Letbanetog
Europæiske letbanetog med bæredygtige fordele og fokus på brugerne
Aarhus Letbane råder over 26 letbanetog. Det er den schweizisk-tyske togproducent Stadler, der har produceret dem, og det er også Stadler, der i dag har det daglige ansvar for vedligehold af vores letbanetog.
Letbanen har fået sin egen letgenkendelige designidentitet med tydelige referencer til den skandinaviske tradition for stilsikker minimalisme og høj funktionalitet. To ord er gået igen i alle faser af designprocessen: Enkelhed og kvalitet. Både design og materialer er nøje udvalgt med fokus på langtidsholdbarhed, så letbanen også om 10, 20 og 30 år fremstår elegant og attraktiv.
Navigation
To typer letbanetog
De 26 nye letbanetog er fordelt på to typer: 14 letbanetog af typen Variobahn og 12 letbanetog af typen Tango.
Typen Variobahn er 32 meter lang og indrettet med relativt flere stå- end siddepladser. Med en topfart på 80 km/t kører Variobahn især på den indre strækning i Aarhus og på strækningen Odder-Aarhus H-Lisbjerg-Lystrup.
Typen Tango er 39 meter langt. Topfarten er 100 km/t og med avanceret luftaffjedring og flere og større sæder. Typen Tango kan køre på hele letbanestrækningen på grund af den høje tophastighed.
Selvom der er forskelle i størrelse og indretning, ligner de to letbanetog hinanden. Til Tangoen er der nemlig udviklet en unik front, der har stor lighed med fronten på Variobahn. Begge letbanetog er desuden holdt i de samme elegante farvenuancer: Et miks af grå og blå tilsat Letbanens særlige røde farve, der både gør letbanetogene elegante og letgenkendelige i de østjyske byer og landskaber.
Begge typer er gennemprøvede standardtog med en lang track-record for høj pålidelighed. Variobahn kører også i byer som Bergen og Croydon, mens Tango blandt andet kører i Lyon og Stuttgart.
Med passagererne i fokus
Mens den grundlæggende teknik er velafprøvet, har Aarhus Letbane sat sit eget præg på design og indretning af letbanetogene. Målet har været, at passagerne får den bedste oplevelse, når de rejser med Letbanen. Derfor er der taget højde for en række detaljer for at sikre en behagelig rejse for Letbanens passagerer:
- Behageligt indeklima: Letbanetogene er udstyret med klimaanlæg og termoruder, der sikrer et behageligt indeklima og dugfri ruder på fugtige regnvejrsdage.
- God tilgængelighed: Letbanen er et lavgulvstog. Det betyder, at der ingen trin er, når du stiger ind i Letbanen, og det er en væsentlig forbedring sammenlignet med de tidligere nærbaner. Handicap- og Ældrerådene i Aarhus Kommune har derudover været med til at designe inventaret i Letbanetogene.
- Naturligt og energibesparende lys: Belysningen i togene er udført med LED-teknologi, der giver et naturligt lys, sparer energi og automatisk reguleres efter mængden af dagslys. Også togenes for- og baglygter er med LED-teknik.
- Komfortable sæder: Sæderne har kraftig polstring, og betrækkene i uld er leveret af den anerkendte tekstilvirksomhed Kvadrat, der hører hjemme i Ebeltoft.
Eldrevet og skånsom for miljøet
Med Letbanen følger en række miljøgevinster, der reducerer energiforbrug og luftforurening.
Letbanen kører nemlig på el og udleder derfor en hel del mindre CO2 årligt end andre transportmidler såsom busser, dieseltog og fossildrevne biler. Der er helt konkret opnået en årlig besparelse på 4.305 ton CO2, et fald på 70% CO2-udledning i forhold til tidligere samt renere luft ved skiftet til den eldrevne Letbane.
Derudover er energiforbruget per passagerkilometer på skinner lavere end for busser. Letbanen bruger kun 4kWh per kilometer.
Også Letbanens større kapacitet i forhold til busser giver flere miljøfordele. Et enkelt letbanetog kan erstatte 3-4 busser og dermed også bussernes energiforbrug og udledning af forurenende partikler.
Flere fordele ved at være let
En vægt på 40-50 tons lyder måske tungt. Men et letbanetog er væsentligt lettere end de regionaltog, der tidligere kørte på strækningen mellem Odder og Grenaa.
Det giver flere fordele. Energiforbruget er lavere, og et letbanetog kan både accelerere og bremse hurtigere end et regionaltog.
En anden fordel er helt afgørende i Aarhus, hvor letbanetogene kører op ad Randersvej. Med en maksimal stigning på seks procent og en længde på to km, er Randersvej den stejleste jernbanebakke i Danmark. Mens et almindeligt tog ikke ville kunne køre op ad Randersvej, er stigningen ikke noget problem for Letbanen.
Selv et fuldstændigt fyldt letbanetog – alle siddepladser besat og seks stående passagerer per m2 – kan fortsat accelerere op ad Randersvej.
Fakta om vores to typer letbanetog
Tango
Max hastighed | 100 km/t |
Kapacitet, samlet | 252 passagerer |
Længde | 39,2 m |
Vægt (ELE / EL4) | 50,2 / 68 tons |
Acceleration 0-40 km/t | 11 sekunder |
Acceleration 0-80 km/t | 37 sekunder |
Døre | 2x3 dobbeltdøre |
Letbanestrækning | Grenaa - Aarhus H |
Set i Europa | Bl.a. Lyon og Stuttgart |
Variobahn
Max hastighed | 80 km/t |
Kapacitet, samlet | 216 passagerer |
Længde | 32,37 m |
Vægt (ELE / EL4) | 41,9 / 58,8 tons |
Acceleration 0-40 km/t | 14 sekunder |
Acceleration 0-80 km/t | 44 sekunder |
Døre | 2x3 dobbeltdøre / 2x1 single døre |
Letbanestrækning | Odder - Aarhus H - Lisbjerg - Lystrup |
Set i Europa | Bl.a. Bergen, Croydon og Odense |