Hvorfor er der trængsel i Nørreportkrydset?
For mange Aarhusianere er Nørreportkrydset et sted, der forbindes med røde lys, ventetid og lange bilkøer. Et svar på en 10-dages forespørgsel til Aarhus Kommunes Teknik og Miljø kan fortælle, hvorfor det hænger sådan sammen.
Mange biler i myldretiden
Aarhus Letbane passerer krydset mere end 320 gange om dagen, og der bliver nogle gange spekuleret i, om Letbanen er en medvirkende faktor til de mange frustrationer om Nørreportkrydset.
Ifølge svaret fra Teknik og Miljø er det dog ikke Letbanen, der skaber en prop ved Nørreport. Problemet skyldes derimod trængslen fra de mange biler i myldretiden, som er med til at forlænge ventetiden ved krydset. Der kører nemlig omkring 13.000 biler i døgnet på Kystvejen.
Ikke mere grønt lys
De nye tal kaster et mere nuanceret lys over en debat, der længe har været præget af antagelser og frustrationer. I stedet for at pege på Letbanen som hovedårsagen til trængslen, viser analysen, at det samlede trafikpres i området spiller en langt større rolle. Det har fået Teknik og Miljø til at undersøge, hvordan trafikmønstret ville se ud, hvis Letbanen slet ikke kørte gennem krydset.
Resultaterne viser, at Letbanens fravær kun ville give bilisterne få procent mere grønt lys – og i visse tilfælde endda kortere tid med grønt. Det betyder, at Letbanens rolle i trængslen er langt mindre end hidtil antaget.
Når Letbanen passerer i krydset, kan bilisterne også ofte køre samtidig. Når et tog kører gennem krydset i retning mod eller fra Grenaa-strækningen, er der stadig grønt for bilerne på Kystvejen. Kommer man fra Aarhus Ø, kan man både fortsætte ligeud ad Nørreport og svinge til højre ad Kystvejen, mens toget passerer. Og bilister fra Nørreport kan dreje til højre ad Kystvejen samtidig med, at Letbanen bevæger sig gennem krydset.
En velkommen debat
De nye målinger viser, at Letbanen ikke er med til at stoppe trafikken, men er en del af løsningen på de mange daglige rejser gennem byen.
Hos Aarhus Letbane byder man de nye tal velkommen; “Vi er glade for, at tallene kaster lys over en debat, der længe har været præget af myter,” udtaler Michael Borre, administrerende direktør ved Aarhus Letbane. “Letbanen er ikke årsagen til, at trafikken går i stå ved Nørreport – tværtimod er vi en del af løsningen, når tusindvis af borgere hver dag skal bevæge sig ind og ud af byen,” slutter han.
Pressekontakt
Tlf. 23 24 37 45
mail: presse@aarhusletbane.dk