Grenaabanen

Banedanmark skaber usikkerhed om letbane til Grenaa i 2017

Aarhus Letbane er forundrede over, at Banedanmark pludselig skaber tvivl om tidsplanen for letbanen til Grenaa i 2017. Uskøn optræden, mener anlægschef.

Danmarks første letbane er planlagt til at åbne i Aarhus i 2017. I en pressemeddelelse onsdag 2. september 2015 skaber Banedanmark pludselig usikkerhed om tidplanen for den del af Letbanen, som skal køre til Grenaa.

- Jeg er meget forundret over Banedanmarks uventede udmelding, som kommer midt i et forhandlingsforløb. Så sent som i sidste uge var vi flere gange i dialog om en løsning på Grenaabanen, siger Aarhus Letbanes anlægschef, Jørgen Hansen.

Tæt dialog indtil nu

Aarhus Letbane og Banedanmark har været i tæt dialog omkring de mange anlægsarbejder på Grenaabanen siden 2013. I marts udarbejdede de to selskaber i fællesskab en række scenarier for, hvordan Banedanmarks og Aarhus Letbanes anlægsarbejder kunne koordineres inden letbanens åbning i 2017.

I marts kom Banedanmark så med et nyt udspil, hvor deres mange aktiviteter skulle ske i netop de måneder, hvor Letbanen skal åbne.

- Lige præcis månederne fra april til juli 2017 er nogle af de mest følsomme for Aarhus Letbane. Det er her, at den sidste teknik skal testes, og vi kan byde passagerer indenfor i Danmarks første letbane. Det er ikke tiden til at eksperimentere med sporarbejder, siger Jørgen Hansen.

Anlæg skal give hurtigere tog

Banedanmark har i årevis udskudt fornyelsen af Grenaabanen, så derfor kræver det store arbejder at ombygge strækningen fra Ryomgård til Grenaa. Sker det ikke, vil letbanen ikke kunne køre 100 km/t og dermed nedbringe rejsetiden. Aarhus Letbane skal for sit vedkommende elektrificere Grenaabanen og udskifte signalsystemet.

Banedanmarks mange arbejder betyder blandt andet, at Aarhus Letbane har været nødt til at meddele en ekstra lang lukning af Grenaabanen på godt et år.

- Den forlængede lukningsperiode tager højde for både Letbanens og Banedanmarks ekstra aktiviteter. Ambitionen har hele tiden været, at vi skulle kunne finde en fælles løsning af hensyn til de rejsende på Djursland. I stedet fremstår vi nu som noget så uskønt, som to offentlige selskaber, der ikke kan arbejde sammen, beklager Jørgen Hansen.

Anlægschefen opfordrer derfor Banedanmark til at fortsætte dialogen om en fælles løsning på Grenaabanen.

- Ind i mellem kan der ryge en finke af panden, og det er måske det, der er sket her. Nu synes jeg, at vi skal sætte os sammen igen og fortsætte arbejdet med at finde en fælles løsning, så Letbanen kan køre i hele Aarhusområdet i 2017, opfordrer Jørgen Hansen.

Læs også Banedanmarks pressemeddelelse

Spørgsmål

Læs de oftest stillede spørgsmål om Letbanen - og svarene herpå.

Nyheder

Følg med i aktuelle nyheder om letbaneprojektet.

Kontakt

Spørgsmål og kommentarer til Letbanen er velkomne.

Arkiv

Hvornår var det nu det var? Søg tilbage i Letbanens arkiver.