Nyhedsbrev #30

Vidste du...

Et lydlogo i tre toner, en advarselsklokke med blød lyd – og velkendt speak under rejsen. Snart vil Letbanens lyde blive en del af østjydernes hverdag.

Måske vil du også hæfte dig ved, at der nogle steder er mindre lyd, end der har været før. Letbanen støjer nemlig mindre end både busser og de dieseltog, der tidligere har kørt på Aarhus Nærbane.

Vidste du…

… at Jørgen Leth er én af Letbanens to speakere?

… at Letbanen får sit eget lydlogo?

… at Aarhus Letbane har en podcast?

… at østjyderne vil opleve mindre støj?

… at Letbanen ringer med klokken?

 

… at Jørgen Leth er én af Letbanens to speakere?

Jørgen Leths velkendte røst skal ikke længere kun guide dig gennem etaperne af Tour de France. Når du tager letbanetoget, kan du også få Jørgen Leths stemme i ørerne. 

Manden, der udover at være cykelkommentator også kan skrive journalist, forfatter, tv- og filmmand, foredragsholder og digter på CV´et, er den ene stemme bag oplæsningen af standsningssteder, servicemeddelelser og hilsener til Letbanens passagerer. Letbanens standsningssteder er ikke ukendte lokationer for Jørgen Leth. Han er nemlig født og opvokset i Aarhus, og med en far, der var værkfører ved DSB’s remise, var han et oplagt stemmevalg.

Jørgen Leths stemme vil dog kun være at finde i nogle letbanetog og ved særlige anledninger. Det er nemlig skuespillerinde Anna Nøhr Tolstrup, som er uddannet fra Aarhus Teater 2016, der er Letbanens primære stemme.

Top

… at Letbanen får sit eget lydlogo?

Måske kan du genkalde dig DSB’s velkendte tre-tonede lyd? Som bruger af Letbanen vil du også opleve et unikt lydlogo. Letbanetogene får nemlig deres helt eget soundtrack, skabt af lyddesignerne SonicWays. 

Lyden er tretonet og afsluttes med Anna Nøhr Tolstrups bløde stemme, der byder passagererne velkommen. Anna Nøhr Tolstrup skal sammen med Jørgen Leth guide passagererne rundt med Letbanen.

De to mænd bag lydlogoet, musikerne Peter Jessen og Søren Dibbern fra SonicWays, har skabt en lyd, der er kort, præcis og let at genkende. Lyden bliver spillet på en marimba – et instrument med kraft og varm klang.

Med lydlogoet har designerne forsøgt at skabe en lyd, der er energisk og multikulturel. Ligesom Aarhus.  

Top

… at Aarhus Letbane har en podcast?

Letbanen ruller snart ud på skinnerne, og ’På sporet af Aarhus Letbane’, som er Aarhus Letbanes podcastserie, får derfor nyt liv.

Podcastserien er produceret af det aarhusianske lydbureau Akkurator, og seriens speaker er Andrew Davidson, der med sin sprøde stemme giver lytterne et større indblik i letbanelivet. Serien er allerede udkommet i 12 små afsnit, og endnu tre er på vej i forbindelse med den officielle åbning 23. september.

Det fleksible medie giver mulighed for at skabe anderledes fortællinger og komme lidt tættere på historier om Letbanen. Serien går bag om anlægsarbejdet af Aarhus Letbane og beskæftiger sig blandt andet med letbaneførerne samt skinnearbejderne, der måtte forlade deres familier i Italien.

Top

… at østjyderne vil opleve mindre støj?

Hvis du er bosat langs med letbaneskinnerne, behøver du ikke at være urolig for din nattesøvn. Letbanen støjer nemlig mindre end både busserne og de tog, som tidligere har kørt på Aarhus Nærbane.

Det skyldes, at der ikke er dieselmotorer i togene, og derfor undgår naboerne den lave, konstante motorbrummen. Letbanetogene er i stedet drevet af elektricitet, som giver mindre støj.

Miljøstyrelsen har udarbejdet vejledende grænseværdier for, hvor meget det må støje langs beboelse og kontorer. Letbanens støjniveau ligger langt under disse grænseværdier, og det er bare én af mange miljøgevinster. Lavere energiforbrug og mindre luftforurening er andre grønne fordele ved Letbanen.

Top

… at Letbanen ringer med klokken?

Den nye trafikant er støjsvag, men trods sit navn er Letbanen en tung krabat. Det nye østjyske transportmiddel har derfor en lang bremselængde med sine 50 ton og en gennemsnitlig hastighed på 50 km/t.

Af selvsamme grund har letbanetogene både advarselsklokke og horn, der med markante lyde skal forbedre sikkerheden og mindske ulykkerne ved overskæringer, hvor skinnenettet krydser vej- og cykelbaner.

Også fodgængere skal vænne sig til den nye gigant i trafikken, for letbanetoget kan ikke afvige, som en bus eller bil kan. Letbanens retning er i sagens natur bestemt af sporene.

Der er tale om to advarselslyde fra letbanetogene. Dels en mekanisk klokke, der giver en helt særlig og genkendelig, blød lyd, når Letbanen passerer forbi og dels et horn med to forskellige og meget høje lyde – nærmest som et færgehorn – som letbaneførerne kan benytte i akutte tilfælde.

Top

Spørgsmål

Læs de oftest stillede spørgsmål om Letbanen - og svarene herpå.

Nyheder

Følg med i aktuelle nyheder om letbaneprojektet.

Kontakt

Spørgsmål og kommentarer til Letbanen er velkomne.

Arkiv

Hvornår var det nu det var? Søg tilbage i Letbanens arkiver.