Letbanetog

Elegant design, østjysk præg og bæredygtige fordele

Aarhus Letbane råder over 26 letbanetog, der betjener den tidligere Aarhus Nærbane på strækningen Odder – Aarhus – Grenaa samt en ny, 12 km lang strækning i det centrale Aarhus fra Aarhus H over den nye havnefront og videre frem til Skejby og Lisbjerg via Randersvej. Den samlede strækning er på 110 km, hvilket også gør Aarhus Letbane til Danmarks længste letbane. Togleverandøren er den schweizisk-tyske togproducent Stadler, der især fremstiller regionaltog og letbanetog.

To typer letbanetog

De 26 nye letbanetog er fordelt på to typer: 14 sporvogne af modellen Variobahn og 12 sporvognstog af modellen Tango.

Sporvognen Variobahn, som Stadler producerer i Berlin, er 32 meter lang og indrettet med relativt flere stå- end siddepladser samt seks centralt placerede dobbeltdøre, så passagerer hurtigt kan stige af og på. Med en topfart på 80 km/t skal Variobahn især køre på den indre strækning i Aarhus og på strækningen Odder-Aarhus H-Lisbjerg-Lystrup.

Sporvognstoget Tango, som Stadler producerer i den schweiziske by Altenrhein, er 39 meter langt. Topfarten er 100 km/t og med avanceret luftaffjedring og flere og større sæder, skal det især betjene den længere strækning mellem Aarhus og Grenaa. Tango kan dog også køre i det centrale Aarhus og på strækningen til Odder, når det er nødvendigt.

Selvom der er forskelle i størrelse og indretning, ligner de to togtyper hinanden. Til sporvognstoget Tango er der nemlig udviklet en unik front, der har stor lighed med fronten på sporvognen Variobahn. Begge togtyper er desuden holdt i de samme elegante farvenuancer: Et miks af grå og blå tilsat Letbanens særlige røde farve, der både gør letbanetogene elegante og letgenkendelige i de østjyske byer og landskaber.

Europæiske letbanetog med østjysk designpræg

Begge togtyper er gennemprøvede standardtog med en lang track-record for høj pålidelighed. Variobahn kører allerede i byer som Bergen og Croydon, mens Tango blandt andet betjener borgerne i Lyon og Stuttgart.

Mens den grundlæggende teknik er velafprøvet, har Aarhus Letbane sat sit eget præg på design og indretning af letbanetogene. Målet har været at få den bedste og mest pålidelige kvalitet, og konstruktionen tager derfor højde for det ofte fugtige og kølige østjyske klima med bl.a. grundig korrosionsbeskyttelse og kraftigt dimensionerede klimaanlæg.

Flere detaljer sikrer en særlig komfortabel rejse for letbanens kunder: 

  • Kraftigt klimaanlæg: Letbanetogene er udstyret med kraftige airconditionanlæg, der også sikrer et behageligt indeklima og dugfri ruder på fugtige regnvejrsdage.
  • God tilgængelighed: Letbanen er indrettet til både børn og voksne, pendlere og turister, ældre og handicappede. Blandt andet har Handicap- og Ældrerådene i Aarhus Kommune været med til at designe håndtag, holdestænger, stopknapper, overflader og piktogrammer i letbanetogene. På den nye strækning mellem Aarhus H og Lystrup via Skejby er der niveaufri ind- og udstigning, mens tilgængeligheden på strækningerne til Odder og Grenaa er væsentligt forbedret sammenlignet med de tidligere nærbaner.
  • Moderne LED-teknik: Belysningen i togene er udført med LED-teknologi, der giver et naturligt lys, sparer energi og automatisk reguleres efter mængden af dagslys. Også togenes for- og baglygter er med LED-teknik.
  • Elegante farvenuancer, der indgår i harmoni med det omgivende miljø: Togene holdes i et miks af grå og blå farver, som afspejler letbanens nærhed til vandet i Østjylland, mens den markante røde farve giver letbanen identitet og markerer vigtige funktioner som døre, stopknapper og holdegreb. 
  • Komfortable sæder: Sæderne har kraftig polstring, og betrækkene i uld er leveret af den anerkendte tekstilvirksomhed Kvadrat, der hører hjemme i Ebeltoft.

