Hvad betyder fejl på magnetskinnebremser og færre tog for passagererne?
Mange af Letbanens passagerer, har i de seneste måneder oplevet overfyldte tog og ustabil drift. Årsagen bag er tekniske udfordringer med en magnetskinnebremse. Men hvordan kan en bremse være årsagen til færre tog, fyldte afgange og akutte aflysninger? Her får du et overblik over sagen.
Hvad er problemet?
Det er tekniske udfordringer med magnetskinnebremserne på fem letbanetog af togtypen Variobahn, som er årsagen til de fyldte tog og mange aflysninger.
Magnetskinnebremsen er en såkaldt farebremse – altså en nødbremse – og den er et uundværligt sikkerhedssystem. Ved passage gennem bestemte sporskifter i Aarhus er der opstået skader på bremsekonstruktionen, og derfor har Aarhus Letbane været nødt til at tage fem togsæt helt ud af drift for passagernes sikkerheds skyld.
Hvorfor tager det så lang tid?
Løsningen er klar på tegnebrættet, men da der er tale om et sikkerhedskritisk system, skal det godkendes af vores operatør Keolis og Trafikstyrelsen. Hvis det vurderes, at der er tale om en omfattende ændring, kan en ny godkendelse tage lang tid. Det kan betyde at Aarhus Letbane først er tilbage til fuld drift i 2026. Til gengæld er løsningen som sagt beskrevet, og så snart tilladelsen ligger klar, vil togene kunne ombygges relativt hurtigt. På nuværende tidspunkt er det stadig uklart hvornår de fem letbanetog vil være tilbage på skinnerne.
Hvad betyder det for passagerne?
Med færre tog til rådighed er det ikke muligt at køre alle afgange i køreplanen for 2025 og derfor er køreplanen blevet tilpasset.
Det betyder, at afgange i myldretiden på L2 mellem AUH og Aarhus H er reduceret fra otte afgange i timen til fire. Konsekvensen er overfyldte letbanetog, og afgange hvor ikke alle kan komme med. Det er både ubehageligt for passagerne og giver unødige forsinkelser i hverdagen.
Derudover har det vist sig at reduceringen i køreplanen ikke har været tilstrækkelig, og derfor har der siden august være en del akutte aflysninger ud over de fjernede afgange.
For at give passagererne en mere forudsigelig hverdag, tager Aarhus Letbane nu konsekvensen og tilpasser køreplanen yderligere. Det betyder at der fra og med uge 43 også er færre afgange på L1 i myldretiden. Målet er, at køreplanen i højere grad afspejler virkeligheden, så passagererne trods alt kan regne med, at de afgange, der står i Rejseplanen, også kører.
Midttrafik indsætter busser som erstatning for L1’s myldretidsafgange mellem kl. 7.00 – 9.00. Fra uge 43 vil der køre fire busafgange fra Løgten til Aarhus – svarende til L1’s fire myldretidsafgange mod Aarhus. Busserne kører ikke retur med kunder mod Løgten om morgenen.
Om eftermiddagen kører der fem busafgange fra Aarhus til Løgten mellem kl. 14.00-17.00. Busserne kører ikke retur med kunder mod Aarhus om eftermiddagen. De ekstra afgange vil fremgå af Rejseplanen og i Midttrafik live.
Det er ikke muligt at købe billet ved chaufføren. Kunderne skal derfor benytte Rejsekort-appen, Rejsebillet-appen eller Rejsekortet, når de rejser med erstatningsbusserne.
Aarhus Letbane prioriterer at bevare flest mulige afgange på de strækninger, hvor flest passagerer er afhængige af driften, men med reduceringen på L1, er mange passagerer berørt. Skulle der opstå akutte aflysninger vil det fremgå i Rejseplanen allerede aftenen før, så passagererne får rettidig besked og mulighed for at planlægge deres rejse.
Hvad siger Aarhus Letbane?
Stabil drift er altafgørende for passagernes hverdag, men i situationer som denne kommer sikkerheden i første række. Derfor kan der ikke sættes tog ind, hvor bremsesystemet ikke er i orden. Det er den eneste forsvarlige løsning, indtil bremseproblemerne er afklaret og godkendt.
I forhold til mængden af akutte aflysninger de sidste par måneder tager Aarhus Letbane nu ansvaret:
”Vi har været for optimistiske omkring hvor mange tog, der kan være klar hver morgen. Og vi skulle have reageret tidligere,” udtaler Michael Borre, administrerende direktør ved Aarhus Letbane. ”Det er overhovedet ikke tilfredsstillende, at der mangler så mange afgange – men situationen er som den er, og så er det i det mindste bedre at vide, hvad der kører, så man får mulighed for at tilpasse sig,” slutter han.
Pressekontakt
Tlf. 23 24 37 45
mail: presse@aarhusletbane.dk