Krydsninger

Skinner i alle vejkryds fra Lisbjerg til Vennelyst Blvd

Aarhus Letbane har nu lagt skinner i alle vejkryds fra Lisbjerg til Vennelyst Blvd i det centrale Aarhus. For bilisterne betyder det mere normale forhold.

Efter tre års omfattende anlægsarbejde med Aarhus Letbane kan trafikanterne så småt begynde at se frem til normale forhold på store indfaldsveje som Randersvej og Nørrebrogade.

I den netop overståede weekend lagde Aarhus Letbane den sidste skinne i vejkrydset mellem Ringgaden, Randersvej og Nørrebrogade. Dermed har Aarhus Letbane overstået én af anlægsarbejdets største udfordringer for trafikanterne: Etablering af skinner tværs gennem alle vejkryds fra Lisbjerg i nord til Vennelyst Boulevard i det centrale Aarhus. En strækning, der krydser flere af byens mest trafikerede veje som Ringvejen, Ringgaden og Paludan-Müllers Vej.

- Det har bestemt ikke været uden udfordringer, hverken for os som anlægsselskab eller byens trafikanter. Men med tanke på at vi har lagt skinner til Danmarks første letbane midt i Danmarks næststørste by, synes vi faktisk, at det er gået over al forventning. Bilister og naboer har udvist stor forståelse og tålmodighed, samarbejdet med Aarhus Kommune har været godt, og vi har til gengæld holdt tidsplanen, siger anlægschef i Aarhus Letbane I/S, Jørgen Hansen.

Arbejde udført i sommerferien

Udfordringen i at lægge skinner i flere af byens største vejkryds er blevet løst ved at udføre arbejdet et halvt kryds ad gangen. På den måde har trafikken kunnet opretholdes i den del af krydset, hvor man ikke har lagt skinner. Undervejs har ulemperne typisk begrænset sig til smallere vejbaner, nedsat fart og forbud mod venstresving.

- Ved samtidig at udføre de største kryds som Ringgaden og Ringvejen i sommerferien, har vi kunnet minimere generne for trafikanterne. Til gengæld har vi med nat- og weekendarbejde trukket på naboernes tålmodighed. Heldigvis møder vi generelt stor opbakning til letbaneprojektet. Det er vi taknemmelige for, siger Jørgen Hansen.

Arbejdet med krydsningerne begyndte for et år siden med Paludan-Müllers Vej. Siden har letbanen krydset Randersvej ved Lisbjerg, Brendstrupgaardsvej, Olof Palmes Allé og Nehrus Allé i Skejby samt Ringvejen, Stockholmsgade, Stjernepladsen, Ringgaden og Vennelyst Boulevard.

I løbet af efteråret udføres de sidste krydsninger i Aarhus. Det drejer sig om krydsene Nørreport – Kystvejen, Nørreport – Knudrisgade, Nørreport – Mejlgade, Skibbrogade – Skolebakken samt Mindet ved DOKK1.

Spørgsmål

Læs de oftest stillede spørgsmål om Letbanen - og svarene herpå.

Nyheder

Følg med i aktuelle nyheder om letbaneprojektet.

Kontakt

Spørgsmål og kommentarer til Letbanen er velkomne.

Arkiv

Hvornår var det nu det var? Søg tilbage i Letbanens arkiver.