Fra første spadestik til 110 kilometer

I december 2017 åbnede Aarhus Letbane efter fire års anlægsarbejde og en investering på 4,3 milliarder kr. fordelt over 110 km og fire kommuner. Først åbnede Letbanen i den centrale del af byen fra Aarhus H til Universitetshospitalet i Skejby. Dernæst fulgte strækningen til Odder i august 2018, og i april af 2019 åbnede strækningen til Grenaa.

 

Dét er Aarhus Letbanes historie kort fortalt. Men der ligger årevis af hårdt arbejde bag Letbanen. Faktisk blev de første spadestik taget for over 30 år siden.

30 års rejse med Letbanen

En studietur til Frankrig inspirerede for 30 år siden to aarhusianske byrådsmedlemmer til at skrive et fælles indlæg i Århus Stiftstidende med ordene:

”Aarhus bør igen have sporvogne til at sørge for en stor del af den kollektive trafik”. Det skrev Poul B. Skou og Erik Svensson i indlægget, som blev bragt d. 2. november 1992 med overskriften ”Sporvogne i Aarhus – et milliard-projekt”.

De to havde besøgt Grenoble, hvor byens moderne, skinnebårne transportsystem vakte deres begejstring. Både af hensyn til miljø og på grund af udviklingen i trafikken, burde Aarhus følge i sporet af den franske universitetsby, mente Poul B. Skou og Erik Svensson.

I 1998 nedsatte Aarhus Kommune, Aarhus Amt og Staten et infrastrukturudvalg, der skulle analysere fremtidens trafikforhold i Aarhus, og året efter blev det undersøgt, om Aarhus igen skulle være en by med sporvogne. Det blev i slutningen af 2000 besluttet af byrådet, at sporvogne kunne være en mulighed i fremtiden, og derfor begyndte kommunen på det, de kaldte ”Kør bus, tænk sporvogn”.

En inspirationstur til Kassel i september 2006 blev et vendepunkt. Her tog aarhusianske politikere og embedsmænd, Grenaas borgmester og repræsentanter fra Trafikministeriet afsted, og det blev hurtigt klart, at Kassels letbane lignede det, man havde planlagt i Østjylland. Men statskassen blev lukket hos Christiansborg. En strukturreform fra januar 2007 betød dog, at der blev skåret ned i antal kommuner i landet, hvilket skabte den nye Region Midtjylland. Her blev kommunerne i regionen hurtigt enige om at arbejde for en letbane i Aarhus-området.

I slutningen af 2012 blev de første store spadestik taget i en kælder i Højberg, hvor selskabet blev bygget op. Direktør Claus Rehfeld Moshøj og to medarbejdere var Aarhus Letbanes første ansatte.

Danmarks første letbane

Aarhus Letbane er Danmarks første letbane – og det er ikke så underligt. For Aarhus og Østjylland har de seneste 20 år udviklet sig meget – både når det gælder areal, antal indbyggere, uddannelsessteder og ikke mindst arbejdspladser.

Siden starten har det været et mål, at østjyderne ville få det med Letbanen, som københavnerne har det med S-toget; En integreret del af mange menneskers liv og dagligdag såvel som afgørende for fortsat udvikling og vækst. Letbanen skulle være med til at løfte Aarhus og resten af regionen op i en ny og mere international liga af attraktive storbyregioner.

Den mission arbejder vi stadig for i dag; At levere et sikkert, komfortabelt og bæredygtigt transportmiddel, der – som en væsentlig del af Østjyllands kollektive trafik – binder by og land sammen for borgerne.

Foto: Jens Hasse/Chili

Du er på vej væk fra Letbanens hjemmeside og på vej over til Midttrafik.dk

Ønsker du information om køreplaner og andre rejsetider?

Ønsker du at købe billet til Letbanen eller at finde priserne hertil?

P8A2997aaaaa-scaled.jpg

Skal du ud at køre med Letbanen?

Find information om køreplaner, billetter, priser og rejseregler. Kontakt Midttrafiks kundeservice.