I Mårslet udnyttes ombygningen af Odderbanen fra nærbane til letbane også til at skabe flere krydsningsmuligheder på tværs af baneterrænet.
I Mårslet glæder de sig til, at den lukkede nærbane genåbner som letbane. Ventetiden har været lang, men en gruppe borgere har brugt den konstruktivt: Som mange andre danske stationsbyer er Mårslet nærmest skåret tværs over på langs af baneterrænet med kun få muligheder for at krydse sporene. Men i forbindelse med ombygningen af dels Letbanen, dels nedlæggelsen af det lokale rensningsanlæg, opstod der en mulighed for at øge antallet af krydsningssteder i byen uden at lave om på de eksisterende forhold.
Benytter eksisterende viadukt
Rensningsanlægget ligger i det naturskønne område ved Giber Å en smule sydøst for Mårslet tæt på Vilhelmsborg. Gennem en viadukt løber åen under den kommende letbane, og det er her, at man nu benytter lejligheden til at lave en ny sti, der følger Giber Å gennem viadukten under letbanesporet.
– Når maskinerne alligevel var i gang, tænkte jeg, at vi kunne slå flere fluer med ét smæk og få endnu et krydsningssted uden de store omkostninger, fortæller den lokale initiativtager, Søren Rosenkrantz Riber. Idéen blev både forelagt det lokale fællesråd og Aarhus Kommune og det resulterer nu i, at Mårslet får en ny krydsning af Letbanen.
Krydsningen under Letbanen langs med Giber Å indgår i en større plan, hvor beboere i Mårslet forsøger at koble flere stier sammen for at skabe bedre fremkommelighed langs med og på tværs af Letbanen. Ikke bare i Mårslet, men også langs Giber Å, der løber gennem de naturskønne områder omkring Vilhelmsborg, Fulden, Skovmøllen og Moesgård Strand.
Fotos: Søren Rosenkrantz Riber