TESTKØRSEL

Her kører Danmarks første letbanetog

Det første af i alt 26 letbanetog til Aarhus Letbane er færdigproduceret på fabrikken i Tyskland. En flok danske journalister har som de første prøvet toget – og de var begejstrede.

Den tysk-schweiziske togproducent Stadler er langt med produktionen af i alt 26 letbanetog til Aarhus Letbane. På fabrikken i Berlin er man ved at bygge de tre første letbanetog af i alt 26. Det første togsæt af typen Variobahn er stort set færdigt og gennemgår i disse dage de afsluttende testkørsler på Stadlers testanlæg i Velten lidt uden for Berlin.

Aarhus Letbane havde inviteret fire danske medier med til Velten, hvor de som de første kunne få lov at prøve Danmarks første letbanetog. Journalisterne var begejstrede for letbanetoget, der fremstår lyst, elegant og indbydende i en gråblå farve både ude og inde.

Lever op til forventningerne

Også Aarhus Letbanes direktør, Claus Rehfeld Moshøj, der selv så og oplevede letbanetoget for første gang sammen med journalisterne, var en glad mand efter den første testtur:

- Det er et rigtigt fint tog, vi har fået lavet. Det er blevet lige så godt, som vi havde håbet og jeg håber, at aarhusianerne bliver lige så glade for det, som vi er.

Stadler fremstiller 14 Variobahn-letbanetog på firmaets fabrik i Pankow i den nordlige del af Berlin. Med en længde på 32 meter er Variobahn det mindre af to typer letbanetog, som Aarhus Letbane har bestilt. Variobahn skal især køre i det centrale Aarhus og til Odder og er derfor udstyret med i alt seks dobbeltdøre og to enkeltdøre, så passagererne hurtigt og nemt kan komme ind og ud.

Udover Variobahn får Aarhus Letbane 12 letbanetog af typen Tango. Med en længde på 39 meter, flere siddepladser og en affjedring, der giver høj komfort og tillader en topfart på 100 km/t, skal Tango især betjene strækningen til Grenaa. Tango fremstilles på Stadlers fabrik i den schweiziske by Altenrhein.

Gennemprøvet teknik

Begge togtyper er ’hyldevarer’, der allerede kører i mange europæiske byer. Målet har været at få den bedste og mest pålidelige kvalitet. I konstruktionen er der bl.a. taget højde for det fugtige, østjyske klima med ekstra korrosionsbeskyttelse og kraftige klimaanlæg, der kan holde de store ruder frie for dug. Sæder med god polstring og betræk i uld sørger også for høj komfort på rejsen.

Letbanetogene kører på strøm og vil således både reducere CO2-udslip og støj markant sammenlignet med dieseldrevne busser og nærbanetog. Én moderne 2MW vindmølle er nok til at drive hele letbanesystemet og sammenlignet med de nuværende nærbanetog til Odder og Grenaa, vil letbanetogene støje 12 dB mindre – det svarer til en halvering af støjen.

De første, færdigproducerede letbanetog ventes at komme til Aarhus på den anden side af sommerferien.

Læs de danske journalisters reportager fra mødet med Danmarks første letbanetog her:

Aarhus Stiftstidende: Østjyderne får et lækkert letbanetog

JP Aarhus: Vi har købt en Audi

TV2 Østjylland: Første tur med letbanen

Variobahn Test I VeltenKig Ind I Kabinen Paa Variobahn LetbanetogFra Produktionen Paa Stadlers Fabrik I Pankow BerlinFartgreb I Variobahn Letbanetog

Spørgsmål

Læs de oftest stillede spørgsmål om Letbanen - og svarene herpå.

Nyheder

Følg med i aktuelle nyheder om letbaneprojektet.

Kontakt

Spørgsmål og kommentarer til Letbanen er velkomne.

Arkiv

Hvornår var det nu det var? Søg tilbage i Letbanens arkiver.