Rundspørge

Fire meninger om Letbanens nye strækning

Et brag af en åbningsfest fandt sted den 12. maj 2019, efter Aarhus Letbane et par uger inden havde åbnet for de to nye strækninger: Aarhus H-Grenaa og Lisbjerg-Lystrup.

Åbningen betyder, at Letbanens etape 1 nu står færdig, og at de 110 kilometer skinner fra Odder til Grenaa forbinder fire kommuner i den østjyske byregion. 

Efter en måneds tid med letbane på de nye skinner kan du her læse fire kunders reaktioner på de to nye strækninger. 

Gert Jørgensen, Hornslet: 

– Jeg tager Lystrup-Hornslet-strækningen i forbindelse med arbejde, og det er en fornøjelse, især efter at have kørt med bus i to og et halvt år. Jeg sparer nok 15-20 minutter hver vej, så Letbanen er meget hurtigere. 

– Opstarten af den nye strækning har jo været lidt turbulent med forsinkelser, men det har jeg kun oplevet få gange, siden den kom i gang. Det er ikke sådan, at det fylder rigtig meget. Fornøjelsen fylder mere for mit vedkommende. 

– Generelt gør den nye strækning mit arbejdsliv mere fleksibelt. Det, at Letbanen starter tidligt og kører to gange i timen, betyder, at jeg både kan møde tidligere og ikke er tvunget til at gå på et bestemt tidspunkt. Og så er det endda behageligt at sidde i en vogn, der ikke larmer. Det største problem er faktisk, at jeg ikke kan nå at drikke min morgenkaffe i Letbanen, fordi den er så hurtigt fremme. 

Gustav Hestbech, Aarhus: 

– Jeg plejer ikke at tage Letbanen så ofte. Jeg bor inde i Aarhus, så jeg tager mere bybus. I dag skal jeg med fra Hjortshøj, fordi jeg lige er blevet kørt hertil af nogle venner ude fra Knebel, og så skal jeg videre ind til Aarhus. 

– Jeg tænker helt sikkert, at Letbanen er en forbedring. Det er nemt, lettilgængeligt og ligetil at tage den. Der har jo været alle mulige problemer med forsinkelse, men hvis man ser bort fra det, så synes jeg, det er rart, at Letbanen er her. 

Charlotte Kjærsgaard, Hjortshøj: 

– Jeg tager typisk Letbanen på arbejde. Det tager kun 23 minutter ind til Aarhus, hvor jeg skifter til bus mod Viby. Letbanen er næsten dobbelt så hurtig som bussen, så det er klart en forbedring. Men det har været grotesk med den lange ventetid, og det har været længe ventet, at vi nu kan tage Letbanen ind til Aarhus. 

– Jeg må sige, at jeg savner det gamle tog. Jeg er ikke helt imponeret over indretningen, og at det er én lang vogn. Før kunne man flytte til en anden vogn, hvis der var for meget støj i den ene. Det kan man ikke længere. 

– Den største fordel ved Letbanen er dog, at toget ikke forurener, og at det er godt for klimaet. Det vil jeg gerne støtte op om. Generelt er jeg godt tilfreds med Letbanen og denne strækning, jeg skal bare lige vænne mig til det nye transportmiddel. 

Louise, Lisbjerg: 

– Det er kun tredje gang, at jeg tager Letbanen på den nye strækning. Jeg er lige flyttet til Lisbjerg og skifter her i Lystrup, når jeg skal hjem. 

– Alting er lidt nyt for mig, inklusive Letbanen, men indtil videre synes jeg, det er fint at køre med den. Det fungerer, og jeg er glad for, at jeg må tage min cykel med mig.

Spørgsmål

Læs de oftest stillede spørgsmål om Letbanen - og svarene herpå.

Nyheder

Følg med i aktuelle nyheder om letbaneprojektet.

Kontakt

Spørgsmål og kommentarer til Letbanen er velkomne.

Arkiv

Hvornår var det nu det var? Søg tilbage i Letbanens arkiver.