Driftsstatistik 2020

Fortsat positiv udvikling i driften

Driftsopgørelsen for januar måned viser fortsat en positiv udvikling for både pålidelighed og rettidighed.

Pålidelighed - stigning på alle strækninger
Pålideligheden, som er andelen af afgange gennemført til tiden, endte samlet set på 98,9 %. Siden december 2019 har der været fremgang på alle tre strækninger. Aflysningerne skyldes mange mindre hændelser, fejl i overkørsler, fejl i sikringsanlæg samt kollision med en bil ved Mejlgade.

Rettidighed - fjerde måned med forbedringer
Udviklingen i rettidigheden, som er andelen af gennemførte afgange i forhold til planlagte, endte samlet set på 96,2 % i januar. Det er fjerde måned i træk med forbedringer på den samlede score.

Grenaabanen er gået lidt tilbage, men både Odderbanen og indre strækning er på det hidtil højeste niveau, siden opdeling på strækninger blev påbegyndt i september. Forsinkelserne skyldes for det meste fejl i overkørsler, fejl i omformerstationer, kollision med en bil ved Mejlgade, passagerforhold og materielfejl.

Aarhus Letbane har en række tiltag til forbedring af både pålidelighed og rettidighed, og alle driftsforstyrrelser bliver gennemgået hver dag. En del forsinkelser i myldretiden skyldes, at det tager længere tid end forventet at få passagerne ind og ud af letbanetogene.

Midttrafik har i den sammenhæng lanceret en kampagne, der skal få passagerer til at agere efter ”først ud, så ind”, ”fordel jer ved alle døre” og ”gør plads ved døren, så øvrige passagerer kan komme ind”. Midttrafik har også påsat nye piktogrammer på togene, så det er nemmere at se, hvor kørestole og barnevogne skal ind.

Du kan finde statistikken for 2019 her.

 Aarhus Letbane er tit blevet omtalt som Østjyllands svar på den storkøbenhavnske S-bane. Derfor er en sammenligning med rettidigheden på S-banen relevant.

Banedanmark opgør kundepunktligheden på S-banen og offentliggør den hver måned på deres hjemmeside www.banedanmark.dk. Kundepunktligheden er ligesom rettidigheden på Letbanen et udtryk for kundernes oplevelse af evt. forsinkelser på transporten.

Målet for kunderettidigheden på S-banen er 92,3%, og resultatet for den senest offentliggjorte måned september er 93,0%.

Pålidelighed

Måned Den indre strækning Odderbanen Grenaabanen Total
Januar 99,3 % 98,6 % 98,5 % 98,9 %
År til dato 98,9 %

Rettidighed

Måned Den indre strækning Odderbanen Grenaabanen Total
Januar 99,1 % 95,5 % 92,4 % 96,2 %
År til dato 96,2 %

Spørgsmål

Læs de oftest stillede spørgsmål om Letbanen - og svarene herpå.

Nyheder

Følg med i aktuelle nyheder om letbaneprojektet.

Kontakt

Spørgsmål og kommentarer til Letbanen er velkomne.

Arkiv

Hvornår var det nu det var? Søg tilbage i Letbanens arkiver.