Arbejdskraft

Simone og Michele har gjort banen klar

Et rejsehold af internationale specialister har sørget for, at Letbanen kan køre på skinner. For selvom projektet er østjysk, er anlægsarbejderne kommet hertil fra en række lande – og især Italien.

To italienske, et tysk og et schweizisk selskab udgør ASAL-konsortiet, som har stået for at anlægge etape 1 af Letbanen.

– I gennemsnit har vi været 20-30 mennesker her. Enkelte bor permanent i Aarhus, men mange af dem rejser frem og tilbage til Italien eller andre lande, fortæller Simone Pondrelli, der er Principal Program Manager for italienske Ansaldo STS og projektdirektør for hele ASAL-konsortiet i Danmark.

Rejsende fra både øst og vest

Baggrunden for den store rejseaktivitet er, at Ansaldos ansatte er specialister. Deres ekspertise har været vigtig for at få Letbanen ud at køre, men kun i afgrænsede perioder. På samme måde har en række underleverandører haft opgaver i Aarhus i et begrænset tidsrum, hvorefter de igen har forladt byen.

– Det gælder for eksempel dem, der har arbejdet med signaludstyret. Det er konstrueret i USA, og vi har haft folk fra USA herovre for at installere det. Andre underleverandører har sendt medarbejdere, der kommer fra Australien, Malaysia og flere andre steder. For Ansaldo har det været et multikulturelt projekt med medarbejdere fra mange lande, siger Simone Pondrelli.

Han har selv boet fast i Aarhus, siden letbaneprojektet begyndte.

Paradis med pasta på menuen

De fleste banearbejdere med permanent ophold i Aarhus kom fra det andet italienske selskab i konsortiet, GCF. Ligesom Ansaldo er de specialister på deres felt og har bygget baner i en række lande verden over.

En af specialisterne er den italienske ingeniør Michele Bardi, der før Danmark har arbejdet i Bosnien, Tyrkiet og Irak.

– Sammenlignet med de lande er Danmark et paradis at arbejde i, siger han, men tilføjer så: – Et koldt paradis.

Kort efter deres ankomst til Aarhus kastede de italienske arbejdere deres kærlighed på restaurant Italia på Åboulevarden i Aarhus. GCF indgik en aftale med restauratør Fulvio Capuzzi om, at de sultne banearbejdere, ingeniører og andre ansatte kunne komme og spise frokost og aftensmad, når de havde lyst. Firmaet betalte.

Mød Simone og Michele

Spørgsmål

Læs de oftest stillede spørgsmål om Letbanen - og svarene herpå.

Nyheder

Følg med i aktuelle nyheder om letbaneprojektet.

Kontakt

Spørgsmål og kommentarer til Letbanen er velkomne.

Arkiv

Hvornår var det nu det var? Søg tilbage i Letbanens arkiver.