Letbanen kommer til tiden
Passagererne skal kunne regne med, at letbanen kommer til tiden
Derfor har vi et konstant fokus på at sikre en stabil drift. Rettidigheden er andelen af afgange gennemført til tiden og fortæller om Letbanen kommer til tiden. For at et letbanetog kommer til tiden, skal det ankomme senest tre minutter efter forventet ankomst til den pågældende station.
I april endte den samlede rettidighed på 95,4 procent. Det er en lille forbedring i forhold til marts men stadig et stykke under målsætningen på 97 procent.
Hverken Grenaabanen eller Indre strækning nåede målet i denne måned. Hovedårsagerne var bil i sporet, bil i grøft ved overkørsel og lastbil ved overkørsel. Derudover havde en dag med nedbrud på letbanesignaler samt pres på ind- og udstigning af passagerer også betydning for rettidigheden i april måned.
Odderbanen opnåede en rettidighed på 98,3 procent, og når dermed sit mål på 98 procent i april.
Navigation
Nye mål for Letbanen
I de første fire år af Letbanens levetid har Aarhus Letbane nået den samlede målsætning for rettidigheden på 95 procent, og derfor blev den samlede målsætning hævet til 97 procent. Derudover blev der i 2022 indført individuelle mål for de tre strækninger. Målene for den indre strækning og Odderbanen er på 98 procent, imens målet for Grenaabanen er på 94 procent. Formålet med at måle individuelt på hver af de tre strækninger er at få en større indsigt i, hvor vi kan forbedre driften yderligere og sikre, at alle passagerer kan regne med, at Letbanen kommer til tiden.
Sådan beregner vi rettidigheden for Letbanen
Rettidigheden udregnes ved at se på antallet af faktiske afgange fra alle stationer, der er ankommet indenfor 3 minutter af ankomsttidspunktet, i forhold til hvor mange der ikke gjorde. Vi måler på de gennemførte ture, hvilket betyder, at akutte aflysninger trækkes fra.
Når Letbanen kører med op til 97 procent rettidighed, er det ikke ensbetydende med, at du kan være 97 procent sikker på, at toget kommer, som det plejer. Planlagte driftsændringer f.eks. i forbindelse med sporarbejde er nemlig ikke medregnet. Fordi driftsændringerne er planlagte, er de ikke medregnet i opgørelsen og tager derfor udgangspunkt i, at der ingen afgange er.
Vores faste kampagneuger, hvor der fortages almindeligt vedligehold er et eksempel på planlagte driftsændringer. Disse driftsændringer er ikke medregnet i opgørelsen.
Aarhus Letbane er tit blevet omtalt som Østjyllands svar på den storkøbenhavnske S-bane. Derfor er en sammenligning med rettidigheden på S-banen relevant.
DSB opgør kundepunktligheden på S-banen og offentliggør den hver måned på deres hjemmeside www.dsb.dk. Kundepunktligheden er ligesom rettidigheden på Letbanen et udtryk for kundernes oplevelse af evt. forsinkelser på transporten.
Målet for kundepunktligheden på S-banen er minimum 92,4 procent, og resultatet for den senest offentliggjorte måned, marts 2023, er på 95,5 procent.
Siden er sidst opdateret 17. maj 2023.
Rettighed
Måned |
Den indre strækning (mal: 98%) |
Odderbanen (mal: 98%) |
Grenaabanen (mal: 97%) |
Samlet (mål: 97%) |
---|---|---|---|---|
Januar | 96,7% | 98,0% | 90,6% | 95,2% |
Februar | 94,4% | 97,1% | 87,3% | 92,8% |
Marts | 96,4% | 98,5% | 90,8% | 95,3% |
April | 96,8% | 98,3% | 90,6% | 95,4% |
Maj | ||||
Juni | ||||
Juli | ||||
August | ||||
September | ||||
Oktober | ||||
November | ||||
December | ||||
2023 | 96,2% | 98,0% | 89,9% | 94,7% |
2022 | 97,6% | 98,0% | 93,7% | 96,6% |
2021 | 98,0% | 98,0% | 93,4% | 96,8% |