Forbedret stabilitet i Letbanedriften


2019 sluttede med en god december måned, der på både rettidighed og pålidelighed nåede det bedste resultat siden april måned.

År sluttede samlet set på 94,3 % for rettidigheden, som er andelen af afgange gennemført til tiden, hvilket er meget tæt på målet om 95 %. For pålideligheden, som er andelen af gennemførte afgange i forhold til planlagt, er tallet for året på 96,1 %, hvilket er tilfredsstillende.

Fortsat positiv udvikling i rettidigheden
Isoleret set endte rettidigheden i december på 95,9 %, hvilket var den tredje måned i træk med forbedret resultat og anden måned i træk med et resultat over 95 %. Rettidigheden har samlet set været stigende siden september.

Ikke mindst Grenaabanen har oplevet en markant forbedring. December var den bedste måned med 93,3 % – det er 8,4 procentpoint bedre end i september, hvor rettidigheden var på 84,9 %.

Odderbanen ligger stabilt omkring de 95 %, og den indre strækning ligger stabilt og konsekvent over 98 %.

Flot fremgang i pålideligheden – især på Grenaabanen
Pålideligheden i december endte på til 98,1 % procent. Det er anden måned i træk med markant fremskridt og første måned siden april med et resultat over 98 %. Tallene dækker ikke mindst over et meget flot resultat på Grenaabanen på 98,4 %

Odderbanen havde et lille dyk til 97,0 %, mens den indre strækning i december har haft en meget høj pålidelighed på 98,6 %.

”Der har været mange udfordringer for driften siden åbningen af Grenaabanen i april 2019, så det er meget glædeligt at se, at en vedholdende og målrettet indsats fra hele organisationen og vores leverandører har givet mærkbare, forbedrede resultater i driften både på rettidighed og pålidelighed”, udtaler direktør Michael Borre.

Aarhus Letbane er tit blevet omtalt som Østjyllands svar på den storkøbenhavnske S-bane. Derfor er en sammenligning med rettidigheden på S-banen relevant.

Banedanmark opgør kundepunktligheden på S-banen og offentliggør den hver måned på deres hjemmeside www.banedanmark.dk. Kundepunktligheden er ligesom rettidigheden på Letbanen et udtryk for kundernes oplevelse af evt. forsinkelser på transporten.

Målet for kunderettidigheden på S-banen er 92,3%, og resultatet for den senest offentliggjorte måned september er 93,0%.


Lignende nyheder...

_MG_8307aaaaaa

Letbanesporet ved Ringgadekrydset skal vedligeholdes

I weekenden den 17. – 19. februar vil letbanesporet ved Ringgadekrydset mellem Nordre Ringgade og Randersvej være delvist spærret. Letbanesporet i krydset mellem Nordre Ringgade ...
Læs mere
Passagertal_2023

Aarhus Letbane sætter ny passagerrekord

I 2023 nåede det samlede passagertal op på knap 5.8 millioner og det sætter igen passagerrekord for Aarhus Letbane. Med mere end 1.572.000 passagerer, der ...
Læs mere
snestorm_jan2024

Letbanen kører igen efter usædvanligt vintervejr

Mandag morgen var Aarhus Letbane igen tilbage til normal drift, efter at Østjylland blev ramt af usædvanligt vintervejr. Siden onsdag har de store snemængder skabt ...
Læs mere
_P8A8500aaaaaaaa_web

Flere afgange får passagererne til at strømme til

Sidste år i august trådte en ny køreplan i kraft, og det betød flere afgange fra Hornslet og Grenaa i myldretiden. Allerede et år senere ...
Læs mere
Testkoersel-Odderbanen-6

Planlagt vedligehold på Odder- og Grenaabanen

I de kommende uger vil Aarhus Letbane arbejde med vedligeholdelsesopgaver på strækningerne mellem Grenaa og Østbanetorvet og mellem Odder og Aarhus H. I uge 25 ...
Læs mere
P8A2997aaaaa-scaled.jpg

Passagererne sætter igen rekord i Letbanen

Med mere end 1.4 millioner passagerer i første kvartal sætter passagererne endnu en gang rekord. Passagertallet er det højeste for et første kvartal i Letbanens ...
Læs mere
Foto: Jens Hasse/Chili

Du er på vej væk fra Letbanens hjemmeside og på vej over til Midttrafik.dk

Ønsker du information om køreplaner og andre rejsetider?

Ønsker du at købe billet til Letbanen eller at finde priserne hertil?

P8A2997aaaaa-scaled.jpg

Skal du ud at køre med Letbanen?

Find information om køreplaner, billetter, priser og rejseregler. Kontakt Midttrafiks kundeservice.