Erfaringer

Her er de gode råd om sikkerhed fra Bergen

Letbanen begynder at rulle fra maj 2017, men allerede nu skal især cyklisterne i Aarhus være vågne. For på de fleste strækninger er skinnerne lagt ned i vejen, og det betyder, at cykelhjulet kan sætte sig fast.

Ivar Gubberud, sikkerheds- og kvalitetschef for Bybanen i Bergen, fortæller om erfaringerne fra den norske letbane, der er meget lig Letbanen i Østjylland. Han har flere tips, når trafikanterne skal vænne sig til vejens nye spiller.

Bliv klogere på erfaringerne fra Bergen

Biler, cykler, busser, motorcykler, skatere, fodgængere... Det gælder om at holde tungen lige i munden i den aarhusianske storbytrafik. Og fra maj 2017 blander Letbanen sig også. Allerede nu skal særligt cyklister holde øjnene åbne, for skinnenettet er efterhånden færdigetableret, og det betyder ændringer i flere vejes forløb.

I foråret lancerer Aarhus Letbane i samarbejde med Aarhus Kommune en kampagne om trafiksikkerhed i forbindelse med letbanen, og erfaringerne fra Bybanen i Bergen er, at det tager tid at vænne sig til de nye forhold i trafikken. Cyklister skal især være opmærksomme på de nye spor, der medfører en knap fem centimeter bred rille mellem skinnerne. 

Erfaringer fra vores norske naboer

Det er seks år siden, at Bergen fik sin letbane. Her svarer Ivar Gubberud, sikkerheds- og kvalitetschef for Bybanen i Bergen, på spørgsmål om de generelle erfaringer med trafikale udfordringer.

Hvad skal cyklister være opmærksomme på, når de kører på en vej med nedgravede letbaneskinner?

− Først og fremmest handler det om at være ekstra opmærksom på vejen og dens forløb. For det er en reel risiko, at cykeldæk kan sætte sig fast i skinnerne. Derfor handler det om at krydse skinnerne så vinkelret som muligt og være ekstra opmærksom de steder, banen slår et sving. På den måde sikrer man sig bedst muligt mod at sidde fast.

Er der bestemte situationer, hvor fodgængere skal være særligt opmærksomme?

− Fodgængere har en generel tendens til at tro, at de hurtigt lige kan smutte ind og ud imellem køretøjerne i trafikken. Men det er vigtigt at pointere, at letbanen både er hurtig og støjsvag, og der kan opstå potentielt meget alvorlige situationer, hvis det ikke respekteres, også af fodgængerne.

Det er især ved letbanens standsningssteder, at sådanne situationer kan opstå. Her kan det nemlig være fristende at krydse vejen lige foran eller lige bagved letbanen. Men du skal altid lade toget køre videre, inden du går over vejen, ligesom du altid skal holde øje med indkomne letbanetog på perronen.

Vær opmærksom på, at letbanen har to kørselsretninger og dermed to spor ved siden af hinanden. Derfor må du aldrig løbe over et spor for at nå et letbanetog ved perronen i det andet spor. Du kan risikere at blive påkørt af et tog i det første spor, som kan ramme dig bagfra.

Hvilke udfordringer oplevede I under opstarten af Bybanen?

- Her vil jeg pege på tre ting:

For det første oplevede vi i letbanens første tid, at det var svært for de øvrige trafikanter præcist at forstå, hvad det vil sige, at letbanen har forkørselsret (I Aarhus kører letbanen efter lyssignaler – derfor er det særligt vigtigt, at bilister respekterer gule og røde lys, red.). Derfor vil jeg opfordre til meget klar og tydelig kommunikation om netop det emne. At pludselige u-sving kan være farlige, og at især bilisterne skal være opmærksomme på, hvilket signal der gælder dem.

For det andet har vi gjort en stor indsats for at oplyse borgerne om, at letbanen er styret af en letbanefører, præcis som en bus eller en bil. Det er letbaneføreren, der sætter letbanetoget i gang. Det er letbaneføreren, der bremser. Og det er letbaneføreren, der har ansvaret for passagernes sikre transport. Letbanen kører ikke som et IC-tog med samme hastighed på hele turen – den kan reguleres som al mulig anden gadetrafik.

Endelig har vi haft medarbejdere ude på alle skoler for ved personligt fremmøde at orientere elever i alle aldre om, hvordan de skal opføre sig i trafikken, når letbanen begynder at køre. Flere og flere unge fodgængere lukker verden ude med optrukket hættetrøje og ørepropper og kigger mere ned i deres smartphones end på trafikken. Det har været vigtigt for os at møde børn og unge ansigt til ansigt.

Se her, hvordan nordmændene har brugt en kendt, norsk karakter fra børne-tv som hovedperson i en reklame for, hvordan man skal bruge Bybanen i Bergen.

Læs mere om den norske letbane i Bergen på Bybanens hjemmeside.

Spørgsmål

Læs de oftest stillede spørgsmål om Letbanen - og svarene herpå.

Nyheder

Følg med i aktuelle nyheder om letbaneprojektet.

Kontakt

Spørgsmål og kommentarer til Letbanen er velkomne.

Arkiv

Hvornår var det nu det var? Søg tilbage i Letbanens arkiver.