Du kan regne med Letbanen
Det er vigtigt, at passagererne kan regne med, at Letbanen kommer
Derfor har vi et konstant fokus på at sikre en stabil drift. Pålideligheden er et udtryk for andelen af gennemførte afgange i forhold til planlagte afgange og fortæller, om du kan regne med, at Letbanen kommer.
Navigation
Pålidelighed
Måned |
L1 (mål: 97 %) |
L2 (mål: 98 %) |
Samlet (mål: 97 %) |
---|---|---|---|
Januar | 82,2 % | 79,0 % | 80,1 % |
Februar | 97,1 % | 98,8 % | 98,2 % |
Marts | 95,8 % | 98,9 % | 97,8 % |
April | 95,9 % | 97,3 % | 96,8 % |
Maj | 96,0 % | 97,5 % | 97,0 % |
Juni | 95,6 % | 96,7 % | 96,4 % |
Juli | 99,3 % | 97,7 % | 98,3 % |
August | 96,5 % | 97,0 % | 96,8 % |
September | |||
Oktober | |||
November | |||
December | |||
2024 | 95,0 % | ||
2023 | 97,2 % | ||
2022 | 97,6 % | ||
2021 | 97,9 % |
Pålidelighed inddelt i strækninger
År |
Den indre strækning (mål: 98 %) |
Odderbanen (mål: 98 %) |
Grenaabanen (mål: 97 %) |
Samlet (mål: 97 %) |
2023 | 97,2 % | 98,7 % | 96,3% | 97,2 % |
---|---|---|---|---|
2022 | 97,5 % | 98,5 % | 97,1 % | 97,6 % |
2021 | 97,9 % | 98,4 % | 97,5 % | 97,9 % |
Mål for pålideligheden
Den samlede målsætning for på pålideligheden er 97 procent. Derudover er der individuelle mål for de to Linjer, som er på henholdsvis 97 procent for L1, der kører mellem Aarhus H og Grenaa og på 98 procent for L2, der kører mellem Odder og Lystrup/Lisbjerg via Aarhus H og Aarhusuniversitetshospital.
Formålet med at måle individuelt på hver af de to linjer er, at få en større indsigt i, hvor vi kan forbedre driften yderligere og sikre, at alle passagerer kan regne med, at Letbanen kommer som lovet.
Sådan beregner vi pålideligheden for Letbanen
Pålideligheden udregnes ved at se på antallet af gennemførte køreplanstimer i forhold til antallet af planlagte køreplanstimer.
Når letbanen kører med op til 97 procent pålidelighed, er det ikke ensbetydende med, at du kan være 97 procent sikker på, at toget kommer, som det plejer. Planlagte driftsændringer f.eks. i forbindelse med sporarbejde er nemlig ikke medregnet. Eftersom driftsændringerne er planlagte, er de ikke medregnet i opgørelsen og tager derfor udgangspunkt i, at der ingen afgange er.
Planlagte aflysninger, der er meldt ind 72 timer før, medregnes ikke, når pålideligheden beregnes.
Vores faste kampagneuger, hvor der foretages almindeligt vedligehold, er et eksempel på dette. Disse driftsændringer er ikke medregnet i opgørelsen.
Siden er sidst opdateret d. 11. september 2024.