Driftsstatistik 2019

Forbedret stabilitet i Letbanedriften

2019 sluttede med en god december måned, der på både rettidighed og pålidelighed nåede det bedste resultat siden april måned.

År sluttede samlet set på 94,3 % for rettidigheden, som er andelen af afgange gennemført til tiden, hvilket er meget tæt på målet om 95 %. For pålideligheden, som er andelen af gennemførte afgange i forhold til planlagt, er tallet for året på 96,1 %, hvilket er tilfredsstillende.

Fortsat positiv udvikling i rettidigheden
Isoleret set endte rettidigheden i december på 95,9 %, hvilket var den tredje måned i træk med forbedret resultat og anden måned i træk med et resultat over 95 %. Rettidigheden har samlet set været stigende siden september.

Ikke mindst Grenaabanen har oplevet en markant forbedring. December var den bedste måned med 93,3 % - det er 8,4 procentpoint bedre end i september, hvor rettidigheden var på 84,9 %.

Odderbanen ligger stabilt omkring de 95 %, og den indre strækning ligger stabilt og konsekvent over 98 %.

Flot fremgang i pålideligheden - især på Grenaabanen
Pålideligheden i december endte på til 98,1 % procent. Det er anden måned i træk med markant fremskridt og første måned siden april med et resultat over 98 %. Tallene dækker ikke mindst over et meget flot resultat på Grenaabanen på 98,4 %

Odderbanen havde et lille dyk til 97,0 %, mens den indre strækning i december har haft en meget høj pålidelighed på 98,6 %.

”Der har været mange udfordringer for driften siden åbningen af Grenaabanen i april 2019, så det er meget glædeligt at se, at en vedholdende og målrettet indsats fra hele organisationen og vores leverandører har givet mærkbare, forbedrede resultater i driften både på rettidighed og pålidelighed”, udtaler direktør Michael Borre.

Aarhus Letbane er tit blevet omtalt som Østjyllands svar på den storkøbenhavnske S-bane. Derfor er en sammenligning med rettidigheden på S-banen relevant.

Banedanmark opgør kundepunktligheden på S-banen og offentliggør den hver måned på deres hjemmeside www.banedanmark.dk. Kundepunktligheden er ligesom rettidigheden på Letbanen et udtryk for kundernes oplevelse af evt. forsinkelser på transporten.

Målet for kunderettidigheden på S-banen er 92,3%, og resultatet for den senest offentliggjorte måned september er 93,0%.

Pålidelighed

Måned Den indre strækning Odderbanen Grenaabanen Total
September 98,4 % 96,4 % 94,5 % 96,7 %
Oktober 97,8 % 94,8 % 91,9 % 95,3 %
November 97,1 % 97,7 % 95,6 % 96,9 %
December 98,6 % 97,0 % 98,4 % 98,1 %
År til dato 96,1 %

Rettidighed

Måned Den indre strækning Odderbanen Grenaabanen Total
September 98,3 % 92,6 % 84,9 % 93,0 %
Oktober 98,9 % 94,1 % 86,7 % 94,2 %
November 98,4 % 95,0 % 90,6 % 95,3 %
December 98,5 % 94,5 % 93,3 % 95,9 %
År til dato 94,3 %

Spørgsmål

Læs de oftest stillede spørgsmål om Letbanen - og svarene herpå.

Nyheder

Følg med i aktuelle nyheder om letbaneprojektet.

Kontakt

Spørgsmål og kommentarer til Letbanen er velkomne.

Arkiv

Hvornår var det nu det var? Søg tilbage i Letbanens arkiver.