Ulykker

Den tunge trafikant har fået en sikker start

Letbanen har nu kørt i et år og undervejs været involveret i sammenlagt 18 ulykker. Det er noget færre end i andre europæiske byer med letbanetog.

Østjyllands Politi er tilfreds med det første år og opfordrer trafikanter til at være mere opmærksomme i trafikken.

En ulykke er altid en for meget. Når det er sagt, er implementeringen af Letbanen i Aarhus forløbet uden de store ulykker og sammenstød sammenlignet med andre europæiske byer, som også har fået en letbane i bybilledet.

I Aarhus drejer det sig om i alt 18 ulykker i Letbanens første år. Hvis vi ser på Bergen i Norge, oplevede byen 58 ulykker de første to et halvt år med letbanetog. Den engelske by Nottingham har på bare ét år haft 40 letbaneuheld.

Amrik Chadha er politikommissær hos Østjyllands Politi. Han siger:

– Vi er godt tilfredse med Letbanens første år. Selvfølgelig er det altid trist med uheld, men meget tyder på, at Letbanen er uden skyld i dem. Hvis vi sammenligner med letbanedriften i primært Norge, er vi noget mere forskånet i Aarhus, viser tallene. Dog ligger der en forskel i, hvor mange kilometer letbanestrækningerne er, og hvor store fællesområder de kører i, siger han.

Hvis vi zoomer ind på de uheld, der har været i Aarhus, er der ingen bemærkelsesværdig sammenhæng mellem dem, forklarer Amrik Chadha.

– Uheldene er fordelt mellem cyklister, fodgængere og bilister og er spredt ud over hele strækningen. Vi er dog særligt opmærksomme på krydset ved Brendstrupgårdsvej og Olof Palmes Allé, men det er vi i dialog med Aarhus Kommune om.

Manglende orientering i trafikken

Politikommissær Amrik Chadha peger på manglende opmærksomhed som skyld i ulykker i forbindelse med Letbanen – og det er desværre en kedelig tendens i trafikken generelt.

– Uopmærksomhed er den helt store synder. I dag ser vi desværre, at bilister kigger på telefonen, roder i handskerummet og andre ting, mens de kører bil, og den går ikke. Man kan sammenligne det med 1970’ernes spritkørsel, hvor det var ulovligt, men stadigvæk foregik – og i dag er det helt uacceptabelt, siger han

Hans klare anbefaling er:

– Kør bil, når du kører bil, og koncentrér dig om, hvor du går eller cykler, når du er i trafikken, frem for at kigge ned i telefonen og have høretelefoner på.

I de ulykker, som Letbanen har været involveret i, har modparten ikke overholdt sin vigepligt. Det er især bilister, som har kørt over for rødt lys, siger Jens Toft, projektchef hos Aarhus Letbane:

– Hver gang der sker et uheld, er det altid ulykkeligt for dem, det går ud over. Det bedste råd, vi kan give, er at være opmærksom og overholde færdselsreglerne. Respektér altid rødt lys, og se dig godt for, når du krydser letbanesporene. Husk på, at et letbanetog er hurtigt og støjsvagt, har en relativt lang bremselængde og ikke kan styre udenom.

Jens Toft fortæller, at ud over de 18 uheld indberetter letbaneførerne løbende om nærved-hændelser, hvor trafikanter har taget unødvendige chancer i trafikken, som kunne have haft alvorlige konsekvenser.

Letbaneførerne kører defensivt

Sikkerhed er et nøgleord i uddannelsen af letbaneførere, forklarer Jens Toft, projektchef i Aarhus Letbane:

– Alle letbaneførere uddannes og efteruddannes i både færdselsloven og Aarhus Letbanes egne trafikale regler. De får også praktisk erfaring med alle letbanestrækninger, inden de får ansvaret for at køre. Letbaneførerne er uddannet til at køre defensivt og agtpågivende. Det er vigtigere at komme sikkert frem end at overholde køreplanen for enhver pris, siger han.

Agtpågivenhed og defensiv letbanekørsel vækker genklang hos Østjyllands Politi:

– Jeg har stor ros til letbaneførerne, for de kører defensivt. Hvert uheld er træls for alle parter, men letbaneførerne har kørt længe nu og kender krydsene, og vi holder hele tiden øje med, om der er noget, vi skal lave om, siger Amrik Chadha.

Letbanen er sikker

Jens Toft slår fast, at Letbanen er sikker. Skulle der alligevel opstå ulykker, er letbanetogene konstrueret, så de begrænser skader ved påkørsler. For eksempel er fronten på et letbanetog lavet til at ”krølle” sammen og optage energi ved et sammenstød. Letbanetogene er også udstyret med kraftige lygter, horn og bremser.

På strækningerne til Odder – og i løbet af foråret 2019 også til Grenaa – kører letbanetogene med et såkaldt ATP-system, der overvåger og automatisk bremser togene, hvis letbaneføreren kører for stærkt. Alle uheld registreres og undersøges, så sikkerheden hele tiden forbedres. Statistisk set er tog et af de sikreste transportmidler, der findes.

FAKTA: Årsag til ulykkerne med Aarhus Letbane

Bil kører over for rødt: 7

Fodgænger går over for rødt: 2

Fodgænger går ud foran letbanetog: 3

Cyklist kører over for rødt: 1

Cyklist kører ud foran letbanetog: 1

Bil kører i forbudt venstresving: 2

Bil kører i ulovligt område: 1

Bil i ulovlig u-vending: 1

I alt: 18 ulykker

Spørgsmål

Læs de oftest stillede spørgsmål om Letbanen - og svarene herpå.

Nyheder

Følg med i aktuelle nyheder om letbaneprojektet.

Kontakt

Spørgsmål og kommentarer til Letbanen er velkomne.

Arkiv

Hvornår var det nu det var? Søg tilbage i Letbanens arkiver.