om Letbanen - og svarene herpå.

Nyheder

Følg med i aktuelle nyheder om letbaneprojektet.

Kontakt

Spørgsmål og kommentarer til Letbanen er velkomne.

Arkiv

Hvornår var det nu det var? Søg tilbage i Letbanens arkiver.