Letbanen kommer til tiden
Passagererne skal kunne regne med, at Letbanen kommer til tiden
Derfor har vi et konstant fokus på at sikre en stabil drift. Rettidigheden er andelen af afgange gennemført til tiden og fortæller, om Letbanen kommer til tiden. For at et letbanetog kommer til tiden, skal det ankomme senest tre minutter efter forventet ankomst til den pågældende station.
Navigation
Rettidighed
Måned |
L1 (mål: 94 %) |
L2 (mål: 98 %) |
Samlet (mål: 97 %) |
---|---|---|---|
Januar | 86,2 % | 92,1 % | 90,4 % |
Februar | 90,4 % | 96,7 % | 95,0 % |
Marts | 94,7 % | 98,4 % | 97,4 % |
April | 90,9 % | 98,5 % | 96,5 % |
Maj | 89,4 % | 97,2 % | 95,1 % |
Juni | 91,8 % | 98,8 % | 96,4 % |
Juli | 95,8 % | 98,7 % | 97,9 % |
August | 96,3 % | 98,0 % | 97,6 % |
September | 96,0 % | 97,6 % | 97,2 % |
Oktober | 97,2 % | 96,4 % | 96,7 % |
November | 90,2 % | 97,2 % | 95,3 % |
December | |||
2024 | 96,0 % | ||
2023 | 95,3 % | ||
2022 | 96,6 % | ||
2021 | 96,8 % |
Mål for rettidigheden
Den samlede målsætning for rettidigheden er på 97 procent. Derudover er der individuelle mål for de to linjer, som er på henholdsvis 94 procent for L1, der kører mellem Aarhus H og Grenaa, og 98 procent for L2, der kører mellem Odder og Lystrup/Lisbjerg via Aarhus H og Universitetshospitalet.
Formålet med at måle individuelt på hver af de to linjer er at få en større indsigt i, hvor vi kan forbedre driften yderligere og sikre, at alle passagerer kan regne med, at Letbanen kommer til tiden.
Sådan beregner vi rettidigheden for Letbanen
Rettidigheden udregnes ved at se på antallet af faktiske afgange fra alle stationer, der er ankommet indenfor 3 minutter af ankomsttidspunktet i forhold til, hvor mange der ikke gjorde. Vi måler på de gennemførte ture, hvilket betyder, at akutte aflysninger trækkes fra.
Når Letbanen kører med op til 97 procent rettidighed, er det ikke ensbetydende med, at du kan være 97 procent sikker på, at toget kommer, som det plejer. Planlagte driftsændringer f.eks. i forbindelse med sporarbejde er nemlig ikke medregnet. Fordi driftsændringerne er planlagte, er de ikke medregnet i opgørelsen og tager derfor udgangspunkt i, at der ingen afgange er.
Vores faste kampagneuger, hvor der foretages almindeligt vedligehold er et eksempel på planlagte driftsændringer. Disse driftsændringer er ikke medregnet i opgørelsen.
Aarhus Letbane er tit blevet omtalt som Østjyllands svar på den storkøbenhavnske S-bane. Derfor er en sammenligning med rettidigheden på S-banen relevant.
DSB opgør kundepunktligheden på S-banen og offentliggør den hver måned på deres hjemmeside www.dsb.dk. Kundepunktligheden er ligesom rettidigheden på Letbanen et udtryk for kundernes oplevelse af evt. forsinkelser på transporten.
Målet for kundepunktligheden på S-banen er minimum 92,4 procent, og resultatet for den senest offentliggjorte måned, oktober 2024, er på 97,0 procent.
Siden er sidst opdateret 9. december 2024.
Rettighed inddelt i strækninger
Måned |
Den indre strækning (mål: 98 %) |
Odderbanen (mål: 98 %) |
Grenaabanen (mål: 97 %) |
Samlet (mål: 97 %) |
---|---|---|---|---|
2023 | 96,8 % | 98,1 % | 90,6 % | 95,3 % |
2022 | 97,6 % | 98,0 % | 93,7 % | 96,6 % |
2021 | 98,0 % | 98,0 % | 93,4 % | 96,8 % |