Letbanen kommer til tiden

Passagererne skal kunne regne med, at Letbanen kommer til tiden

Derfor har vi et konstant fokus på at sikre en stabil drift. Rettidigheden er andelen af afgange gennemført til tiden og fortæller, om Letbanen kommer til tiden. For at et letbanetog kommer til tiden, skal det ankomme senest tre minutter efter forventet ankomst til den pågældende station.

I februar endte den samlede rettidighed på 95,0 procent og er under Aarhus Letbanes målsætning på 97 procent. Hverken L1 eller L2 nåede de strækningsvise mål i februar. Det var særligt fejl på letbanesignaler samt voldsomme vejrforhold, der havde betydning for rettidigheden i februar måned.

Rettidighed

Måned L1
(mål: 97%)
L2
(mål: 98%)
Samlet
(mål: 97%)
Januar 86,2% 92,1% 90,4%
Februar 90,4 % 96,7 % 95,0 %
Marts
April
Maj
Juni
Juli
August
September
Oktober
November
December
2024 92,9 %
2023 95,3%
2022 96,6%
2021 96,8%


Mål for rettidigheden

Den samlede målsætning for rettidigheden er på 97 procent. Derudover er der individuelle mål for de to Linjer, som er på henholdsvis 94 procent for L1, der kører mellem Aarhus H og Grenaa, og på 98 procent for L2, der kører mellem Odder og Lystrup/Lisbjerg via Aarhus H og Universitetshospitalet.  

Formålet med at måle individuelt på hver af de to linjer er, at få en større indsigt i, hvor vi kan forbedre driften yderligere og sikre, at alle passagerer kan regne med, at Letbanen kommer til tiden.

Sådan beregner vi rettidigheden for Letbanen

Rettidigheden udregnes ved at se på antallet af faktiske afgange fra alle stationer, der er ankommet indenfor 3 minutter af ankomsttidspunktet, i forhold til hvor mange der ikke gjorde. Vi måler på de gennemførte ture, hvilket betyder, at akutte aflysninger trækkes fra.

Når Letbanen kører med op til 97 procent rettidighed, er det ikke ensbetydende med, at du kan være 97 procent sikker på, at toget kommer, som det plejer. Planlagte driftsændringer f.eks. i forbindelse med sporarbejde er nemlig ikke medregnet. Fordi driftsændringerne er planlagte, er de ikke medregnet i opgørelsen og tager derfor udgangspunkt i, at der ingen afgange er.

Vores faste kampagneuger, hvor der fortages almindeligt vedligehold er et eksempel på planlagte driftsændringer. Disse driftsændringer er ikke medregnet i opgørelsen.

Aarhus Letbane er tit blevet omtalt som Østjyllands svar på den storkøbenhavnske S-bane. Derfor er en sammenligning med rettidigheden på S-banen relevant.

DSB opgør kundepunktligheden på S-banen og offentliggør den hver måned på deres hjemmeside www.dsb.dk. Kundepunktligheden er ligesom rettidigheden på Letbanen et udtryk for kundernes oplevelse af evt. forsinkelser på transporten.

Målet for kundepunktligheden på S-banen er minimum 92,4 procent, og resultatet for den senest offentliggjorte måned, februar 2024, er på 96,8 procent.

Siden er sidst opdateret 21. marts 2024.

Rettighed inddelt i strækninger

Måned Den indre strækning
(mål: 98%)
Odderbanen
(mål: 98%)
Grenaabanen
(mål: 97%)
Samlet
(mål: 97%)
2023 96,8% 98,1% 90,6% 95,3%
2022 97,6% 98,0% 93,7% 96,6%
2021 98,0% 98,0% 93,4% 96,8%
Foto: Jens Hasse/Chili

Du er på vej væk fra Letbanens hjemmeside og på vej over til Midttrafik.dk

Ønsker du information om køreplaner og andre rejsetider?

Ønsker du at købe billet til Letbanen eller at finde priserne hertil?

P8A2997aaaaa-scaled.jpg

Skal du ud at køre med Letbanen?

Find information om køreplaner, billetter, priser og rejseregler. Kontakt Midttrafiks kundeservice.