Letbanen forventer at åbne til Grenaa sidst i marts


Efter en grundig vurdering af arbejdets omfang sammen med assessor, ASAL-konsortiet og Keolis, forventer Aarhus Letbane at kunne åbne strækningen til Grenaa i slutningen af marts 2019.

Letbanestrækningen mellem Aarhus og Grenaa kan åbne sidst i marts 2019. Det forventer Aarhus Letbane efter en grundig gennemgang af det arbejde, der skal udføres for at få strækningen godkendt til kørsel med passagerer.

Sammen med strækningen Aarhus – Grenaa vil strækningen Lisbjerg – Lystrup også blive godkendt. Dermed vil hele Letbanens etape 1 på i alt 110 km være åben for passagerer.

– Forventningen om at kunne åbne til Grenaa sidst i marts er baseret på en grundig gennemgang af alle udestående opgaver. Arbejdet er udført i samarbejde med assessor, ASAL-konsortiet og operatøren Keolis og baseret på de erfaringer, som vi fik fra den nylige godkendelse af strækningen mod Odder. Her fik vi det hidtil mest præcise indtryk af, hvor lang tid godkendelsesprocessen forventes at tage. Tilsammen gør det, at vi nu har en realistisk plan, siger Aarhus Letbanes direktør Michael Borre.

Tidsplan kan rykke sig

Når der endnu ikke kan gives en præcis dato for åbningen af strækningen til Grenaa, skyldes det godkendelsesprocessen: Først skal Aarhus Letbane og assessor udarbejde en omfattende ansøgning. Når den er afleveret, har Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen brug for en sagsbehandlingstid, som kan variere alt efter ansøgningens kvalitet og mængden af spørgsmål, som styrelsen måtte have frem mod en godkendelse. Samme proces blev benyttet for godkendelsen af strækningen til Odder.

– Det betyder i sagens natur, at tidsplanen fortsat kan rykke sig. Men efter vores fælles gennemgang af de udestående opgaver med alle parter og sammenholdt med den forventede sagsbehandlingstid til myndighedsgodkendelsen, er det Aarhus Letbanes overbevisning, at strækningen til Grenaa bør kunne åbne for passagerer sidst i marts, siger Michael Borre.

Med den nye tidsplan står det klart, at strækningen til Grenaa åbner tre måneder senere end Aarhus Letbane havde forventet indtil nu.

– Vi er rigtigt kede af, at vi med denne tidsplan skuffer en masse mennesker, og det beklager vi meget. Men vi må erkende, at vi dels har haft brug for at uddrage noget læring af godkendelsen af strækningen til Odder, dels udføre en grundig vurdering af de udestående opgaver, siger Michael Borre.

Efter gennemgangen af alle udestående opgaver står det klart for Aarhus Letbane, at særligt udarbejdelsen af de trafikale anlægsbestemmelser vil kræve mere tid end forventet. Anlægsbestemmelserne omfatter krav til kommende ændringer, ombygninger og udskiftninger af letbaneanlægget og skal være på plads, før strækningen til Grenaa kan godkendes.

Udfordringen er, at de trafikale anlægsbestemmelser først kan færdiggøres efter at alle andre normer og regler er beskrevet. Det gælder også de normer, der allerede er beskrevet i forbindelse med godkendelsen af den indre strækning og strækningen mod Odder, da der i anlægsbestemmelserne henvises til mange af disse og vice versa.

For at udarbejde ansøgningen om godkendelse hurtigst muligt har Aarhus Letbane sat flere ressourcer på opgaven. Blandt andet er der udpeget ansvarlige for hver af de opgaver, der skal løses.

Godt samarbejde med Styrelsen

– Alle parter har lært af godkendelsesprocessen for først den indre strækning og derefter strækningen til Odder. Man skal huske på, at Aarhus Letbane er den første af sin slags i Danmark, og at det derfor er første gang, at man bygger og godkender en letbane herhjemme. Det giver nogle udfordringer og overraskelser, men vi har i dag et virkelig godt samarbejde med Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen. Den indbyrdes kommunikation er væsentligt forbedret, samarbejdet er gjort smidigere og tidsplanerne er nu mere realistiske, siger bestyrelsesformand for Aarhus Letbane Steen Stavnsbo. 

Midttrafik fortsætter kørslen med erstatningsbusser mellem Grenaa og Aarhus indtil Letbanen åbner.

 


Lignende nyheder...

default

Aarhus Letbane hjemtager vedligehold af infrastruktur

Aarhus Letbane har valgt fremover at udføre en del af infrastrukturvedligeholdet med egne medarbejdere. Derfor er kontrakten med Aarsleff Rail A/S opsagt med udgangen af ...
Læs mere
_MG_1284aaaaaa

FLYT DIG! – Skejby-kampagne sætter fokus på grøn og smart transport

Aarhus Letbane er med, når Region Midtjylland og seks store arbejdspladser i Skejby lancerer en ny mobilitetskampagne, der skal få flere til at tage cyklen, ...
Læs mere
Aarhus H indstigning - alm. letbanetog 10

Ombygning ved Aarhus H: Aarhus Letbane forbereder sig – passagererne påvirkes minimalt

Det store ombygningsprojekt ved Aarhus H er skudt i gang, og selv om det kommer til at foregå tæt på Letbanens spor, forventer Aarhus Letbane ...
Læs mere
Stilfoto_scenarie1

Letbanen og cyklen – en god kombination, men ikke altid i myldretiden

Aarhus Letbane og Midttrafik har en klar besked til passagererne: Letbanen har plads til meget – også din cykel – men kun hvis der er ...
Læs mere
_P8A8523aaaaa

Rekordår for Letbanen: Over 6.3 millioner passagerer i 2024

I 2024 nåede det samlede passagertal op på mere end 6.3 millioner, og det sætter igen passagerrekord for Aarhus Letbane.   Med 1.583.565 passagerer, der rejste ...
Læs mere
Vidste-du-header

Flere letbanetog til Aarhus Letbane: udbud allerede klar

Tidligere på året godkendte Aarhus Kommune og Region Midtjylland indkøb af flere letbanetog, og allerede nu er Aarhus Letbane klar med udbuddet, der lyder på ...
Læs mere
Foto: Jens Hasse/Chili

Du er på vej væk fra Letbanens hjemmeside og på vej over til Midttrafik.dk

Ønsker du information om køreplaner og andre rejsetider?

Ønsker du at købe billet til Letbanen eller at finde priserne hertil?

P8A2997aaaaa-scaled.jpg

Skal du ud at køre med Letbanen?

Find information om køreplaner, billetter, priser og rejseregler. Kontakt Midttrafiks kundeservice.