Hvorfor er der trængsel i Nørreportkrydset?

Hvorfor er der trængsel i Nørreportkrydset?

For mange Aarhusianere er Nørreportkrydset et sted, der forbindes med røde lys, ventetid og lange bilkøer. Et svar på en 10-dages forespørgsel til Aarhus Kommunes Teknik og Miljø kan fortælle, hvorfor det hænger sådan sammen.  

Mange biler i myldretiden

Aarhus Letbane passerer krydset mere end 320 gange om dagen, og der bliver nogle gange spekuleret i, om Letbanen er en medvirkende faktor til de mange frustrationer om Nørreportkrydset.

 

Ifølge svaret fra Teknik og Miljø er det dog ikke Letbanen, der skaber en prop ved Nørreport. Problemet skyldes derimod trængslen fra de mange biler i myldretiden, som er med til at forlænge ventetiden ved krydset. Der kører nemlig omkring 13.000 biler i døgnet på Kystvejen.

 

Ikke mere grønt lys

De nye tal kaster et mere nuanceret lys over en debat, der længe har været præget af antagelser og frustrationer. I stedet for at pege på Letbanen som hovedårsagen til trængslen, viser analysen, at det samlede trafikpres i området spiller en langt større rolle. Det har fået Teknik og Miljø til at undersøge, hvordan trafikmønstret ville se ud, hvis Letbanen slet ikke kørte gennem krydset.

 

Resultaterne viser, at Letbanens fravær kun ville give bilisterne få procent mere grønt lys – og i visse tilfælde endda kortere tid med grønt. Det betyder, at Letbanens rolle i trængslen er langt mindre end hidtil antaget.

 

Når Letbanen passerer i krydset, kan bilisterne også ofte køre samtidig. Når et tog kører gennem krydset i retning mod eller fra Grenaa-strækningen, er der stadig grønt for bilerne på Kystvejen. Kommer man fra Aarhus Ø, kan man både fortsætte ligeud ad Nørreport og svinge til højre ad Kystvejen, mens toget passerer. Og bilister fra Nørreport kan dreje til højre ad Kystvejen samtidig med, at Letbanen bevæger sig gennem krydset.

 

En velkommen debat

De nye målinger viser, at Letbanen ikke er med til at stoppe trafikken, men er en del af løsningen på de mange daglige rejser gennem byen.

 

Hos Aarhus Letbane byder man de nye tal velkommen; “Vi er glade for, at tallene kaster lys over en debat, der længe har været præget af myter,” udtaler Michael Borre, administrerende direktør ved Aarhus Letbane. “Letbanen er ikke årsagen til, at trafikken går i stå ved Nørreport – tværtimod er vi en del af løsningen, når tusindvis af borgere hver dag skal bevæge sig ind og ud af byen,” slutter han.

Du kan læse svaret fra Teknik og Miljø her


Pressekontakt

Tlf. 23 24 37 45

mail: presse@aarhusletbane.dk

Lignende temaer...

Hvorfor opstår der is på køreledningerne?

Hvorfor opstår der is på køreledningerne? Snart bliver det vinter og det betyder at Aarhus Letbane igangsætter sit vinterberedskab. Vinterberedskabet skal blandt andet bekæmpe is ...
Læs mere
default

Hvad betyder fejl på magnetskinnebremser og færre tog for passagererne?

Mange af Letbanens passagerer, har i de seneste måneder oplevet overfyldte tog og ustabil drift. Årsagen bag er tekniske udfordringer med en magnetskinnebremse. Men hvordan ...
Læs mere
_P8A5407aaaaaaaa

Hvad gør vi, når vinteren kommer?

For at sikre at vintervejret generer passagererne mindst muligt, har Aarhus Letbane et fast vinterberedskab, der igangsættes i oktober hvert år. Beredskabet har fokus på ...
Læs mere
_P8A0028aaaaaaaaaaaaaaaa

Hvordan passer vi på dig og trafikken ved overkørsler?

Aarhus Letbane har i dag overkørsler, hvor vejtrafikken og letbanen krydser hinanden i niveau. For langt de fleste trafikanter betyder det mødet med bomme, lys ...
Læs mere
Foto: Jens Hasse/Chili

Du er på vej væk fra Letbanens hjemmeside og på vej over til Midttrafik.dk

Ønsker du information om køreplaner og andre rejsetider?

Ønsker du at købe billet til Letbanen eller at finde priserne hertil?

P8A2997aaaaa-scaled.jpg

Skal du ud at køre med Letbanen?

Find information om køreplaner, billetter, priser og rejseregler. Kontakt Midttrafiks kundeservice.