Nyhedsbrev #27

Vidste du…

De nye letbanetog kører allerede nu på skinner i og omkring Aarhus. Foreløbig dog uden kunder, for der er tale om sikkerhedstests.

Nedenfor kan du læse om de mange tjek, et letbanetog skal igennem, før det bliver sluppet fri i byrummet.

...at letbanen allerede nu kører i Aarhus?

...at hver eneste komponent er testet igen og igen?

...at toget skal trækkes rundt, før det får lov at køre selv?

...at letbanen snart dukker op flere steder?

...at de nye letbaneførere skal bevise deres værd?

__________________________________________________________________________________________ 

… at Letbanen allerede nu kører i Aarhus?

Der er god grund til, at du ikke har opdaget, at de nye eldrevne letbanetog allerede er på skinner i og omkring Aarhus. For der er tale om lukkede testkørsler, der ofte foregår i nattens mulm og mørke.

Inden et letbanetog slippes fri i byrummet, skal det igennem en række tests og tjek. Der må nemlig ikke være den mindste tvivl om, at letbanetoget sikkert kan køre på netop den strækning, det skal køre på. Og det er vel at mærke hvert eneste af de 26 letbanetog, som togproducenten Stadler skal testkøre, før det får lov at samle kunder op.

Top

… at hver eneste komponent er testet – igen og igen?

Inden det første letbanetog satte hjulene på danske skinner, havde det allerede været igennem et hav af forskellige tests og inspektioner over mere end et år. Den første test er en såkaldt First Article Inspection (FAI), hvor letbanetoget bliver kontrolleret helt ned på komponentniveau. Det vil sige, at alle letbanetogets enkeltdele, som for eksempel bremsecylindere, bliver undersøgt for at sikre, at de overholder standarder og kvalitetskrav.

Når komponenterne er godkendt, bygges de ind i letbanetoget og bliver så testet igen. Herefter venter en visuel inspektion af det færdige letbanetog og endelig en typetest, før det forlader fabrikken i Schweiz eller Tyskland. Alt i alt har letbanetoget været igennem 95 procent af sine sikkerhedstests, inden det når Aarhus. 

Top

… at toget skal trækkes rundt, før det får lov at køre selv?

27 Vidste Du Tog Traek

 

 

 

 

Selvom et letbanetog er grundigt undersøgt, inden det når til Aarhus, så venter der et par tests mere, før det kan komme ud at køre på egen hånd.

Først skal det bestå en statisk test, hvor det holder helt stille, mens testmandskabet måler kablerne igennem og undersøger, om der sker det rigtige, når de trykker på forskellige knapper. Herefter venter en dynamisk test, hvor det skal bekræftes, at letbanetoget nu også passer til den infrastruktur, det skal køre på. Her bliver det først trukket gennem teststrækningen for at sikre, at der er korrekt afstand mellem toget og alt fra faste genstande til grene langs med skinnerne.

Nu er letbanetoget så klar til stille og roligt at begynde testkørsler ved egen kraft, hvor blandt andet bremser, elektrisk system og acceleration bliver kontrolleret.

Top

… at Letbanen snart dukker op flere steder?

Testkørslerne med nye letbanetog foregår på en strækning fra Viby Station med retning mod Odder. I første omgang er teststrækningen 1.500 meter lang, og den udvides gradvist, indtil alle de strækninger, som letbanetoget skal køre på, er testet. Denne type test kaldes integrationstest og skal sikre, at letbanetoget passer til skinner, perroner, kørestrømsanlæg osv. på strækningen. 

Mens letbanetogene bliver testet, er strækningen spærret af for uvedkommende, der heller ikke har adgang til perroner og overkørsler. Derfor foregår testkørslerne i første omgang i nattetimerne, men for nylig er de første tests foretaget i dagslys.  

Top

… at de nye letbaneførere skal bevise deres værd?

I hovedparten af sikkerhedstestene er det togfabrikanten Stadler, der skal bevise, at letbanetoget er sikkert og passer til den strækning, hvor det skal bruges. Men når disse tests er gennemført, skal letbanetoget igennem et såkaldt trial run uden kunder. Det sker i den sidste periode, frem til letbanetoget skal i drift.

Under trial run er det ikke bare letbaneførerne men hele organisationen bag letbanen, der er til eksamen. De skal vise i praksis, at de har styr på letbanetog og sikkerhed. Herefter er alt klar til at tage imod de første kunder fra maj 2017.

Top

Spørgsmål

Læs de oftest stillede spørgsmål om Letbanen - og svarene herpå.

Nyheder

Følg med i aktuelle nyheder om letbaneprojektet.

Kontakt

Spørgsmål og kommentarer til Letbanen er velkomne.

Arkiv

Hvornår var det nu det var? Søg tilbage i Letbanens arkiver.