Økonomi

DR retter grov fejl om Letbanen

Ifølge et indslag i DR TV-Avisen den 30. april 2019 har forsinkelser kostet Letbanen 619 mio. kr. Det er forkert, hvilket TV-Avisen erkender med en rettelse.

Der var slet ikke styr på fakta i DR TV-Avisens indslag om Aarhus Letbane tirsdag den 30. april 2019.

I 18.30 udsendelsen hed det i indledningen, at Letbanen har en ’budgetoverskridelse’ på 619 mio. kr. I det efterfølgende indslag blev påstanden forklaret med, at ’det er forsinkelser, der har været med til at gøre projektet 619 millioner kroner dyrere end planlagt.’

Begge udsagn er forkerte.

Inden udsendelsen spørger TV-Avisen i en mail til projektets samlede pris. Aarhus Letbane svarer i en mail, at den oprindelige pris på 3,5 mia. kr. er steget til 4,19 mia. kr. på grund af efterfølgende tilkøb til det oprindelige projekt: Tilkøbene er for eksempel en forlængelse af letbanestrækningen fra Lisbjerg Bygade til Lisbjerg Skole, et vendespor på Aarhus H, overdækning af letbanetog på letbanens Trafik- og Service Center, kraftigere klimaanlæg i letbanetogene, opgradering af sæder og inventar i letbanetog, opgradering af kørestrømsanlæg, nye standsningssteder i Hessel og Thorsager mm.

Trods den udførlige forklaring bliver tilkøbene i indslaget forvandlet til en påstand om, at det er ’forsinkelser’, der har påført Aarhus Letbane en ekstra udgift på 619 mio. kr.

Aarhus Letbane kontakter TV-Avisen umiddelbart efter indslaget og gør opmærksom på, at påstanden både er forkert og udokumenteret.

Da Aarhus Letbane naturligvis ikke kan leve med, at landets største medie fejlagtigt hævder, at forsinkelser har fordyret Letbanen med mere end en halv milliard kroner, beder selskabet om en rettelse.

Rettelse gemt langt væk

Først sent fredag den 3. maj 2019, næsten tre døgn efter indslaget, har DR erkendt fejlen og tilbudt Aarhus Letbane en rettelse. Ikke i en tilsvarende 18.30 TV-Avis, som det fejlagtige indslag blev bragt i, men på hjemmesiden dr.dk under menupunktet ’Fejl & Fakta’, der er en underside til menupunktet ’Etik og rettelser’ nederst på DR’s hjemmeside.

Da rettelsen er svær at finde, bringer vi den her:

”I TV Avisen 18.30 tirsdag sagde vi, at Aarhus Letbane havde overskredet budgettet med 619 millioner fra 3,5 mia. kroner til 4,19 mia. kroner. Men ifølge Letbanen skyldes ekstraudgifterne ekstra tilkøb undervejs i projektet. Derfor koster projektet rigtignok 619 mio. kr. mere end oprindeligt budgetteret, men der er ikke tale om en budgetoverskridelse. DR beklager fejlen.”

Se også link til DR’s hjemmeside her.

Aarhus Letbane finder det stærkt kritisabelt, at rettelsen således ikke får tilnærmelsesvis samme eksponering som de fejlagtige oplysninger i TV-Avisen den 30. april 2019.

Spørgsmål

Læs de oftest stillede spørgsmål om Letbanen - og svarene herpå.

Nyheder

Følg med i aktuelle nyheder om letbaneprojektet.

Kontakt

Spørgsmål og kommentarer til Letbanen er velkomne.

Arkiv

Hvornår var det nu det var? Søg tilbage i Letbanens arkiver.