Med op til 104 afgange fra Aarhus H i døgnet har østjyderne fået et uhyre højfrekvent, offentligt transportmiddel i Letbanen.
Efter mere end 100.000 kørte testkilometer ruller togsættene nu – i første omgang – i pendulfart mellem Aarhus H og Universitetshospitalet i Skejby.
Letbanefører Morten Kristensen kørte det tredje letbanetog ud fra Aarhus H ved åbningen torsdag 21. december. Her fortæller han om rutens bedste udsigt, den enorme interesse han møder for Letbanen og stoltheden over at være en del af Danmarkshistorien.
Folk er så videbegærlige, de spørger til mange ting og vil gerne vide alt om Letbanen. Sådan oplever den 56-årige letbanefører Morten Kristensen østjydernes modtagelse af Letbanen, der rullede ud fra den nybyggede perron ved Dokk1 torsdag 21. december klokken 10.30. Han sad i førerrummet og styrede det tredje togsæt, der rullede ud på skinnenettet.
− Efter at have kørt et langt testforløb uden passagerer var det fantastisk at kunne slå dørene op og opleve, hvordan passagererne bare væltede ind. Der var alt fra bedsteforældre med deres børnebørn til unge, der ville opleve landets første letbane. Vi var to førere i toget, så vi skiftevis kunne køre hver sin vej, og da jeg ikke kørte, faldt jeg i snak med en tidligere sporvognschauffør. Han havde kørt den sidste sporvognstur, og nu kørte han så med på en af de første letbaneture, fortæller Morten Kristensen.
Større entusiasme med Letbanen
Som tidligere buschauffør på ruten fra banegården i Aarhus til lufthavnen i Tirstrup kender Morten Kristensen til trafikken i Østjylland. Efter 20 år bag busrattet blev han engageret som kørelærer ved Aarhus Letbane i efteråret 2016. Siden da har han undervist de fire hold elever, som har gennemgået uddannelsen til at blive letbanefører i regi af Keolis. Det er de omkring 60 uddannede letbaneførere og letbanekørelærere, som i dag på skift sidder bag styrepinden i letbanetogene. Og de er blevet mødt med smil.
− Jeg er overrasket over den måde, aarhusianerne har taget imod Letbanen på. De har virkelig været positive, og jeg har oplevet en enorm interesse. Det har jeg ikke på samme måde været vidne til i busverdenen. Jeg tror, det er fordi, de synes, det er spændende med en letbane. Jeg oplever, at mange er stolte over at være de første i Danmark, som har fået en letbane. Og det er jeg da også selv stolt over, siger Morten Kristensen og tilføjer, at aarhusianerne lige skal vænne sig til Letbanen, men at det allerede går meget bedre end i begyndelsen.
− Hvis bare alle trafikanter overholder deres vigepligt, så undgår vi uhensigtsmæssigheder, siger han.
I løbet af Letbanens første måned i drift har der været en rettidighed på over 99 % og mindre end 0,3 % aflyste afgange.
Førerrum with a view
Morten Kristensen har selv valgt at have blandede vagter, som det hedder i letbaneterminologi; Nogle dage arbejder han på dagholdet, andre dage på aftenholdet. Uanset tid på dagen er der ét bestemt sted på ruten, som han synes, er særlig smukt:
− Når man begynder at køre ned ad Randersvej oppe fra Vandtårnet, så har man en fantastisk udsigt over Aarhus-bugten. Særligt på en dag med sol og skyfri himmel, er der virkelig smukt. Det er en udsigt, jeg aldrig bliver træt af, siger han.
Fra letbane til lokomotiv
Morten Kristensen regnede med at skulle på pension, når han en gang steg af bussen for sidste gang. I stedet er han hoppet helhjertet ombord på Letbanen, og her ser han frem mod nye opgaver i 2018.
− Vi afventer nogle godkendelser fra Trafikstyrelsen, men når de er på plads, skal vi til at uddanne vores førere til også at køre på strækningen mod Odder. Inde i byen kører Letbanen efter færdselsloven og på sigt, som det hedder, når synssansen populært sagt er lige så vigtig som trafiklysene. Når vi skal køre til Odder og senere Grenaa, så skal vi køre på samme måde som lokomotivførere – det vil sige efter hovedsignalet, overkørsler og så videre. Derfor kræver det yderligere uddannelse af vores letbaneførere, som skal kunne køre på hele den 110 kilometer lange strækning, forklarer Morten Kristensen, der bliver lidt nostalgisk ved tanken om, hvad han er en del af:
− Med Letbanen er jeg jo med til at skrive Danmarkshistorie. Det er jeg meget stolt over.
Foreløbige passageroptællinger fra et letbanetog på en hverdag i midten af januar viser en smule højere passagertal end tilsvarende tal fra buslinje 1A på strækningen fra Banegårdspladsen til Universitetshospitalet i Skejby. Det er dog endnu for tidligt at konkludere noget om passagertallene på nuværende tidspunkt. Ifølge Midttrafik vil man først begynde at få valide passagertal, når både Odder- og Grenaabanen er åbnet og det samlede letbanesystem er i drift.