Letbanen har fået sin egen let genkendelige designidentitet med tydelige referencer til den skandinaviske tradition for stilsikker minimalisme og høj funktionalitet. To ord er gået igen i alle faser af designprocessen: Enkelhed og kvalitet. Både design og materialer er nøje udvalgt med fokus på langtidsholdbarhed, så letbanen også om 10, 20 og 30 år fremstår elegant og attraktiv.

I en dansk sammenhæng er Aarhus Letbane et nyt transportmiddel, der fremstår som et attraktivt alternativ til bilen. Designet afspejler, at offentlig transport sagtens kan være moderne, miljøvenlig, hurtig og komfortabel og samtidig præsentere sig i et tidløst design, som østjyderne kan glæde sig over mange år fremover.

Eldrevet og skånsom for miljøet

Med letbanen følger miljøgevinster, der reducerer energiforbrug, støj og luftforurening.

Letbanetogene kører på el og vil således reducere CO2-udslip.

Da strømmen til letbanetogene kommer fra vedvarende energikilder som vindkraft, er letbanen helt CO2-neutral. Faktisk er én moderne 2MW vindmølle nok til at drive hele letbanesystemet. Derudover er energiforbruget per passagerkilometer på skinner lavere end for busser.

Letbanens større kapacitet i forhold til busser giver også flere miljøfordele. Et enkelt letbanetog kan erstatte 2-3 busser og dermed også bussernes energiforbrug og udledning af forurenende partikler.

At letbanen kører på el reducerer også støj. Sammenlignet med de tidligere nærbanetog til Odder og Grenaa støjer letbanetogene 12 dB mindre – det svarer til en halvering af støjen.

Borgere langs letbanestrækningen kan altså se frem til en forbedring af deres nærmiljø, når den støjsvage og miljøvenlige letbane begynder at køre i Østjylland.

Flere fordele ved at være let

En vægt på 40-50 tons lyder måske tungt. Men et letbanetog er væsentligt lettere end de regionaltog, der tidligere kørte på strækningen mellem Odder og Grenaa.

Det giver flere fordele. Energiforbruget er lavere og et letbanetog kan både accelerere og bremse hurtigere end et regionaltog.

En anden fordel er helt afgørende i Aarhus, hvor letbanetogene skal køre op ad Randersvej. Med en maksimal stigning på seks procent og en længde på to km, er Randersvej blandt de stejleste bakker i Danmark. Mens et almindeligt tog ikke ville kunne køre op ad Randersvej, er stigningen ikke noget problem for et letbanetog.

Selv et fuldstændigt fyldt letbanetog – alle siddepladser besat og seks stående passagerer per m2 – kan fortsat accelerere op af Randersvej.

Mangler der friktion – fx på grund af sne eller rimfrost på skinnerne – er letbanetogene udstyret med et system, der spreder en smule sand ud på skinnerne, så der både kan accelereres og bremses på Randersvej og andre stejle steder.

Variobahn LetbaneVariobahn InteriorLetbanen001 ankommet_1Letbane001 ankommet_3Letbanen Ankommer TopTango TSC5 WebTango TSC3 WebNedtaelling27 Vidste Du

 

Fakta om Stadlers letbanetog-typer

Tango
Max hastighed 100 km/t
Kapacitet, samlet 256 passagerer
Længde 39,2 m
Vægt (ELE / EL4) 50,2 / 68 tons
Acceleration 0-40 km/t 1,0 m/s2
Acceleration 0-80 km/t 0,6 m/s2
Døre 2x3 dobbeltdøre
Letbanestrækning Grenaa - Aarhus H
Set i Europa Lyon & Stuttgart

 

Variobahn
Max hastighed 80 km/t
Kapacitet, samlet 216 passagerer
Længde 32,37 m 
Vægt (ELE / EL4)  41,9 / 58,8 tons 
Acceleration 0-40 km/t  0,8 m/s2 
Acceleration 0-80 km/t 0,5 m/s2
Døre 

2x3 dobbeltdøre

2x1 single døre 

Letbanestrækning 

Odder - Aarhus H

- Lisbjerg - Lystrup 

Set i Europa  Bergen & Croydon 

 

 

 

 

 

 

 

Spørgsmål

Læs de oftest stillede spørgsmål om Letbanen - og svarene herpå.

Nyheder

Følg med i aktuelle nyheder om letbaneprojektet.

Kontakt

Spørgsmål og kommentarer til Letbanen er velkomne.

Arkiv

Hvornår var det nu det var? Søg tilbage i Letbanens arkiver.